"האלרגיה לחלב התגלתה בפעם הראשונה שבה עומר בני הבכור, טעם חלב במזון לתינוקות. מאז, כבר שנים אנחנו חיים בצל החשש. אצלנו בבית אין חלב ומוצריו. זה איום אמיתי.
1 צפייה בגלריה
יפעת ובנה עומר. "אצלנו מוצרי חלב זה איום אמיתי" | צילום: אסף פרידמן
יפעת ובנה עומר. "אצלנו מוצרי חלב זה איום אמיתי" | צילום: אסף פרידמן
יפעת ובנה עומר. "אצלנו מוצרי חלב זה איום אמיתי" | צילום: אסף פרידמן
"בכיתה ד' היה רגע מפנה בחיינו: עומר למד אז בבית הספר 'רעות' בהוד השרון ואכל שם מוצר בשרי שהכיל, מתברר, שאריות חלב. בבית הספר לא ידעו איך להתמודד עם ההתקף והוא פונה במצב קשה לבית החולים 'שניידר'. למזלנו, תודה לאל, הכל עבר בשלום. אבל באותו היום נפל האסימון, והבנו שעומר חייב להסתובב תמיד עם מזרק אפיפן עליו.
"מאז זו הפכה להיות משימה חיים עבורנו - להסביר לחברים, להורים, למורים ולקהילת האלרגניים על השימוש הפשוט במזרק אפיפן, ובמקביל לפעול להכניס את המזרק מציל החיים הזה לכל תיק עזרה ראשונה ולכל בית ספר. ההזרקה נשמעת מפחידה אך היא פשוטה ממש, ומוציאה תוך דקות את הילד האלרגי מסכנת חיים.
"כשהגעתי לכנסת ישראל (לכנסת ה־19) היה לי ברור שאקדם כמיטב יכולתי את חוק האפיפן, חוק מציל חיים שיחייב הימצאות של מזרק אפיפן בבתי ספר, במסעדות ובעצם בכל מקום שנמצאים בו אנשים. החוק עבר כמה אישורים מכלל משרדי הממשלה המעורבים, ולבסוף, בכנסת ה־20, הוא אושר סופית.
לפני חודשים אחדים הוא נכנס לתוקפו כחוק מחייב. בין השאר בכל בית ספר בישראל חלה חובה להחזיק מזרק אפיפן בתיק העזרה הראשונה. במד"א ובצה"ל לא חיכו לחקיקת החוק וכבר במהלך הדיונים הכניסו את המזרק כחובה בכל תיק עזרה ראשונה. "בישראל מעל לחמישים אלף ילדים אלרגיים במוסדות החינוך. פעמיים ביום בממוצע מתרחש פינוי לבית החולים ממוסד חינוכי של ילד הנחשף לאלרגן.
"אני מבינה שקיים חשש בקרב המורים לקראת השינוי, ואף ניסיונות של הסתדרות המורים למנוע הכשרות מורים בנושא, מתוך חשש לתביעות עתידיות. חשוב להבין: חזרת הילדים מבית הספר בריאים ושלמים חשובה מכל דבר אחר. אסור שוויכוח על הגורם המזריק ימנע מצב של הימצאות מזרקים בבתי הספר. ערך החיים גובר על כל ערך אחר. הורים לעשרות אלפי ילדים מצפים ממורי ישראל שיעשו את הדבר הנכון - ישמרו על החוק ויצילו חיים! מזרק אפיפן חייב להיות בכל תיק עזרה ראשונה, למען ילדינו".