בשבת הקרובה תיערך בהרצליה מכירה יוצאת דופן - שרווחיה יועברו באופן ישיר לנשים הנמצאות מאות קילומטרים מאיתנו, באוגנדה. במהלך המכירה, יוכלו נשות איזור השרון להתחדש בתכשיטים ייחודים מפרויקט "מירמבה" - פרויקט שתכשיטיו יוצרו על ידי נשים באוגנדה.
2 צפייה בגלריה
צילום: פרטי
צילום: פרטי
צילום: פרטי
"הכל התחיל לפני קרוב לשלוש שנים", מספרת תמר אלקובי, שיזמה את הפרויקט יחד עם חברותיה ענבר ארז ושירלי אורטס שפיגל, "הגענו פעם ראשונה לאפריקה שלושתנו להתנדבות. פעם ראשונה זה היה וואו, שוק, ממש פלנטה אחרת. אנשים חושבים שבאוגנדה כולם חיים בכפרים, אבל זה לא נכון. יש שם אנשים מלומדים, אוניברסיטאות. ראינו שהנשים לרוב חד הוריות, חסרות פרנסה מספקת ובעיקר חסרות הזדמנויות". לאחר שחזו מקרוב במיומניות היצירה המרשימות של נשות אוגנדה, החליטו לבנות גשר בין-יבשתי - שיחבר בין נשות המערב לאותם התוצרים המקסימים. "אמרנו שזה יהיה מטורף אם נוכל למכור את המוצרים שלהן בארץ. החיים שלהן יראו אחרת. הן יוכלו לקבל פרנסה ולהיות עצמאיות וחזקות".
לפרויקט הגיעו תמר, ענבר ושירלי ללא שום ניסיון בניהול עסקי. לאחר שפתחו במבצע לגיוס כספים, הפרויקט החל להתגלגל בפייסבוק ולצבור תאוצה. חודש וחצי לאחר שגייסו כספים, טסה תמר לאוגנדה ומילאה שם 13 ארגזים עמוסים בתוצרת אוגנדית. כיום מתרחשות מכירות בכל רחבי הארץ; והביקוש גדול. אנשים רבים מגיעים כדי לרכוש תכשיטים, תיקים וסלים שיוצרו בעבודת יד על ידי נשים באוגנדה. הפעילות נערכת תחת עמותת "טופז" ליזמות ולחדשנות כלכלית, שמסייעת להם רבות בניהול החשבונות והעניינים הבירוקרטים.
2 צפייה בגלריה
צילום: פרטי
צילום: פרטי
צילום: פרטי
"בהתחלה זה התחיל כך שקנינו מהן את המוצרים, ואז מכרנו אותם בישראל. מספטמבר עשינו שידרוג לתוכנית. כבר לא מדובר רק בתמיכה כלכלית - החלטנו לקחת קבוצה ספציפית של נשים באוגנדה ויצרנו שיתוף פעולה עם מכללה לאומנויות שנמצאת באוגנדה. בגלריה של המכללה נשים מגיעות כל השבוע לחצי יום, ויוצרות את המוצרים. זה משולב עם תוכנית לימודים שבה הן לומדות יזמות ועסקים, אנגלית והעצמה אישית". בין המיומניות שנלמדות בתוכנית, הן כיצד לדבר כך שהבעל שלך יקשיב לך. מרי ואוליביה הן שתי נשים מקומיות, שמרכזות את התוכנית ומעבירות את השיעורים לבנות המקום.
המכירה תיערך בשבת בבוקר, ברחוב הרב מימון 13, הרצליה. בשעה 12:00 תיערך הרצאה קצרה מאת אוליביה טפרה על חייהן ומלאכתן של הנשים באוגנדה.