שלום פפיר זכה השבוע תואר יקיר תעשיית היהלומים: פפיר, נולד בשנת 1944 בברנאול שבסיביר, רוסיה והוא בן יחיד להוריו. כשנה לפני שנולד בזמן מלחמת העולם השנייה, ברחו הוריו, מפולין לרוסיה. ברוסיה הם הוכרזו כמרגלים והם שהו שם במחנה מאסר, חצבו ועבדו בעבודות כפייה קשות.
1 צפייה בגלריה
צילום: יח"צ
צילום: יח"צ
צילום: יח"צ
ב-1948 עלה לארץ, מרוסיה עבר לאוסטריה וממנה לישראל. בארץ התחוללה אז מלחמת השחרור. פפיר ומשפחתו הובלו למגורים באוהלים בבאר יעקב ומשם עברו אחרי כשנה לבית ברמלה. אביו היה אופה, ומגיל צעיר פפיר למד לדאוג לעצמו.
ב-1970 פפיר נכנס לעולם היהלומים. הוא שירת במשטרה הצבאית כמג"ד, ומנשה כהן, שהיה אחד מחייליו והיה לוטש במקצועו, הכניס אותו לתחום. הם הקימו מפעל קטן בחצר הבית של מנשה, עם ממטרה לקירור מלמעלה. שלום השתחרר מצה"ל אחרי חמש שנים בדרגת סרן, והגיע לדרגת סגן אלוף במיל'.
הוא ניסה להתקבל לבורסה ליהלומים, ששכנה באחוזת בית באותה התקופה, אך לא הצליח משום שלא היו לו את הקשרים והערבויות הנחוצים. הוא לא הרים ידיים, אלא הסתובב בקפה ונציה הסמוך וחיפש אחר דרכים להיכנס. אחרי כמה שנים הצליח והתחיל את מפעל חייו ביהלומים, כל זאת ללא אגורה אחת. הוא הקים את חברת ש. פפיר בע"מ שייצרה בישראל. פפיר לקח בקומיסיון סחורות ומכר אותן בארה"ב, אסף דולר לדולר עד שהצליח.
בשנת 1978 הוא הקים מלטשה, מפעל לפנטזי בנתניה עם 200 פועלים. אחרי כחמש שנים מכר את המפעל שלו לאבנר רג'יניאנו. הוא הכיר את אבי פז, מי שלימים הפך לנשיא הבורסה, והם פתחו שותפות ופעלו 15 שנה יחד.
לפפיר פעילות ציבורית ענפה. הוא נבחר לחבר הנהלה של בורסת היהלומים בבחירות ב-2009 ומונה ליו"ר ועדת הבנקים. בבחירות שנערכו בשנת 2011 נבחר לקדנציה נוספת כחבר הנהלת הבורסה ומונה לסגן נשיא וליו"ר ועדת ביטחון וועדת איסורי / היתרי כניסה. ב-2013 נבחר לחבר נשיאות הבורסה וליו"ר ועדת הביטחון מטעם מפעלי בורסת היהלומים ושימש בתפקיד זה קדנציה נוספת. בנוסף, ב-2015 אף נבחר לתפקיד משנה לנשיא ולדירקטור מטעם מפעלי הבורסה.
שלום פפיר נשוי לטובה פפיר. יש לו שני ילדים: ליאת ברדה, ורן פפיר, וארבעה נכדים.
בנו רן הוא שותפו, והוא עובד איתו מהיום שהשתחרר מהצבא. בתו ליאת אף היא עבדה איתו עד לפני מספר שנים. לפפיר חתן חבר בורסה כבר שנים, אבי ברדה.
פפיר היה מעורב בבניית מגדל היהלום ב-1989. הוא היה שוטף אוטובוסים של דן בלילות והקרקע של המגדל שעתיד היה להיבנות היתה בבעלות חברת דן. משה אביב ז"ל בעלי חברת אביב, פנה אליו וביקש סיוע בקניית השטח מדן לצורך בניית מגדל היהלום. פפיר הסכים בתמורה לשותפות של 10%. עד היום הוא שותף בחברת אביב ויש לו משרדים במגדל היהלום.
מאז הוא נכנס לעולם הנדל"ן, ויש לו עסקי נדל"ן במדינות רבות בעולם. בבעלותו חברת הנדל"ן אתנה, והוא שותף בחברות נוספות בתחום בעולם. הוא עבר כברת דרך ארוכה מאז היותו ילד ברוסיה, בה הוריו נחשבו למרגלים. לפפיר יש עובדים קבועים שהם כמו משפחה עבורו. למשל, ממשפחת מאירסון מועסקים אצלו כבר שלושה דורות – מהסב ועד הנכד.
בנוסף לפעליו הרבים, פפיר מעורב גם בעשייה חברתית מחוץ לבורסה. הוא שותף בחברת טייק קר שמלווה חולים, דירקטור ב"אור למשפחות" - עמותה של הורים לחללי צה"ל, וכן משמש כיו"ר "בית מעשים טובים" שמסייע במזון, חינוך והעשרה לאוכלוסיות נזקקות.
בנוסף, הוא מנגן באקורדיון מדי שבוע, חלום ילדות שהגשים לפני 16 שנה.