70 שנה לאחר הקמתו, הייתה לתיכון הראשונים בהרצליה עדנה. השבוע קיבלה מנהלת בית הספר, סיגל דוד, בשם כל הצוות החינוכי, את פרס החינוך הארצי של משרד החינוך; הפרס היוקרתי ביותר המוענק מדי שנה למספר מצומצם של בתי ספר מצטיינים בכל רחבי הארץ, וכולל גם פרס כספי. לפני כמה חודשים זכה תיכון הראשונים בפרס החינוך המחוזי, ובתחילת השנה זכה בפרס מיוחד על קליטה מיטבית של מורים חדשים בבית הספר.
1 צפייה בגלריה
צילום: אסף פרידמן
צילום: אסף פרידמן
צילום: אסף פרידמן
"המוטו של בית הספר 'מסורת של מצוינות, מעורבות וחדשנות' מתורגם מדי יום, הלכה למעשה, בכל המסגרות והתחומים", נאמר בנימוקי הזכייה של ועדת פרס החינוך הארצי. "הוא חדשן ויוזם, ומפתח תוכניות פדגוגיות איכותיות, חדשניות ורלוונטיות, שנותנות מענה לכלל התלמידים במגוון מסלולים. בית הספר הציב לו כמטרה לקדם תלמידים עם צרכים ייחודיים, ולאפשר להם להגשים חלומות. פותחו שיטות הוראה חדשניות, שיאפשרו לתלמידים הצלחה מיטבית. שיעור הזכאות לבגרות בכיתות החינוך המיוחד בשנים האחרונות הם 90 אחוז".
להישגים שזיכו את תיכון הראשונים בפרס החינוך אחראי הצוות החינוכי, שעליו מנצחת בשנים האחרונות מנהלת בית הספר סיגל דוד. היא בת 51, נולדה בחיפה וגדלה בנצרת. היא בעלת תואר ראשון בחינוך ובמדעי המדינה ותעודת הוראה, בעלת תואר שני במדעי המדינה, ובוגרת קורס המנהלים היוקרתי "אבן הראשה". היא נישאה לערן, יליד הרצליה ובוגר תיכון הראשונים. לפני 24 הם עברו להרצליה, וסיגל התקבלה כמורה לאזרחות בתיכון ראשונים. הם היו אז הורים טריים לתינוקת בת חודשיים, שלימים למדה בתיכון הראשונים, וגם בנם השלישי יתחיל ללמוד שם בשנה הבאה.
דוד החלה ללמד בתיכון הראשונים במסגרת פרויקט בגרות 2000. בהמשך הייתה מחנכת, רכזת חברתית, אחראית מועצת תלמידים, רכזת אזרחות, רכזת שכבה, רכזת פדגוגית, סגנית מנהלת, ולפני ארבע שנים וחצי מונתה למנהלת. "הראשונים זה הבית המקצועי שלי, גדלתי בתוך חדר המורים", היא אומרת.
היא רואה יתרון גדול בכך שהיא מנהלת בית ספר בעיר מגוריה: "אני משקיעה בעיר שלי, תורמת לקהילה שלי. כשאני מסתובבת בעיר ורואה את התלמידים שלי לשעבר — אחד השתחרר, אחד באקדמיה, אחד התחתן — אני מתמלאת גאווה".
לדבריה, כל מורי בית הספר משקיעים את נשמתם, לילות כימים. "המורה למשפטים, למשל, הייתה תלמידה שלי שחזרה לבית הספר כמורה לאזרחות, ויזמה את המגמה למשפטים, שזכתה לפרס הקרן ליזמות חינוכית.
"אנחנו תופרים חליפה אישית לכל תלמיד. המורים אומרים לכל תלמיד שהם מאמינים בו, משדרים לו מסוגלות, אבל קודם לכן המורה צריך להאמין בעצמו וביכולת שלו ללמד את הילדים".
שיטת הניהול שלה דוגלת בהעצמת מורים; בתרבות ארגונית, המאפשרת להם להגדיר חלומות ולהגשים אותם. כך התלמידים פוגשים בבית הספר מורים שבאים ללמד עם עיניים נוצצות. היא מתגאה ב-97.5 אחוזי זכאות לבגרות, ב-37 אחוז מהתלמידים שעשו חמש יחידות מתמטיקה, וב-26 אחוז מהתלמידים שזכו בהכרה כמצטייני משרד החינוך, כמעט פי שניים מהממוצע.