"הסיפור האמיתי מאחורי החלטת משרד החינוך להעביר תלמידי חינוך מיוחד לבתי ספר רגילים הוא כספי", כך מסרו לנו השבוע הורים לתלמידים הלומדים בהרצליה, המתנגדים להחלטת משרד החינוך לשלב תלמידים מהחינוך המיוחד בכיתות רגילות. מנגד, בהנהגה העירונית דוחים את הטענות: "אנחנו בעד שילוב תלמידים מהחינוך המיוחד בכיתות רגילות. כך היה בעבר, כך בהווה וכך גם בעתיד".
3 צפייה בגלריה
צילום המחשה: shutterstock
צילום המחשה: shutterstock
צילום המחשה: shutterstock
"לשילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בבתי ספר רגילים יש יתרונות רבים", מסרו ההורים תוך הסתמכות על דבריו של רם כהן, מנהל התיכונט בתל אביב, "ובראשם השארתם בקהילת מגוריהם, השהות עם תלמידים המשמשים מודל לחיקוי וללמידה, ולימודים במסגרת חינוכית היכולה "למשוך קדימה" ולתרום להתפתחותם. רבים מההורים מעדיפים בית ספר רגיל גם מחשש להדבקת סטיגמה.
"על פי המדיניות החדשה, מאפשרים להורים בלבד לבחור את מסגרת הלימוד של ילדיהם - וזו טעות. מי שמכיר בתי ספר מקרוב יודע עד כמה להורים קשה להכיר בקושי של ילדם ולהסכים להפנייתו למסגרת לימודית נפרדת. הורה שבנו מאובחן על הרצף האוטיסטי עשוי להרגיש מבוכה בשל דעות קדומות. הורים לילד עם בעיות התנהגות מרגישים אולי שכשלו בחינוך הביתי.
"הפניית מספר רב של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים למסגרת רגילה, על אף החשיבות הערכית, תמנע מהם את המענה המתאים והראוי להם. הם עלולים ללכת לאיבוד בכיתות צפופות ועמוסות. חמור מכך, הם עוברים לאחריות מורים שלא בהכרח התמחו והוכשרו לתת להם מענה מקצועי".
3 צפייה בגלריה
צילום המחשה: shutterstock
צילום המחשה: shutterstock
צילום המחשה: shutterstock
לסיכום, חלק מההורים עימם שוחחנו מסכימים עם דבריו של מנשה לוי, יו"ר התאגדות מנהלי בתיה"ס העל יסודיים, ואומרים: "שילוב תלמידי החינוך המיוחד בחינוך הרגיל חשוב מאוד לחיזוק החברה הישראלית. ואולם מערכת החינוך כיום אינה ערוכה לרפורמה מרחיקת לכת, כמו זו המוצעת, מהרבה מאוד היבטים, שהבולטים והחשובים בהם הם הכשרת צוותי ההוראה שמעולם לא הוכשרו בתחום החינוך המיוחד, והכשרת תשתיות בתי הספר, בייחוד הוותיקים שנבנו לפני שנים רבות, לקליטת תלמידים עם צרכים מיוחדים והכלתם. יש להיזהר מאוד בקצב הטמעת רפורמה שכזאת כדי שלא תהיה בכייה לדורות".
3 צפייה בגלריה
צילום: פרטי
צילום: פרטי
צילום: פרטי
"כל ילד הוא מיוחד"
אדוה גוהר, סגנית יו"ר הנהגת ההורים, ונציגת בתי ספר יסודים בהנהלת הנהגה הורית עירונית הרצליה מסרה בתגובה: "ההנהגה העירונית של הרצליה, לעולם לא אמרה שאנחנו נגד שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במוסדות החינוך. אף להגדיל זאת הנהגת ההורית העירונית עושה באופן שוטף פעילות בבתי ספר ומחוץ לשעות בית הספר פעילויות משותפות. בהנהגה הורית העירונית של הרצליה הוקמה ועדה שמטרתה לעודד פעילות עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים. בקיץ האחרון קיימנו אירוע ביחד עם הרשות המקומית "כל ילד הוא מיוחד". צר לנו שישנם גורמים המנסים להשחיר את העשיה המרובה ואין לייחס לנאמר בכתב שום קשר להנהגה הורית העירונית".