1 צפייה בגלריה
תיכון הראשונים. "נוצרה אי-הבנה" | צילום: יוגב עמרני
תיכון הראשונים. "נוצרה אי-הבנה" | צילום: יוגב עמרני
תיכון הראשונים. "נוצרה אי-הבנה" | צילום: יוגב עמרני
ביום רביעי שעבר הגיעו חברי ועדת פרס של משרד החינוך לביקור בתיכון הראשונים בהרצליה. באופן מקרי או לא, רגע לפני שהביקור התקיים שוחררו בשעה 12:00 תלמידי כיתות מב"ר-אתגר ועיוני, מה שגרם לזעם בקרב התלמידים והוריהם. לטענתם, הם חשו כי בית הספר ניסה "להסתיר" תלמידים טובים פחות.
ביקור ועדת הפרס נחשב למעמד יוקרתי במיוחד, ובתיכון נערכו לקראתו מבעוד מועד, בין השאר בשיפור הנִראוּת של בית הספר ובהכנת מיצגים חינוכיים, אך לטענת חלק מהתלמידים והוריהם, זאת לא היתה ההיערכות היחידה. "החליטו להסתיר אותנו, כי אנחנו תלמידים פחות טובים", אומר אחד התלמידים. "שחס וחלילה לא נגיד משהו לא במקום או נתנהג בצורה לא הולמת. בית הספר רצה להציג לוועדת הפרס רק את התלמידים המחוננים והמוצלחים. זאת פשוט צביעות. בנוסף, הוציאו עבודות של תלמידים ותלו אחרות 'מוצלחות יותר', קישטו מחדש את בית הספר, ניקו, שיפצו ומה לא. את מה שנראה פחות יפה לעין בחרו להזיז".
כיתות מב"ר הן כיתות שבהן התלמידים לומדים למידה ממוקדת להוצאת בגרות מלאה, ואילו כיתות אתגר הן כיתות לתלמידים מתקשים, שעברו ועדה טרם קבלתם לבית הספר.
"חשתי זעם ועלבון כשבתי חזרה הביתה מוקדם באותו היום", אומרת אם לתלמידת כיתת אתגר. "רק תלמידים מסוימים שוחררו הביתה, וזה פשוט צועק - רצו להסתיר את התלמידים החלשים. אני שואלת: על אילו ערכים בדיוק מחנכים בבית הספר הזה? אני רותחת מזעם ופגועה מאוד בשם בתי וחבריה".
אריק הייבלום, יו"ר ועד ההורים של תיכון הראשונים, טוען שמדובר בהאשמות שווא: "לא רק כיתות מב"ר השתחררו מוקדם מבית ספר, אלא גם שתי כיתות נוספות: כיתת נחשון וכיתת מחוננים. הכי קל להורים להאשים את בית הספר, בלי לבדוק את העובדות על דיוקן. לא נעשה פה שום דבר כדי להסתיר תלמידים מסוימים. התלמידים שוחררו משיקולים אחרים לגמרי - הרבה מאוד מורים התבקשו להשתתף בהצגת התכנים בפני הוועדה, ומדובר במורים שמלמדים גם את כיתות מב"ר וגם את כיתות המצוינות, ולכן שיחררו את התלמידים מוקדם.
"בית הספר נתן משקל גדול מאוד לכיתות המיוחדות בחלק הראשון של הביקור, כשעשו מצגת שמפרטת את תמהיל בית הספר. אז להגיד שניסו להסתיר תלמידים מסוימים זה פשוט לא נכון. בנוסף, ההנהלה קיימה שיחות עם תלמידים כבר למחרת, כדי להסביר את אי-ההבנה שנוצרה. כל הנעשה באותו היום היה בתום לב. הבנו שהיו תלמידים שלא הבינו לעומק את המשמעות של הביקור הזה, ומכאן הגיעו התחושות האלה".
מעיריית הרצליה נמסר: "הטענות מופרכות וחסרות שחר. מנהלת בית הספר והצוות דווקא החלו את הביקור בהצגת נתונים מרשימים של כיתות אלה, ואף מספר תלמידים מאותן הכיתות הוצגו בוועדה בסיפורים אישיים. אכן באותו יום חלק מהכיתות שוחררו, בשל פעילות הכנה לחיל הים שנקבעה מראש, בהם גם כתת יב 'נחשון' וכיתת מחוננים".