1 צפייה בגלריה
ד"ר ושדי במרכז. "הידע קיים וצריך להשתמש בו" | צילום: אסף פרידמן
ד"ר ושדי במרכז. "הידע קיים וצריך להשתמש בו" | צילום: אסף פרידמן
ד"ר ושדי במרכז. "הידע קיים וצריך להשתמש בו" | צילום: אסף פרידמן
ד"ר אלעד ושדי ממרכז "יעל" בהרצליה פתח במסע למימון המונים, שמטרתו לגייס כסף כדי לשווק תוכנה מיוחדת המיועדת לילדים עם קשיי דיבור. התוכנה מאפשרת שימוש אינטרנטי ביתי בעלויות נמוכות במיוחד, ומציעה תוכנית טיפול המותאמת אישית לכל משתמש.
"עוד לפני שעשיתי את התואר הראשון שלי (בפיזיותרפיה) הייתי חונך של ילד אוטיסט בן ארבע", מספר ד"ר ושדי. "התחברתי אליו, ומהר מאוד התחלתי להתעניין בתחום הספקטרום האוטיסטי, וידעתי שאפעל בתחום הזה. לילד הזה לא היתה יכולת דיבור בכלל, ואני והצוות שעבד אתי עזרנו לו לרכוש את כל הצלילים. אחרי שנה הוא התחיל להגות מילים.
"מעט לאחר מכן, משפחה של ילד בן שש עם בעיית דיבור פנתה אליי וביקשה את עזרתי. השיטה שבה עבדנו היתה באמצעות מגע. לימדתי אותו לזהות צלילים באמצעות מגע, ותוך שנה הוא כבר הצליח לדבר. כשפנתה אליי משפחה שלישית, הבנתי שיש פה משהו שכדאי לפתח אותו, שיטה כלשהי שעובדת. גייסתי צוות של מטפלים צעירים, ויחד חשבנו ופיתחנו כלים טיפוליים לקשיי דיבור אצל ילדים עם אוטיזם או עם אפרקסיה ורבלית. פיתחנו את שיטת VML — המבוססת על טכניקות מגע ייחודיות, על שימוש בעקרונות למידה מוטורית מתחום הספורט ועל ניתוח מורכב וייחודי. אז פתחתי את מרכז 'יעל' בהרצליה, שמתמחה בטיפול בדיבור, והפך לאבן שואבת בנושא. מרכז נוסף נמצא בצפון".
מרכז יעל הוא מוסד הפועל לקידום הטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים. סניפי המרכז ממוקמים בהרצליה ובנשר, ופועל גם בפריסה ארצית ובין-לאומית. פעילות המרכז מבוססת על שתי שיטות טיפול עיקריות: VML — לטיפול בבעיות היגוי על רקע אפרקסיה ורבלית, ו-MDT — שיטת התערבות רב-ממדית לילדים בגיל הרך, אשר מאפשרת אינטגרציה רב-ממדית של כל תחומי ההתפתחות, ברמות שונות של התערבות.
"בשמונה השנים האחרונות פיתחנו במרכז תוכנה מקוונת שמבוססת על קוד מתמטי", מסביר ד"ר ושדי. "המשתמש יזין את נתוני ההיגוי, כגון יכולת קדם-ורבלית, אופן היגוי הברות נפרדות ואופן היגוי מילים, על פי אינדקס שיופיע בתוכנה. לאחר הזנת הנתונים, התוכנה תפיק תוכנית טיפול, אשר תכלול את נושאי הטיפול העיקריים, תרגילים מגוונים, מינון טיפולי והפניה לקטעי וידיאו תומכים. אחרי שנים של מחקרים, אני יודע להגיד שהתוכנה עובדת מצוין. עכשיו הגיע הזמן שאנשים בכל העולם יוכלו להשתמש בה".
מה מטרת גיוס הכספים?
"אני לא יכול להכשיר מטפלים בכל העולם וגם הצוות שלי לא, אבל הידע קיים וצריך להשתמש בו כבר עכשיו. הרעיון הוא שהתוכנה תופץ באינטרנט, ותונגש לשימוש בעלות של עשרות שקלים בלבד לשימוש יחיד. בשביל זה יש צורך בסכום כסף נכבד. התמורות שמקבלים התורמים הן תמורות מקצועיות, כמו מפגשי ייעוץ במרכז יעל, שימוש בתוכנה ועוד. אנחנו מזמינים את הציבור להשתתף בפיתוח כלי ייחודי בעולם הטיפול, שיאפשר נגישות מירבית במחיר סמלי לבניית תוכנית טיפול בדיבור לכל ילד הזקוק לכך ברחבי העולם. זוהי המצווה והשליחות שלנו — להפיץ את הידע לכל נדרש ובמחיר שווה לכל נפש".