1 צפייה בגלריה
צילום אילוסטרציה: מוטי קמחי
צילום אילוסטרציה: מוטי קמחי
צילום אילוסטרציה: מוטי קמחי
קבוצת זוכים בדירות בפרויקט "מחיר למשתכן" בשכונת גליל ים בהרצליה טוענת, כי נפלו פגמים תכנוניים רבים בחלק מהדירות ודורשים מהוועדה המקומית הרצליה לדון מחדש בתוכניות ולתקן את היתר הבנייה שניתן ל"אפריקה ישראל מגורים" לביצוע הפרויקט - לקראת דיון בוועדה שיתקיים בשבוע הבא.
מרבית תלונות הרוכשים נְסַבּוֹת סביב ציפוף יתר של דירות, דירות ללא די חלונות, דירות עם כיוון אוויר אחד. "נדהמנו לראות את התכנון הירוד, הנחות והבעייתי המוצע לפרויקט, שכולל בעיות תכנוניות מרובות, אשר חלקן עומד בניגוד מוחלט להוראות חוברות המכרז והתב"ע", כתבו המתנגדים.
עוד הם טוענים, כי אישור התוכנית בוועדה המקומית התקבל בחודש יולי 2017, בעוד שלהם נודע על זכייתם רק כחודש מאוחר יותר ולכן לא יכלו להביע את דעתם או את התנגדותם.
ביום ראשון השבוע התקיימה פגישה של הזוכים עם נציגי "אפריקה ישראל למגורים", בה לא קיבלו לטענתם מענה מספק לשאלות ולספקות שהתעוררו, ועל כן הגישו 26 התנגדויות לוועדה המקומית. כמו כן, הוקם על ידיהם ועד פעולה. "הזוכים לא מוכנים להתפשר על טיב הדירות והם מצפים לקבל דירה ראויה למגורים", נמסר מוועד הפעולה. "שווי ההטבה אותה הם מקבלים ברכישת הדירה מתבטל לנוכח התכנון הירוד שלה".
בהתנגדותם, מפרטים הזוכים את הליקויים. כך, למשל, "הדירה החמישית בכל קומה היא דירה כלואה ובעלת כיוון אוויר אחד בלבד", ו"ציפוף הדירות גורם לתכנון ירוד של שאר הדירות בקומה, כאשר הדירות חשוכות, לא מאווררות. חדרי השירותים, המקלחות והמטבחים ללא חלון, וכיווני האוויר בדירה אינם מנוצלים כהלכה, כאשר רוב החלונות בכל דירה פונים לכיוון אוויר אחד, ואילו יש רק חלון אחד קטן לכיוון האוויר השני". עוד נטען, כי ציפוף הדירות יגרום לעומס יתר על השטחים והמתקנים וישפיע לרעה על איכות חייהם, וכי תכנון הדירות "מוזר" ומשווה "אופי של שיכונים" לפרויקט וכי סטנדרט הבנייה והתכנון בדירות נמוך בהשוואה לאלו המיועדות להימכר בשוק החופשי.
"אנו משקיעים בדירה את מלוא היכולת הכלכלית שלנו", מסביר חיים לוי, אחד הזוכים בפרויקט. "הדירה שארכוש במסגרת הזכאות היא דירת שלושה חדרים במחיר של מיליון וחצי שקל, כאשר עם כל ההוצאות מסביב זה מסתכם בכ-1.6 מיליון שקל, אם לא יותר. זו הטבה משמעותית שאני לא מקל בה ראש, אך זה עדיין לא בחינם. ישנן דירות בהן רק שני חלונות קטנים ומרפסת. כל דירות השלושה חדרים, למשל, הן בלי חלון במטבח ויש דירות בלי חלונות באמבטיה. בנוסף, בכל קומה הכניסו באמצע עוד דירת שלושה חדרים וצופפו את הדירות. אלו הן רק חלק מהבעיות שגילינו בתוכניות".
פרויקט "מחיר למשתכן" של "אפריקה ישראל מגורים" בהרצליה כולל 660 דירות, ו-365 משפחות מהעיר זכו בו בדירות. "בהתחלה, כשזכיתי, הייתי מרוצה מאוד", מוסיף לוי, "כעת אני מבין שהתמונה לא כזו ורודה כפי שחשבנו".
מעיריית הרצליה נמסר: "עיריית הרצליה פעלה לאורך כל הדרך על פי נוהלי הליכי התכנון. הדירות רובן בגודל של כ-75 מ"ר ובסטנדרט אחיד".
מחברת "אפריקה ישראל מגורים" נמסר: "התוכניות עומדות בכל הקריטריונים הנדרשים ואף שודרגו בהתאם להנחיות העירייה. המפרט הטכני של הפרויקט, השטחים הציבוריים ולוח התשלומים, אינם שונים מהנהוג בפרויקטים אחרים אותם יזמה והקימה החברה".
ממשרד השיכון נמסר: "התלונות נבדקו מול כלל הגורמים הרלוונטיים, ביניהם ועדת התכנון של הרצליה, אשר אישרה את התוכניות. תכנון הפרויקט אינו שונה במהותו מתכנון דירות דומות בעיר ועומד בכל הסטנדרטים של דירות הנמכרות בשוק החופשי".