בדיוק לפני חמש שנים נפתחה בהרצליה חטיבת "לחיים" עם שלוש כיתות ז', ח' ו-ט', ובהן 42 תלמידים - לא בכל כיתה, אלא בסך הכל, בכל בית הספר היו 42 תלמידים.
היום, במתכונתו החדשה כבית ספר שש שנתי ועם שמו החדש - תיכון "אחיה", פותח בית הספר את שנת הלימודים החדשה עם שלוש כיתות מלאות בשכבה ז' ועם כ-180 תלמידים בבית הספר.
שנתיים בלבד אחרי שעבר הסבה לתיכון דתי על אזורי, לחינוך ים וסביבה - אפשר כבר להכריז על "אחיה" כסיפור הצלחה, לאחר שהצליח להפוך מבית ספר מדשדש לתיכון מבוקש ויוקרתי.
מהפך בבית הספר
את עיקר הקרדיט להצלחת בית הספר אפשר וצריך לזקוף לטובת מנהל בית הספר אריאל בן-ברוך, נשוי לאפרת ואב לשבעה מהשומרון, סגן אלוף במיל', עורך דין בהכשרתו, שעוסק בחינוך זה 20 שנה. בן-ברוך קיבל לידיו בית ספר עגמומי דל בתלמידים לפני חמש שנים בדיוק והפך אותו, בסיוע נדיב מהעירייה, לתיכון על-אזורי ימי דתי מבוקש.
"אחרי חמש שנים קשות של עבודה ושבע שנים קשות של המקום, השנה זו השנה הראשונה בה אני יכול להגיד שזה היה היעד שלי - שלוש כיתות בשכבה", אומר השבוע בן-ברוך. "זו השנה הראשונה שבה זה קורה, אבל זו לא תעודת ביטוח ועליי לוודא שזה ימשיך".
בית הספר הוקם לפני שבע שנים, כחטיבה לבני האוכלוסייה הדתית-מסורתית בעיר, על ידי עיריית הרצליה ומשרד החינוך. בתחילה הוא הוקם ללא שם וקראו לו פשוט '"ממ"ד לבנים", אבל לבן-ברוך נאמר שקוראים לו על שמו של הרב חיים יצחק הלוי, הרב הראשי לשעבר של העיר, ולכן באופן זמני הוא כונה "תיכון לחיים".
אלא שעד מהרה התברר, כי האוכלוסייה הדתית-מסורתית בהרצליה לא מצדיקה מספרית את קיום התיכון ושמספר התלמידים נמוך, כאשר בשנים הראשונות לקיומו, התיכון מנה כיתה אחת לכל שכבת גיל.
"עם כיתה אחת בשכבה קשה מאוד לקיים בית ספר, מבחינה כלכלית", מסביר בן-ברוך. "היה ברור שמתישהו נצטרך לצאת לדרך יותר משמעותית ומאתגרת ולהפוך את בית הספר לכזה שקולט תלמידים מבחוץ. גם הקבוצה החזקה של תלמידי הרצליה הדתיים לא 'ספרה' את המקום והיו המון סימני שאלה לגביו. באופן טבעי, אנשים לא היו מוכנים לשלוח את הילדים שלהם למשהו שהוא לא ברור. אם לא היינו עושים את המהלך והשינוי שעשינו, אז ברור שהוא היה נסגר".
עם כניסתו לתפקיד לפני חמש שנים, הבין בן-ברוך שעליו לחולל שינוי ובשלב הראשון ביקש מהעירייה לאשר לו פתיחת כיתה י'. "קודם כל פעלתי לייצב את המצב, שיהיה בית ספר רגיל. ברגע שקיבלתי את האישור לפתוח כיתה י', נתתי אופק גם לתלמידים, גם למשפחות וגם לצוות בית הספר", הוא אומר. "היה לצעד הזה משמעות מאוד גדולה, כי כשהמעבר בין כיתות ט ל-י' ברור, זה ימשיך הלאה גם לי"א ולי"ב, כשאני כיוונתי לכך שבית הספר יהפוך לתיכון שש שנתי. על זה עבדנו קשה במשך שלוש שנים. ברגע שראינו את האופק של תלמידי י"ב הראשונים, ביקשתי אישור מראש העירייה, משה פדלון, לפתוח את המקום לתיכון על אזורי והוא, באמת עם לב חם, יחד עם ראש אגף החינוך, יעקב נחום, נענו לבקשתי".
בואו אלינו לים
כדי לפתוח את ההרשמה כתיכון על אזורי, היה ברור לבן-ברוך שעליו ליצור תיכון ייחודי שימשוך תלמידים מבחוץ. "אני חסיד של תהליכים חינוכיים אמיתיים ומאמין שהם לא יכולים להתרחש בתוך כיתה. באחד הימים, עליתי על הגג וראיתי את שדה התעופה של הרצליה, וזה הדליק אצלי את הרעיון. ביררתי כמה עולה קורס טיס, כשבראש שלי אני מגלגל איזושהי מחשבה שקשורה לעולם התעופה, אלא שמבחינה תקציבית זה לא היה ריאלי. הדבר השני שראיתי זה הים. עשיתי בירורים והבנתי שהעלויות לפעילות ימית יותר רציונליות".
מכאן ואילך החלה תוכנית להקמת תיכון שש שנתי שיעסוק בים. מהלך שהוכתר כאמור, בהצלחה. "פעם בשבוע יוצאים תלמידי כיתות ז'-ח' לפעילות עם עמותת 'זיו נעורים' וקראנו לתוכנית 'תוכנית מים' - מנהיגות ימית", אומר המנהל, "כאשר בכיתות ט'-י' מרחיבים קצת יותר את הידע על הים ואת מיומנות השיט. בכיתות י"א-י"ב זו כבר מגמת מנהיגות ימית, עם יעד לקבלת רישיון סקיפר - רוב חובל וכולל קורס צלילה".
השם החדש של בית הספר - "אחיה", כולל גם את ראשי התיבות של הרב יצחק הלוי, רומז וקורץ גם לחיל הים - ספינת אח"י חנית.
עם אילו כלים יוצא בוגר בית הספר?
"כל בוגר יוצא עם תעודת בגרות, אבל גם עם ניצחון בהתמודדות עם החוויה הזו של הים - להתגבר על מכשולים ולעמוד באתגרים. עיקר הפעילות מתבצעת דווקא בחורף ויש דגש על עבודת צוות. זה מבחינתי מה שמיוחד בבית הספר, בנוסף לפן של האמונה והדת".
תלמידי בית הספר מספרים גם הם על השינוי שאירע בבית הספר. "מאז שהגיע בן-ברוך, הרגשתי שאנחנו מקבלים יחס אישי לכל תלמיד. דאגו לכל אחד וכל מי שנתקל בבעיה והתקשה באיזה מקצוע - דאגו לו לסיוע", מספר אחד הבוגרים. "אני מאוד שמח שלמדתי שם".
בן-ברוך מקווה שבוגרי בית הספר ישתלבו בשירות צבאי משמעותי, לאו דווקא בחיל הים. "חיל הים הוא לא המטרה, גם הים הוא לא המטרה - הוא האמצעי החינוכי ומעניק כלים אם הם ייבחרו ללכת לכיוון. לא הייתי מחליף את השנים האחרונות. כשקיבלתי את בית הספר לידיי, ראיתי הזדמנות לבנות משהו חדש. עברתי מסע מאוד משמעותי, עם כל הקושי וסימני השאלה שהיו בדרך".