החל מיום חמישי הבא, 1 באוגוסט, כל רוכבי הקורקינטים והאופניים החשמליים בארץ נדרשים להתקין לוחית זיהוי לכלי התחבורה. מאותו רגע, המשטרה תוכל לזהות בקלות רבה עברייני תנועה, ובסיוע עם הפקחים העירוניים, המצלמות הפזורות ברחובות השונים וגם תושבים המסייעים לשמור על החוק וחושפים עבירות – האכיפה תהיה קשוחה מתמיד.
3 צפייה בגלריה
קורקינטים חשמליים
קורקינטים חשמליים
קורקינטים חשמליים
(צילום: דנה קופל)

נשמע טוב, במיוחד אם אתם הולכי רגל ־ אבל בדיקה מעלה כי מדובר באכיפה שתתבצע באופן משמעותי רק בערים מסויימות. וכמה רוכבים בכלל נרשמו עד כה ללוחיות זיהוי? מסתבר שהתמונה עגומה מאוד.

מי אוכף, המשטרה או העירייה?


זו עובדה די מדהימה, אבל עד עתה, בכמעט כל הערים הגדולות, המשטרה לא התעסקה כמעט באכיפה שכזו. אז מי כן? משנת 2016, משטרת ישראל האצילה (באמצעות חקיקה בכנסת) את יכולתם של הפקחים ברשויות המקומיות לאכוף עבירות תעבורה המתבצעות על ידי רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים, כמו למשל התנהגות פרועה, אי חבישת קסדה, רכיבה על המדרכה ועוד. הרעיון הכללי היה שהמשטרה תאכוף את החוק בכבישים, ואילו העיריות יהיהו אחראיות למה שקורה במדרכות ושבילי האופניים.
הנימוק היה פשוט ־ המשטרה עמוסה מעבר לקצה יכולתה באינספור מקרי פשיעה, ואפילו השוטר הקהילתי המוצב באחת לכמה שכונות בכל עיר לא יכול להתעסק בקביעות בעבירות רכיבה פרועה של קורקינטים או אופניים חשמליים. ואכן, בחלק מהישובים בארץ הפקחים העירוניים לקחו לתשומת ליבם את יכולתם החדשה ־ בעיקר בערים תל אביב־יפו, ראשון לציון ונתניה.
בערים רבות אחרות ישנה מודעות – אולם האכיפה מינימלית. כלומר, לפקחים יש את היכולת והזכות לטפל בעברייני תנועה, כמו למשל בעיר אילת – אולם שם נרשמו כשבעה דו"חות בלבד במהלך 2023. גם בערים גדולות כמו ירושלים וחיפה – כמעט שלא בוצעה אכיפה (ר' בסוף הכתבה).
בדו"ח מבקר המדינה משנת 2022, נמתחה ביקורת על רשויות רבות – בהן המועצה המקומית לא אישרה לפקחים העירוניים להשתמש בסמכויות האכיפה שכנסת ישראל העניקה להם. בעיר תל אביב נמתחה ביקורת על המשטרה ועל הפקחים העירוניים – כי הם אוכפים בעיקר אי-חבישת קסדה, אך לא מטפלים ברכיבה פרועה על מדרכות, למשל.

"התושבים משלמים מחיר"


עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מספר ל'ידיעות תקשורת', כי "אף שלעיריות סמכויות נרחבות כבר מספר שנים, הן לא מטפלות ברוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים, ואלו שכן עושות זאת במשורה. המחוקק מבקש מהרשויות סיוע באכיפה, אך משום מה ראשי וראשות הערים לא נעתרים — ולמעשה מי שמשלמים את המחיר הם התושבים עצמם".

3 צפייה בגלריה
עו"ד יניב יעקב
עו"ד יניב יעקב
עו"ד יניב יעקב
(צילום: אור ירוק)

יעקב מוסיף, כי "שנת 2023 הסתיימה עם שיא בהרוגים בתאונות אופניים וקורקינטים חשמליים, ולכן על ראשי הערים לשנות חשיבה - האכיפה אינה תפקידה הבלעדי של המשטרה, וגם להם יש אחריות לסדר במדרכות ולתחושת הביטחון של התושבים".
אולי ההיענות לחוק תגיע דווקא מהציבור? כאן יש לנו בשורה עגומה: לפי נתוני משרד התחבורה, עד היום רק כ-6,000 איש נרשמו באתר כדי להוציא לוחית רישוי מתאימה, כאשר ההערכות הן שיש יותר מ־300 אלף רוכבי קורקינטים חשמליים ואופניים חשמליים בארץ. במשרד התחבורה אומרים על הנתון הנמוך כי מדובר בשינוי התנהגות משמעותי, אשר ייקח זמן להטמיע אותו.
במקביל, בחלק מהעיריות כבר החלו בהכנות לקראת האכיפה - כאשר מרבית העבודה צפויה להתבצע בידי פקחים מקומיים, בעוד המשטרה תפעל גם כן נגד עברייני תנועה ואף תרשום קנסות ותחלק נקודות, אם העבירה כוללת עונש מסוג זה לפי החוק.

מה אומרים בעיריות?


רק חלק מן העיריות הגיבו לשאלתנו כיצד יתמודדו עם האכיפה החל משבוע הבא. מעיריית ירושלים נמסר, כי "פקחי עיריית ירושלים טרם הוסמכו לנקוט בהליכי אכיפה כנגד רוכבי אופניים או קורקינט. על כן, האכיפה בסוגיה זו מתבצעת על ידי משטרת ישראל. לאור שינוי התקנות, תחשוב העירייה על אופן האכיפה בהמשך".

קראו גם:

בעיר תל אביב־יפו, שבה יש את מספר הקורקינטים והאופניים החשמליים הגדול בארץ - ובהתאם גם את מספר התאונות הגדול ביותר במעורבות אותם כלים, אומרת מיטל להבי, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה ובטיחות בדרכים: "את האכיפה יבצעו משטרת ישראל ופקחי העירייה, בין היתר, באמצעות עשרות מצלמות שפזורות ברחבי העיר, לצד עשרות נוספות שמותקנות בימים אלו. המצלמות, שהוצבו בצירים מרכזיים וסואנים בעיר, מתעדות עבירות תנועה ונצפות על ידי פקחים שנמצאים במרכז אכיפה אלקטרונית.

3 צפייה בגלריה
מיטל להבי
מיטל להבי
מיטל להבי
(צילום: ריאן)

"בנוסף ללוחיות הרישוי, לאחרונה הצטרפו למערך הפיקוח העירוני גם 50 פקחים חדשים, בדיוק בשביל להיערך לתגבור האכיפה בנושא". בעירייה מוסיפים, כי הם מוכנים לאכוף את התקנה החדשה באופן מיידי.
מעיריות חולון, חיפה, הרצליה, רחובות ואילת לא נמסרה תגובה כיצד תתבצע האכיפה.
ממשטרת ישראל נמסר: "בשבוע האחרון נרשמו כ-70 דו"חות תנועה בעבירות מסכנות לכלי הרכב, הורדו שמונה כלי רכב מהכביש ובוצעה אכיפה בחוף הים ובמדרחוב במרכזי הערים, במסגרתה נרשמו 36 דוחות לרוכבי קורקינטים חשמליים בעבירות שונות כאשר חלקם קטינים הרוכבים בניגוד לחוק. מדובר באכיפה מוגברת וממוקדת במיוחד בתקופת חופשת הקיץ, בהתאם לאסטרטגיה ההתקפית של מחוז מרכז נגד מחוללי פשיעה ופורעי חוק בכביש, למען שלום הציבור ובטחונו".

איפה אוכפים ואיפה כמעט ולא?

מספר הדו"חות שחולקו מטעם העיריות השונות לרוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים במהלך 2023:

תל אביב: 33,642
ראשון לציון: 2,950
חולון: 1,887
נתניה: 1,551
לוד: 877
נהריה: 692
בת ים: 685
באר שבע: 656
אשקלון: 500
כפר סבא: 463
פתח תקוה: 348
אשדוד: 246
גבעתיים: 197
רמלה: 69
חיפה: 41
עפולה: 25
אילת: 7
ירושלים: 0

מקור הנתונים: עמותת "אור ירוק"