הוריו של ילד אוטיסט, שהותקף מינית בבית ספר לחינוך מיוחד, תובעים פיצוי עקב רשלנות חמורה. בנוסף, הם תובעים פיצוי גם בגין אירוע אחר שקרה לו בבית ספר בהרצליה, אליו הועבר לאחר אירוע התקיפה המינית, אשר במסגרתו הזמינה מנהלת בית הספר לילד משטרה.
3 צפייה בגלריה
התלמיד עבר מסכת תלאות
התלמיד עבר מסכת תלאות
התלמיד עבר מסכת תלאות
(צילום המחשה: shutterstock)
הוריו של ילד אוטיסט בתפקוד בינוני הגישו לאחרונה, באמצעות עו"ד ליטל ביבר חייקין, כתב תביעה המגולל סיפור מזעזע. בכתב התביעה נטען שבשל מחדל חמור, הילד עבר תקיפה מינית בין כותלי בית הספר "מעגלים – בית אקשטיין" לחינוך מיוחד בנתניה, ונגרמו לו נזקים נפשיים קשים ובלתי הפיכים. אך על פי התביעה, בכך לא תמו ייסוריו של הילד, אלא רק החלו.
בעקבות האירוע הטראומתי, חווה הילד התקפי חרדה וזעם. הוא הועבר לבית הספר "אלון" בהרצליה, אך שם במקום להתחשב במצבו העדין ולאפשר לו להירגע או לשהות בסביבה רגועה, מכילה ומטפלת, הוא הושעה שוב ושוב, ועל פי הנטען בתביעה הדבר הגיע לשיא כאשר מנהלת בית הספר הזמינה לילד משטרה לבית הספר. בימים אלה תובעת המשפחה את שני בתי הספר, את העיריות שתחת אחריותן הם מנוהלים, ואת משרד החינוך המפקח על בתי הספר.

בוכה ומבוהל

על פי התביעה, בספטמבר 2018 נקלט הילד ללימודים בכיתה א' בבית הספר "מעגלים – בית אקשטיין" בנתניה. הכיתה שבה למד מנתה ארבעה תלמידים, מחנכת ומדריכה. באחד הימים של אפריל 2019, חזר הילד לביתו כשהוא בוכה ומבוהל מאוד. לאחר שהוריו לחצו עליו ארוכות, טען הילד כי שלושה ילדים הורידו את מכנסיו והרביצו לו, אך לא פירט.
על פי כתב התביעה, מנהלת בית הספר זימנה את ההורים לפגישה דחופה, ובה בישרה להם כי בדיקתה העלתה שתלמיד כיתה ה' הלומד בבית הספר וסובל מהפרעות מיניות קשות, הוריד את מכנסיו של בנם, הצמיד אותו לקיר במסדרון חשוך, נצמד אליו בכוח והכניס קוביות לתוך תחתוניו, מישש ונגע באיבר מינו ועכוזו. עוד נטען, כי לאחר שסיים את מעשיו הקשים, איים התלמיד התוקף על בנם, כי אם יספר על כך למישהו, הוא יעשה לו זאת שוב.
לדברי עו"ד ביבר חייקין, ההורים המזועזעים ביקשו לדעת מדוע לא עודכנו בכך שהסייעת לא הגיעה באותו היום לעבודה, וכיצד נוצר מצב בו בנם והתלמיד התוקף מסתובבים חופשי בשטח בית הספר ללא כל השגחה כמתחייב. לטענתה, חרף האירוע הקשה המשיך התלמיד התוקף להסתובב בשטח בית הספר בחופשיות וללא השגחה.

3 צפייה בגלריה
עו"ד ביבר חייקין
עו"ד ביבר חייקין
עו"ד ביבר חייקין
(צילום: לילך רז)

מייד לאחר קבלת הבשורה המרה, הגישו ההורים תלונה במשטרה נגד התלמיד התוקף, וחוקרת המשטרה אשר שוחחה עם הילד הנפגע התרשמה כי אירוע התקיפה היווה טראומה קשה מאוד עבורו. חרף טיפול רגשי מעובדת סוציאלית המתמחה בטיפול בילדים אוטיסטים שנפגעו מינית, מצבו של הילד התדרדר בצורה משמעותית. חודשיים לפני תום שנת הלימודים עזב הילד את בית הספר, שהה חודשיים נוספים בביתו, ולאחר החופש הגדול שובץ בבית הספר אלון בהרצליה.

ישיבת עידכון

על פי התביעה, בתחילת שנת הלימודים נפגשו הורי הילד עם הצוות החינוכי של בית הספר אלון ועדכנו אותם בדבר התקיפה המינית אותה עבר בנם, שבעקבותיה החל סובל מהתקפי חרדה קשים המלווים בהתקפי זעם. ההורים, כך נטען, ביקשו שהעובדת הסוציאלית שטיפלה בהם תשוחח עם צוות בית הספר, כדי להנחות אותו כיצד לנהוג בבנם.
על פי התביעה, כבר בימים הראשונים בבית הספר אלון חווה הילד התקפי חרדה וזעם, אך המנהלת החליטה בתגובה להשעותו מבית הספר מספר פעמים, ולבסוף אף הזמינה משטרה על מנת לטפל בו. ההורים, שהוזעקו לבית הספר, הזדעזעו לגלות במקום ניידת משטרה ואת בנם מסתובב בשטח בית הספר כשהוא מזיע וצועק בבהלה "משטרה, משטרה", כששאר תלמידי בית הספר צופים בו דרך החלונות וצוחקים.

3 צפייה בגלריה
שיימינג ילד - תמונת פייסבוק
שיימינג ילד - תמונת פייסבוק
מקרה מזעזע
(צילום המחשה: shutterstock)

בתביעה טוענת עו"ד ביבר חייקין, כי בעקבות התקרית עם המשטרה מצבו של הילד התדרדר לחלוטין. הוא חווה מצוקה נפשית קשה, שכללה חרדות, דיכאון ומחשבות אובדניות, הוא החל ליטול תרופות פסיכיאטריות, ואף נשקלה האפשרות לאשפזו בבית חולים פסיכיאטרי, אולם הוריו סירבו לכך.
התביעה הוגשה לאחרונה לבית משפט השלום ברמלה נגד בית הספר מעגלים, עיריית נתניה המפעילה את בית הספר, המועצה האזורית חוף השרון אשר שיבצה אותו בבית הספר מעגלים, עיריית הרצליה האחראית על בית הספר אלון ומשרד החינוך (מדינת ישראל) שאמור לפקח על שני בתי הספר. על פי עו"ד ביבר חייקין, שני המקרים נגרמו עקב רשלנות ומחדלים חמורים ביותר של הגורמים הנתבעים.
קראו גם >>>>
בתביעה דורשים ההורים פיצויים של מאות אלפי שקלים בגין הנזקים הנפשיים הקשים שנגרמו לבנם, לטענתם, כתוצאה ממחדלי הנתבעות. טרם הוגשו כתבי הגנה.

תגובות

ממשרד החינוך נמסר כי "המשרד יתייחס לעתירה במסגרת ההליך המשפטי".
מהמועצה האזורית חוף השרון נמסר: "מחלקות הרווחה והחינוך ליוו את המשפחה וילדם במשך שנים רבות לפני המקרה המזעזע בבית הספר מעגלים. מיד לאחריו המשיכה המועצה והגישה להם את כל הסיוע המקצועי והתמיכה הנדרשים במקרים קשים אלו. בהתאם לחוק אנו מנועים מלהרחיב בנושא".
מבית אקשטיין נמסר: "כתב התביעה הגיע לידיעת החברה רק כעת. החברה תלמד את פרטי התביעה ותתייחס לכך משפטית בהמשך".
מעיריית הרצליה נמסר: "היות ומדובר בתביעה עומדת ותלויה בבית המשפט ומטעמי צנעת הפרט אנו מנועים מלהגיב".