"כשיואב יצא לאפטר ראשון מהצבא, הוא מיד כתב לי 'אני יודע שהגעתי לתפקיד משמעותי, אבל זה עדיין לא מספיק. תוכלי לעזור לי לעבור לשריון?'", מספרת טילי קולין, סא"ל במילואים בחיל האוויר ומתנדבת בתוכנית צהלה ברעננה. "זה היה מאוד מרגש כי כשהכרנו בפעם הראשונה, הוא בכלל לא חשב להתגייס. הפכתי את הצבא, דיברתי עם אנשים שלא שמעתי מהם כבר כמה שנים, ובסוף הצלחתי להעביר אותו לשירות בשריון. לסייע לנערים ונערות מכיתות חינוך מיוחד ולהוביל אותם לשירות משמעותי – זה סיפוק גדול מאוד בשבילי", היא מוסיפה.
2 צפייה בגלריה
טילי קולין בפעילות עם חניכות צהלה
טילי קולין בפעילות עם חניכות צהלה
טילי קולין בפעילות עם חניכות צהלה
(צילום: פרטי)
טילי, תושבת הרצליה ואמא לארבעה, היא אחת מ-50 החונכות והחונכים שמתנדבים בתוכנית צהלה, פרויקט חונכות ארצי לבני ובנות נוער בסיכון בגילאי התיכון. המתנדבים, כולם בעלי רקע צבאי או ניהולי עשיר, מובילים מדי שנה כ-1,200 נערים ונערות ומסייעים להם להשתלב בשירות משמעותי בצבא. מדובר באחת התוכניות היחידות בישראל, המקיימות מפגשים שבועיים לאורך שנות התיכון בנושאים כמו אהבת הזולת, סובלנות ומעורבות חברתית, טיפוח מנהיגות, וחשיבות השירות בצה"ל.
"הרעיון לפרויקט נולד מתוך חלום של אדם אחד, תא"ל במילואים רן פקר ז"ל, שהיה מבכירי טייסי חיל האוויר, והאמין כי השקעה בנוער על רצף הסיכון תעניק למתנדבים מבוגרים ולנוער עצמו מוטיבציה להיות אזרחים פעילים ותורמים לחברה הישראלית", מספרת טילי, שמסכמת בימים אלה 12 שנות התנדבות בתיכון מטרו-ווסט ברעננה. "אחרי שהשתחררתי מהצבא ועבדתי בעירייה, פגשתי את רן שסיפר לי על ההתנדבות שלו בתיכון עירוני ז' ביפו. תמיד היה לי חשוב לשלב תרומה לקהילה בחיים המקצועיים, אז הרגשתי שזה בדיוק הזמן להצטרף ליוזמה כזו".

2 צפייה בגלריה
טילי קולין
טילי קולין
טילי קולין
(צילום: פרטי)

במסגרת התנדבותה, טילי מקדישה את ימי שלישי במלואם עבור החניכים שלה, שמגיעים מכל אזור השרון ללמוד בכיתות החינוך המיוחד ברעננה. "זה יכול להיות מאוד מאתגר, לא רק בגלל בעיות הקשב והריכוז של חלק מהחניכים, אלא מפני שאין מחויבות להיות בכיתה בזמן הפעילות. לכן צריך משהו שיגרום להם לרצות להישאר, כמו למשל שיחות על מלחמת רוסיה-אוקראינה". רק אחרי שנוצר אמון ונבנה ביטחון בקשר, עוסקים גם בשירות הצבאי. "מתחילים ממש מהיסוד, מהערכים בסיסיים של כבוד לאחר ועזרה לחלש. לאט-לאט מגיעים למצב שבו החניכים שלא רצו בכלל להתגייס מתעקשים ללכת לשירות משמעותי".
הדגש בצהלה הוא על הענקת תשומת לב אישית ומודל השראה חיובי לנוער, ובכך התוכנית מסייעת לילדי הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית בישראל, לממש את הפוטנציאל הטמון בהם, ולהשתלב בתפקידים משמעותיים בשירות הצבאי. "החונכים מעניקים לצעירים תשומת לב, אכפתיות דאגה, ומשמשים עבורם דוגמה אישית תוך בניית קשר מתמשך מבוסס אמון. אנחנו צריכים להיות שם בשבילם ולעזור בכל מקום שאפשר, בייחוד בצמתים החשובים של התיכון והצבא", מדגישים בתוכנית שפועלת בפריסה ארצית.
התוכנית הזו לא רק משפיעה על ההישגים הלימודיים, אלא גם תורמת ברמה החברתית והערכית. טילי מלמדת אותם לעמוד על דעתם, בונה את הביטחון העצמי שלהם ומסייעת להם להשתבץ בתפקידים מתאימים בצבא. ב-1992, כשתא"ל פקר יזם את הפרויקט, גויסו 10 מתנדבים שהיו קצינים בכירים כמוהו בחיל האוויר. לאורך השנים, יותר מ-400 חונכים וחונכות כבר התנדבו בצהלה ושינו את חייהם של למעלה מ-15,000 נערים.
קראו גם:
"כשהתחלתי את ההתנדבות, לחלק מהנערים אפילו לא היו חלומות – וזו הייתה אחת המשימות הראשונות שלי", משתפת טילי, "יחד איתם, פיתחנו חזון אישי, אמונה ורצון להגשים את עצמם. בהמשך, הם כבר תפסו פיקוד על זה". בעתיד היא מקווה להמשיך בתרומה למען הקהילה והנוער בישראל ולא רק בצהלה, שפתחה לאחרונה בגיוס מתנדבים חדשים: "זה מאוד מרגש לראות שכולם בוחרים להתגייס או להתנדב לשירות. לקחת נער, שהפוטנציאל שלו היה סתם לשבת על גדרות, ולהפוך אותו לחייל מצטיין – זה הסיפוק הכי גדול שיש", היא מסכמת. "בסופו של דבר, כולם מרוויחים בצהלה: הנוער, המתנדבים, המשפחות, בית הספר והמדינה כולה".