יולי כלפון שלומדת בכפר הירוק, נבחרה למזכ"לית במועצת התלמידים והנוער הארצית. זו הפעם הראשונה שתלמידה מהחינוך הפנימייתי נבחרת לתפקיד במועצת התלמידים והנוער הארצית. והיא לא היחידה ששברה תקרת זכוכית: בתאל משה (כמעט בת 18), בוגרת טריה של כפר הנוער מבואות ים במכמורת, תושבת היישוב חיננית בשומרון, כיהנה עד השנה כסגנית יו"רית מועצת תלמידי כפרי הנוער והפנימיות החינוכיות בארץ, גוף שהוקם לפני שלוש שנים.
כלפון (עולה לי"ב) הסבירה מדוע היא החליטה להתמנות לתפקיד המאתגר הזה ואמרה כי "חשוב לי להשפיע ולעזור לכלל בני הנוער בישראל. יחד עם זאת, כמי שמגיעה מהחינוך ההתיישבותי והפנימייתי, אני מרגישה שיש לי זכות גדולה להביא למועצת התלמידים והנוער הארצית קול חדש – הקול של בתי הספר האזוריים במרחב הכפרי וגם את הקול הייחודי של עשרות אלפי תלמידי כפרי הנוער והפנימיות החינוכיות".
לכלפון חשוב להבליט את החשיבות והייחוד של החינוך הפנימייתי ועליית הנוער, כחלק ממערכת החינוך, "מתוך החוויה האישית שלי", לדבריה.
מכל העולם
איך מתבטא הייחוד?
"הייחוד מתבטא לא רק בפן הלימודי אלא גם בפן הערכי והחברתי שהם מאד חזקים ומשמעותיים. בפנימיות מתחנכים יחד תלמידים מכל קשת החברה בישראל וגם מהעולם – נערים ונערות מעשרות מדינות שהגיעו לבדם כדי ללמוד בישראל. אנחנו לא רק לומדים יחד בבית הספר, אלא ממש גרים וחיים יחד. לומדים להסתדר, להכיר דעות ותרבויות שונות ולכבד אחד את השני. אלו מפגשים שבדרך כלל בני נוער חווים רק כשמגיעים לשירות הצבאי והלאומי".
ויש לה גם מה לומר על הקיטוב החברתי שהעמיק בשמונה חודשים האחרונים: "אחד מהדברים שאני הכי גאה בהם בחינוך הפנימייתי זה שהוא מהווה דוגמא לרב תרבותיות ולחיים משותפים וסמל לחברה היפה שאנחנו יכולים להגיע אליה".
למה את מתכוונת?
"חשוב לי לשנות את הסטיגמה כלפי החינוך הפנימייתי וכלפי תלמידים שבחרו מרצונם ללמוד במסגרות חינוך כאלו. אני למשל גרה בפתח תקווה ובחרתי ללמוד בכפר הנוער 'הכפר הירוק' בעיקר כי רציתי לפתח את העצמאות שלי, ולהכיר חברים מכל הארץ ולא רק מהאזור שלי בעיר, וגם כי יש פה הרבה מרחבים ירוקים עם בעלי חיים וזו סביבה שכיף ללמוד בה. אחותי הגדולה גם למדה בכפר הירוק, והשנה גם אחי הקטן יצטרף אלי ויתחיל ללמוד בכפר".
מה מניע אותך?
"את דרכי בעולם יצוג הנוער התחלתי בכיתה ז' עם מוטיבציה לשנות את התופעה של החרמות והנידוי החברתי. כאחת שעברה חרם מכיתה א' עד ד' הבנתי עד כמה זה נורא ואסור שזה יקרה. לאחר כניסתי לעולם מועצות התלמידים והנוער הבנתי כמה השפעה יש ועד כמה אנחנו יכולים לשנות".
איפה את רואה את עצמך עוד חמש שנים?
"אחרי שירות צבאי כקצינה במודיעין, דובר צה"ל או פיקוד העורף,
מתחילה לימודי תקשורת או מדעי המדינה ויחסים בינלאומים מתוך עניין לנושא".
מה החלום שלי?
"להמשיך להשפיע ולשנות. כדי לעשות את זה אני רוצה להיות חברת כנסת ואף לסמן עוד הישג ואולי להיות ראשת הממשלה השנייה במדינה שלנו".
כאמור, לפני שלוש שנים הוקמה לראשונה מועצת תלמידים ארצית של הפנימיות החינוכיות בישראל על ידי המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער, במטרה לטפח מנהיגות תלמידים בפנימיות החינוכיות.
ארז שעיוביץ, מנהל המרכז הארצי לחינוך והדרכה בפנימיות: "המועצה מונה 20 תלמידים מכפרי נוער ופנימיות חינוכיות מכל הארץ ומייצגת כ-31,000 תלמידים הלומדים ב-152 מסגרות חינוך פנימייתיות, ובכלל זה כ-2,000 תלמידים מעשרות מדינות שהגיעו ארצה ללא הוריהם (תוכנית נעל"ה) והפנימיה מהווה עבורם בית ראשון ויחיד בארץ".
סגנית הי"ורית
בתאל משה כיהנה כסגנית יו"רית מועצת תלמידי כפרי הנוער והפנימיות החינוכיות בארץ, ויש לה מה לומר על התפקיד: "מועצות התלמידים הקיימות מוכוונת בעיקר לעולם הבית ספרי, לכן הרגשנו צורך להקים גוף שיעסוק בסוגיות שרלוונטיות ספציפית לחיים שלנו בפנימיה. אחד הנושאים שהכי מפריעים לי זה הסטיגמה שיש לגבי תלמידים שמתחנכים בפנימיות. חושבים שהם בעייתיים, מסכנים או שהם מנותקים מהמשפחה, אבל זה לא כך", אומרת בתאל.
"חשוב לי שאנשים יבינו שמדובר בפנימיות חינוכיות (ולא בפנימיות רווחה או בצו בית משפט) שתלמידים לומדים בהם מבחירה ממגוון סיבות. תלמידים מחו"ל שמגיעים ללימודי תיכון בישראל או מסלולי לימוד ייחודיים כמו אקדמיות לספורט, מוזיקה, כבאות, ימאות, חקלאות ועוד".
לדבריה, כמו בכל בית ספר, גם בחינוך הפנימייתי לומדים מגוון תלמידים מצטיינים לצד כאלה שיש להם קושי לימודי, חברתי או אחר. מדובר בתלמידים שנקטו יוזמה וחיפשו מסגרת חינוך שונה מבית ספר רגיל שיותר מתאימה לצרכים וגם לחוזקות ולכישורים שלהם. העיקר שכל אחד ימצא את המקום שבו הכי מתאים לו ללמוד ולהתפתח".
למשל, לכפר הנוער מבואות ים, שבו למדה, מגיעים תלמידים מכל הארץ במיוחד בגלל לימודי הימאות.
"בחרתי לעבור לפנימיה הזו בכיתה י', אחרי שצברתי, כמו הרבה בני נוער אחרים, פער לימודי וחברתי בעקבות תקופת הקורונה, הסגרים והבידודים", היא מספרת. "רציתי מקום לימודים קצת אחר, שאני אוכל לפרוח ולהצליח בו. גם שני אחים שלי הגיעו ללמוד בכפר הנוער בעקבותיי".
הכוח לשנות
קראו גם:
מה מניע אותך?
"מניע אותי הרצון לפעול למען בני הנוער", אומרת בתאל, שאת מועצת התלמידים הראשונה היא הקימה עוד ביסודי בכתה ה' ולאורך השנים עסקה בפעילות חברתית שעליה קיבלה את האות המחוזי לנוער מתנדב ע"ש אלעד ריבן לשנת תשפ"ג.
"לבני נוער יש כוח עצום לשנות. להוביל שינוי חברתי וגם שינוי אישי, כל אחד יכול להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמו. הכוח המניע האישי שלי הם ההורים שנטעו בי ערכים ותומכים בי, וגם אנשי החינוך המדהימים בכפר שנתנו לי יד מכוונת לאורך הדרך. וזה כל מה שנער ונערה צריכים - מבוגר אחד שיאמין בהם".
איפה תהיי עוד חמש שנים?
"אחרי שירות צבאי משמעותי כמ"כית ולומדת לתואר בחינוך וניהול החינוך. ממשיכה לעבוד עם בני נוער ולפעול על מנת שמערכת החינוך תהיה מקבלת ומאפשרת עבור כל תלמיד ותלמידה".
מה החלום שלך?
"להיות שרת החינוך".