תשעה חודשי עבודות שירות גזר בית משפט השלום בפתח תקוה על הגניקולוג ד"ר אילן הלוי, בן 63 מחבצלת השרון. בנוסף ייאלץ הלוי לשלם קנס של 10,000 שקל, פיצוי של 20 אלף שקל לאחת המתלוננות ועוד 15 אלף שקל למתלוננת נוספת.
3 צפייה בגלריה
ד"ר אילן הלוי בבית המשפט
ד"ר אילן הלוי בבית המשפט
ד"ר אילן הלוי בבית המשפט
(צילום: יאיר שגיא)

הלוי, שעבד בעבר בבית החולים לניאדו בנתניה ופוטר ב-2017, הואשם ביוני האחרון בשתי עבירות של טיפול רפואי רשלני ביולדות שהגיעו לצורך לידה טבעית למתחם "ג'הארה דולה" שהפעיל במושב חבצלת השרון, טיפול שהיה בו כדי לסכן אותן ואת פרי בטנן. הוא הואשם בעבירות נוספות כגון ביצוע הפלה לא חוקית, הפרת פקודת בריאות העם ופקודת הרופאים, שיבוש מהלכי משפט ועבירה של הדחה בחקירה.
לפי גזר הדין, באחד המקרים קיבל הנאשם יולדת במתחם כשהוא יודע כי היא עברה שתי לידות קיסריות וקיימת בעניינה התווית נגד של משרד הבריאות ללידת בית. במהלך הלידה נקרע רחמה של היולדת, אך הנאשם לא חיבר לה עירוי, לא דאג לפינויה במועד ובדרך שתבטיח את שלומה לבית חולים ושילח אותה לדרכה שעה וחצי לאחר הלידה עם שקית ובה שילייתה והנחה אותה לנסוע לבית החולים כשהיא עם רחם קרוע, מדמם וכואב ברכבה הפרטי לצד התינוקת שזה עתה נולדה, ללא ליווי רפואי וללא התרעה לבית החולים, בניגוד למחויבותו לטפל בה ולדאוג לבריאותה ולשלום התינוקת. בהגיעה לבית החולים בוצע ניתוח חירום להצלת רחמה וחייה.

3 צפייה בגלריה
יילד נשים שאסור היה להן ללדת לידה טבעית
יילד נשים שאסור היה להן ללדת לידה טבעית
יילד נשים שאסור היה להן ללדת לידה טבעית
(המחשה: Canva)

במקרה אחר קיבל הנאשם במתחם יולדת לצורך ביצוע לידה, כשידע כי גם בעניינה קיימת התווית נגד לביצוע לידת בית בשל היותה יולדת בסיכון גבוה, לאחר שעברה שני ניתוחים קיסריים. שעה לאחר שנולדה התינוקת הוריה הבחינו כי היא אינה נושמת היטב. בהמשך החלה התינוקת "להוציא בועות" אולם הנאשם אמר שהמצב נראה לו סביר וגם כשביקשו לפנותה באמבולנס לבית החולים, הנאשם אמר שלא ניתן לעשות כן והרגיעם במקום לספק לתינוקת טיפול או לפנותה במועד לבית חולים. לאחר שעות, כשהחליטו לנסוע לבית החולים, הנחה אותם הנאשם שלא לספר כי התינוקת נולדה במתחם שלו.

קראו גם:

התינוקת הועברה לבית החולים ברכב של אביה, ללא מתן התרעה לבית החולים, ללא ליווי רפואי ובניגוד להנחיות הקובעות כי במקרה של קוצר נשימה יש להעבירה באמבולנס תוך מתן חמצן. היא הגיעה לבית החולים כ-12 שעות לאחר הלידה, כשאין בידם של ההורים שום מסמך רפואי על הלידה ועל מצבה ב-12 השעות לחייה, מידע שהיה חיוני ויכול היה לסייע לרופאים בטיפולה. גם כאשר ביקשו הרופאים לדבר עם המיילדת הוא לא הסכים לדבר איתם. בתוך מספר שעות הידרדר מצבה, היא הועברה לבית החולים שניידר בגיל יממה וחצי בשל מצוקה נשימתית ולאחר מספר ימים נפטרה.
במקרה נוסף הציע הנאשם לשוטרת שהתחזתה ליולדת פוטנציאלית "חבילת לידה". הנאשם ביקש מיוזמתו מהשוטרת ומשוטר שהתחזה להיות בן זוגה כי אם בסיום הלידה יהיה צורך בתפירת האישה הם יגנו עליו ולא יסגירו כי ילדו במקום.

3 צפייה בגלריה
ד"ר אילן הלוי בבית המשפט
ד"ר אילן הלוי בבית המשפט
ד"ר אילן הלוי בבית המשפט
(צילום: יאיר שגיא)
השופטת אליאנא דניאלי: "הנאשם עשה לאורך כל הדרך דין לעצמו, וקבעתי כי סיכן יולדת וילודה בשני האישומים הראשונים, בהתעלמו מההנחיות, מהצווים שניתנו בעניינו ומאותות המצוקה, וחרף האמון שנתנו בו היולדות כי הוא נמצא שם כדי לסייע להן, ושקל שיקולים של טובתו האישית על פני טובת היולדות, עת נמנע מפינוי מהיר ומיודע שלהן לבית החולים.
"הנאשם התחכם לאורך כל הדרך, כשהוא מגדיר את עצמו כ'דולה משופרת', טען כי הוא לא קיבל יולדות אלא שהן הגיעו למקום, ועוד כהנה וכהנה. הוא המשיך לקבל מטופלות במתחם גם לאחר שניתנה בעניינו החלטת בית המשפט העליון בה הובהר כי הצו אוסר קבלת נשים ויולדות במקום, טרם אירועי האישום החמישי, וכך עשה אף במהלך ניהול המשפט בפניי.
"טענת הנאשם כי המדינה מתנכלת לו נוכח מלחמתו העיקשת כנגד משרד הבריאות בסוגיית לידות הבית וטענתו לאכיפה בררנית נדחו, הן משנמצא כי במעשיו במקרים הנידונים תרם לסיכון היולדות או התינוקות, והן משנמצא כי נעשו ניסיונות רבים בדרכים שונות על מנת להביא את הנאשם לחדול ממעשים שלשיטת משרד הבריאות היה בהם משום סכנה חוזרת ונשנית ליולדות ולילודים, ללא הועיל. לפיכך, הגשת כתב האישום היוותה שלב אחרון בשרשרת של צעדים שננקטו נגד הנאשם בהיעדר מוצא אחר".
השופטת קבעה כי הנאשם יתייצב לריצוי עונשו במפקדת מחוז מרכז של הממונה על עבודות השירות ברמלה ב-24.3.24 בשעה 8:00 בבוקר.