היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה הוציאה התראה לניסים כחלון, המתגורר במתחם מערות במצוק הכורכר בחוף סידנא עלי, לעיריית הרצליה ולרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) להסרת הפגיעה ולסגירה של מתחם המערות והחפירות שבחוף. זאת, לטענתם, בגין הפרה מתמשכת של חוק שמירת הסביבה החופית ופגיעה חריפה במצוק החופי ובמעבר הציבור בחוף.
1 צפייה בגלריה
ניסים כחלון ומתחם המערות
ניסים כחלון ומתחם המערות
ניסים כחלון ומתחם המערות
(צילומים: רמי פלג, המשרד להגנת הסביבה, פרטי)
קראו גם >>>>
המתחם ממוקם מטרים ספורים מקו החוף וכולל מבנים על הקרקע, על רצועת החוף ועל מצוק הכורכר הטבעי, וכן מבנים מתחת לקרקע ובתוך המצוק. המבנה כולל למעלה מ־50 חללים ופתחים שנחפרו במצוק עצמו, והטענה היא שהוא גורם לפגיעה במצוק הכורכר הטבעי ברצועת החוף.
כחלון: "אני כבר נמצא במקום הזה 48 שנה, עכשיו הם נזכרים? הם לא מתכונים לעשות כאן כלום, לא הולכים לבנות ולא כלום, אז מה אני מפריע להם?".
דמנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, רני עמיר, מתריע בפני הגורמים כי הבינוי של המתחם, בתוך ועל מצוק הכורכר הטבעי, בוצע שלא כדין ובניגוד לתוכניות וכן ללא היתר בנייה תואם.
על פי חוות דעת של מהנדס מבנים מסוכנים, כל הבנייה במתחם מהווה סכנה לציבור ולחיי אדם, שכן הקרקע בחלקה לא יציבה ובחלקה קורסת. עוד הדגיש המהנדס, כי המתחם כולל גם תשתיות חשמל ותקשורת, ביוב, מים, וכן באר מים מתוקים שנחפרה בחוף בעומק עשרה מטרים - הכל ללא היתרים ושלא על פי כל דין.
לאור אלו, דורש המשרד להגנת הסביבה פינוי מיידי של המתחם והשבה של מצב החוף לקדמותו, נקי מכל פסולת ושפכים. את המנהרות והפתחים במצוק וכן את עשרות החללים שנחפרו בתוכו, על העירייה לאטום בחומר מילוי טבעי, המותאם למצוק הכורכר ככל הניתן, ובאופן בטיחותי, בהשגחת ואישור מהנדס מוסמך לעבודות מעין אלו.
מעיריית הרצליה נמסר: "מדובר בקרקע בבעלות רמ״י (רשות מקרקעי ישראל). לא היה מקום לפניית המשרד להגנת הסביבה לעירייה, שעד היום הייתה הגורם היחיד שפעל והתריע, ואף הציעה את עזרתה ככל שיידרש. מצער לגלות שחרף שיתוף הפעולה עליו הוסכם, בחר המשרד להגנת הסביבה לפעול באופן חד צדדי ובחריגה מסמכויותיו, ככל שהדברים נוגעים לעיריית הרצליה".
כחלון: "הפכתי את חוף סידני עלי למוקד תיירות, השקעתי כאן את כל הנשמה, אנשים מגיעים לראות את הדברים, במקום לתת לי כבוד ולהודות לי אז הם משפילים אותי. אני עובד לפרנסתי לא נסמך על המדינה ולא כלום, רק מי שגונב ועושה קומבינות מצליח. כשאני אמות, אני לא אקח איתי כלום, זה הכול של הצוק, אז מה הם רוצים?".
מרמ"י נמסר: "המקרקעין מוחזקים על ידי הפולש ללא הסדרה חוזית מול רמ״י. שלחנו מכתב התראה ואנו פועלים להגשת תביעת סילוק יד".