סבבי הבחירות הסתיימו, הרוחות (אולי) כבר נרגעו, וגם אם לא, הבוחר אמר את דברו ועכשיו לראשי הערים הטריים (וגם אלו הוותיקים) יש הרבה מאוד עבודה לעשות. ביחד עם הרבה דברים טובים, הגדירו את אזור השרון בשנים האחרונות גם לא מעט בעיות ואתגרים.
18 צפייה בגלריה
המפגעים בכפר סבא
המפגעים בכפר סבא
המפגעים בכפר סבא
(צילומים: ארכיון)

יש בעיות שמשותפת לכלל האזור כולו, כמו בעיות הפסקות החשמל באזורים נרחבים במהלך השנים האחרונות בכל עיר, או בעיות התחבורה, הפקקים והנת"צ, שדומה שבצל המלחמה שכחנו מהם, וכן היעדר שירותי דת מספקים בערי השרון שכולם נעדרי רב ראשי, חלקם שנים ארוכות (ראו מסגרת), אך ישנן גם בעיות פרטניות שכל עיר מתמודדת איתן. הנה חלק מהן.

כפר סבא

התחבורה: זמינות נמוכה של תחבורה ציבורית, מחסור בקווים לכל מיני אזורים בעיר, בעיות בהסעות תלמידים בבקרים, אוטובוסים שלא מגיעים, רחובות צרים בעלי נתיב תחבורה אחד לכל כיוון, וגידול במספר התושבים. כל אלה תורמים לא מעט לבעיית הפקקים בעיר, שהוקלה במעט עם פתיחת כביש 531, אולם תושבי כפר סבא עדיין מוצאים עצמם בעומסי תנועה, וראש העירייה הנכנס יצטרך לתת על כך את הדעת.

18 צפייה בגלריה
שינויים נרחבים בתחבורה הציבורית
שינויים נרחבים בתחבורה הציבורית
תחבורה הציבורית
(צילום: דוברות מטרופולין)

ריחות בלתי נסבלים: זו תקופה ארוכה שתושבי העיר סובלים, כדרך קבע, מזיהום אוויר, המתבטא בריחות שריפה או בכימיקלים מזהמים באוויר, אם בשכונות הירוקות בעיר, אם במזרח העיר, בין היתר כתוצאה משריפות פסולת לא חוקיות בשטחי הרשות הפלסטינית וביישובי המשולש, סאגת המכון לטיהור שפכים בהוד השרון, מפעל קניאל ועוד מרעין בישין. התושבים מצפים מראש העירייה הנכנס להמשיך את מאבק העירייה בגורמי הזיהום למיניהם, כך שכפר סבא תשוב להיות מקום שטוב ובריא לגדול בו.

רחוב ויצמן: לא צריך להיות יותר מבן 30 כדי להיזכר ברחוב ויצמן הישן והטוב שהיווה את מרכז העיר על כל משמעויותיו. מדובר בעורק הראשי של העיר כפר סבא, שברבות השנים הוזנח והפך שלא בטובתו לצל של עצמו. מכמיר לב לראות כל שבוע שלטי השכרה ומכירה לחנויות הוותיקות שתושבי העיר גדלו עליהם. אומנם הקניונים נגסו בפלח הקונים והרוכשים, אבל לא בהם האשמה העיקרית. בעיות החנייה, הפקקים וההזנחה הם אולי הגורמים העיקריים לגסיסתו המתמשכת של הרחוב הנמצא על ערש דווי מזה כעשור. על ראש העיריה הנבחר לשים דגש על הרחוב שהינו סימן ההיכר הגדול ביותר של העיר הוותיקה בשרון.

18 צפייה בגלריה
רחוב ויצמן כפר סבא
רחוב ויצמן כפר סבא
רחוב ויצמן כפר סבא
(צילום: עמית שעל)

ההזנחה בשכונות: זה לא סוד שהשכונות במזרח העיר הפכו מזה שנים רבות לבן החורג של כפר סבא. ההזנחה בתשתיות כמו גם בנראות של השכונות הללו היא פצע מדמם. לזאת יש להוסיף את בעיות הבטחון שקשורות בשכונות אלו הסמוכות לקו התפר, הפריצות הרבות ותחושת החרדה המתמדת מחדירת שב"חים לתחומי השכונות מדירים שינה מעיני התושבים. תכנית הפינוי הבינוי בשכונות אלו מתמסמסת, התכנית שאמורה "להציל" את השכונות הללו (קריית הצעירית, ראו בהמשך) שנויה מאוד במחלוקת, וכרגע, על ראש העיר לטפל במתחם הענקהזה המהווה לפחות שליש מתושבי כפר סבא באופן מיידי.

18 צפייה בגלריה
שכונת יוספטל
שכונת יוספטל
שכונת יוספטל
(צילום: פרטי)

קריית הצעירים: "פרויקט הצעירים" במזרחה של העיר בסמוך לשכונת האוניברסיטה, שאמור להוסיף לעיר אלפי תושבים. הפרויקט קודם בקדנציה הקודמת יחד עם גורמי המקצוע בעירייה מול רמ"י ומשרד התחבורה, והוא אחד המיזמים השנויים ביותר במחלוקת בקרב תושבי העיר. מצד אחד טוענים התומכים בתוכנית, שכבר אושרה, כי היא תביא להקמת כבישים חדשים והרחבת כבישים קיימים, כניסות חדשות לעיר, הקמה של שכונות חדשות בעיר, שדרוג השכונות הוותיקות, וכן, דיור בר השגה לזוגות הצעירים במחיר מופחת. אלא שהמתנגדים מזהירים כי מימוש התוכנית, שתוסיף לאזור 10,000 תושבים ואלפי כלי רכב, יוביל לכאוס תחבורתי עצום, יהפוך את כפר סבא לעיר הפקוקה ביותר בישראל, ולעיר מגדלים. כך או כך, על ראש העיריה הנבחר להיות קשוב לתושבים התנגדים ולנסות להביא להסכמה רחבה באשר ליתרונותיה של התכנית ולמזער את חסרונותיה.

18 צפייה בגלריה
הנת"צ בכפר סבא
הנת"צ בכפר סבא
הנת"צ בכפר סבא
(צילום: עיריית כפר סבא)

הנת"צ: אחרי שמקטע אחד כבר הושלם, והושקעו מיליוני שקלים, החליט ראש עיריית כפר סבא בהסכמה עם משרד התחבורה לבטל את פרויקט מהיר לעיר (הנת"צ) בכפר סבא. הפרוייקט, שנגדו התריעו רבים הפך את רחוב ויצמן לחצוי לשניים עקב הפסקת העבודות, לא הביא את הבשורה המיוחלת, הגביר את הפקקים, וכעת, לא ברור אם המשך התוכנית, בטח במתכונתה המקרית, יתקדם. על ראש העיר הנבחר לבדוק מה עושים עם ההכלאה הזו הנמצאת לאורכה של כפר סבא, ומהווה מחדל תחבורתי וחזותי.

הרצליה


18 צפייה בגלריה
המפגעים בהרצליה
המפגעים בהרצליה
המפגעים בהרצליה
(צילומים: ארכיון)

התחבורה והפקקים: להקל את מצוקת הפקקים בבוקר ביציאה לכיוון אזור התעשייה, לכביש החוף, לכביש 531 ולנתיבי איילון. לשפר את התחבורה הציבורית (כולל הקווים לבתי הספר); לשפר את הנגישות לתחנות הרכבת בהרצליה וברעננה; להתקין רמזורים חכמים; להשלים את סלילת שבילי האופניים; לאסור כניסה לרכב פרטי לאזור התעשייה. יש לחייב את חברות ההייטק בהסעות מרוכזות לעובדים. להגביר את הנוכחות המשטרתית בכל רחבי העיר ובכל שעות היממה, ובתוך כך, להגביר את הפיקוח על רוכבי האופניים החשמליים. להפעיל תחבורה ציבורית גם בשבת באמצעות מיניבוסים או מוניות שירות.

תע"ש: כל המדינה התעוררה בשנתיים האחורונות לפיצוצים עזים שהחרידו את כל האזור בשטח תע"ש בהרצליה. עיריית הרצליה עתרה לבג"ץ בבקשה למתן צו על תנאי שיורה לנושאים באחריות למתחם תע"ש נוף ים, ולטהר ולנטרל את המתחם מחומרי נפץ ותחמושת, שיקום הקרקע, גידור הרמטי, הכנסת סקרי סיכונים והשלמת חקירת זיהומי הקרקע. אך לא ברור מה יעלה בגורל הבקשה, ועל ראש העירייה הנבחר לטפל ב"חומר הנפץ" הזה (תרתי משמע) המונח על שולחנו.

18 צפייה בגלריה
הפיצוץ במתחם תע"ש
הפיצוץ במתחם תע"ש
הפיצוץ במתחם תע"ש
(צילום: עיריית הרצליה)

רחוב סוקולוב: קשה להכביר מילים כיצד הפך הרחוב השוקק של הרצליה בשנות ה-80 וה-90 לאחד הרחובות העצובים שלה.

18 צפייה בגלריה
רחוב סוקולוב ייחסם לתנועה בנתיב אחד
רחוב סוקולוב ייחסם לתנועה בנתיב אחד
רחוב סוקולוב
(צילום: אוסנת גורארי טייב)

הרחוב שהיווה את ליבת העסקים הקטנים של העיר, נגמר למול עינינו, ומדי שבוע מתגלים בחנויותיו הוותיקות והמיתולגיות עוד שלטי "להשכרה" או "למכירה". טוב יעשה ראש העירייה הנבחר, אם יקדיש מעט מחשבה להחזיר את רחוב ססוטקולוב לימיו העליזים והשוקקים.

18 צפייה בגלריה
גליל ים
גליל ים
גליל ים
(צילום יוגב עמרני)

גליל ים: שכונת גליל ים החדשה על כל חלקיה, היא שכונה יוקרתית, שסובלת מבעיות תחבורה ונגישות רבות, כמו מבעיות חולדות ותשתית שטרם הסתיימו, אם חפץ ראש העיר "בשקט" במהלך החמש השנים הקרובות, טוב יעשה אם יהיה קשוב לבעיותיהם המתחדשות, אחרת יהיה מדובר במובלעת שתעשה כאב ראש למשך כל הקדנציה.

מצוקי החוף: במרץ 2011, התמוטט קטע מהמצוק שמעל חוף נוף ים (סידני עלי) שניות ספורות לאחר ששתי נשים ושלוש ילדות הוזהרו מפני הסכנה ונסו מהמקום.
קריסת מצוקי הכורכר נמשכת זה שנים לאורך חופי הארץ, כולל בחופי הרצליה. בכל שנה מאבד המצוק החופי 40 עד 50 סנטימטר, והתמוטטותו מסכנת חיי אדם. החופים סידני עלי ואפולניה הם החשודים המיידיים הזקוקים לטיפול שורש, אך לא רק, גם מצוקי הכורכר בין החוף הנפרד לחוף הצוק בעיר עלולים להתמוטט.

18 צפייה בגלריה
הדמיה של תכנית קריית שחקים בהרצליה
הדמיה של תכנית קריית שחקים בהרצליה
הדמיה של תכנית קריית שחקים בהרצליה
(צילום הדמיה: משה צור מהנדסים)

קריית שחקים: המאבק של עיריית הרצליה נגד תוכנית "קריית שחקים" הכוללת כ-1,650 דירות במגדלים בני 20-60 קומות, שהופקדה לאישור, תימשך בכל הכוח. התוכנית שקיבלה תוקף בנובמבר 2019 חולשת על שטח של 180 דונם בשטח בנוי של 200 אלף מ"ר.
בנוסף, היא כוללת הוראות לבניית מרכז תחבורה ענק וחדש עם חניונים וגישה לתחנת הרכבת ולקווי אוטובוס. כל זה יהפוך את הרצליה לעיר צפופה עם בעיות תחבורה הקשות ביותר במרכז. ראש העיריה הנבחר ייצטרך להילחם בכל האמצעים העומדים לרשותו נגד תוכניות זו במתכנותה הנוכחית.

רעננה


18 צפייה בגלריה
המפגעים ברעננה
המפגעים ברעננה
המפגעים ברעננה
(צילומים: ארכיון)

הדיור: רעננה היא עיר יקרה ואין זה סוד שקשה למצוא בה דירות מוזלות, בייחוד לזוגות צעירים.
רבים מהם עוזבים את העיר ומחפשים דירות במחירים נמוכים יותר בערים אחרות. לכן, פרויקטים חדשים לבניית דירות המותאמות לזוגות צעירים, הן במחיר והן בגודל, יהיו מצרך מבוקש מאוד בקרב תושבי העיר, לתשומת לבו של ראש העירייה הנכנס.
התכניות העתידיות לבנייה ברעננה לזוגות צעירים עדיין לא מספקות את כל הביקוש, וגם המחירים של הפרויקטים שכן מוצעים לשיווק גבוהים בהרבה מן הממוצע הארצי.

18 צפייה בגלריה
אמפי פארק
אמפי פארק
אמפי פארק
(צילום: עידו ארז)

הפקקים והחנייה: למרות פתיחת תחנת הרכבת בעיר והחיבור לכביש 531, הפקקים ברעננה עדיין נמשכים. לא ברור מה יעלה בגורלו של פרויקט נתיבי התחבורה הציבורית בעיר, אך תושבים רבים מוצאים את עצמם, מדי יום, עומדים זמן ממושך בדרכים, בניסיון לצאת או להיכנס לעיר. לא משנה איזה תוכנית תיבחר, התושבים מצפים מראש העירייה לפתור גם את הבעיה הזו.
בנוסף, או כפועל יוצא, בין אם הסיבה נעוצה בפרויקטים להתחדשות עירונית או אם זה המחסור בתחבורה ציבורית יעילה, רעננה סובלת ממחסור במקומות חניה במרכז העיר.
התושבים נאלצים להסתובב ברחובות בחוסר אונים, ולבזבז זמן מיותר בחיפוש אחר מקומות חניה פנויים, ולא פחות מכך, אחר חניות בחינם לתושבים והנושא הפך לאחד הבוערים בעיר. אומנם בקדנציה האחרונה נעשו מעט ניסיונות לפתור את העניין אך המחסור ניכר ונדרשת חשיבת עומק כיצד ניתן לפתור את הבעיה הזו אחת ולתמיד.

18 צפייה בגלריה
הפקקים בכביש 531
הפקקים בכביש 531
הפקקים בכביש 531
(צילומים: יריב כץ, יאיר שגיא)

הצעירים: אחת הסיבות לעזיבת צעירי העיר את מקום הולדתם היא המחסור במקומות בילוי בעיר.
מלבד ברים אחדים באזור התעשייה, שחלקם נסגרו או עומדים להסגר, ולמרות פתיחת חצר השוק (שאפו על המתחם), ועוד כמה במרכז העיר, אין מענה הולם לבני הנוער ולצעירים, והם נאלצים לבלות בערים השכנות והרחוקות, כשחלקם אף מחליטים בסופו של דבר לנטוש את העיר לחלוטין לטובת עיר תוססת יותר.
ההופעות בפארק העירוני כבר לא קיימות ומובילות את התושבים לחפש אטרקציות בערים הסמוכות. ראש העירייה הנכנס ייאלץ להביא בחשבון את העשרת התושבים, בעיקר הצעירים, בתרבות, בפנאי ובבידור, ואת הפיכתה של העיר המנומנמת לתוססת.

הסטטוס קוו: רעננה היא עיר רב גונית המרכבת מקהילות דתיות רבות, שמהוות כארבעים אחוז בקירוב מאולוכסייתה. אם בשל הבחירות, המלחמה, הרפורמה המשפטית או כל דבר שצץ העוסק ביחסי דת ומדינה, הפך הסטטוס קוו הרענני לנקודה רגישה אצל מרבית התושבים.
בין החילוניים שבהם ניתן למצוא לא מעט כאלה החשים כפייה דתית בעיר חילונית, הדתיים רואים בצד שכנגד רצון לפגוע באורח חייהם, כך או כך, ראש העירייה הנכנס יצטרך לנהוג ברגישות כלפי כל הצדדים, ולמצוא פתרון שיהיה מתאים לכולם.

הוד השרון


18 צפייה בגלריה
המפגעים בהוד השרון
המפגעים בהוד השרון
המפגעים בהוד השרון
(צילומים: ארכיון)

המט"ש: זו תקופה ארוכה שתושבי העיר סובלים, כדרך קבע, מזיהום אוויר, המתבטא בריחות חריפים הצמגיעים מהמכון לטיהור שפכים שמאגד את כל הביוב המסריח של תושבי הסביבה, ושאותו נאלצים להריח אחר כבוד, תושבי הוד השרון, בעיקר אלו המתגוררים במזרחה.

18 צפייה בגלריה
המט"ש בהוד השרון. "הסלון הפך לביוב פעיל"
המט"ש בהוד השרון. "הסלון הפך לביוב פעיל"
המט"ש בהוד השרון. "הסלון הפך לביוב פעיל"
(צילום: יעל שרר)

גם ריחות השריפה או בכימיקלים מזהמים באוויר, בין היתר כתוצאה משריפות פסולת לא חוקיות בשטחי הרשות הפלסטינית וביישובי המשולש, תורמת לזיהום הבלתי נסבל והתושבים מצפים מראש העירייה הנכנס להמשיך את מאבק העירייה בגורמי הזיהום למיניהם.

18 צפייה בגלריה
הבולען ברחוב הצנחנים 4
הבולען ברחוב הצנחנים 4
הבולען ברחוב הצנחנים 4
(צילומים: באדיבות הוד השרון שלנו - פורום הוד"ש)

הבולענים: בין אן מדובר בבניה רוויה, ובין אם מדובר בסוג הקרקע, כך או כך תושבים רבים בהוד השרון נקלעו שלטא בטובתם במהלך הקדנציה האחרונה לבולענים הנפערים להם באמצע הכביש או בחניה שבבנין. התושבים חוששים ובצדק, ומבקשים מהעירייה שתבדוק אחת ולתתמיד מה הבעיה שיש בהוד השרון הגורמת לפעירת בולענים חדשות לבקרים בין אם מדובר באתרי בנייה או בבניינים הסמוכים להם, ובין אם מדובר בבולענים שנפערים לאחר יממה גשומה במיוחד.

ההצפות: הוד השרון נמצאת בשטח גיאו פיזי נמוך שאליו מתנקזים כמויות משקעים אדירות.
העיר הסמוכה לנחלים רבים שבעיתות גשמים עולים על גדותיהם מפגישה עם התושבים לא פעם בהצפות חריגות כמעט בכל חורף במהלכו מופיעות בעיר שלוליות ענק. התמונות החביבות בקדנציה האחרונה של אמיר כוכבי טבול בתוך שלוליות ענק הן אולי פוטוגניות אבל בהחלט לא מספקות את התושבים שנאלצים בכל חורף לחשוש לצאת מהבית.

הפקקים: דומה שאין עיר באזור השרון שבעיית הפקקים שבה לא הצליחה לפחות להצטמצם להוציא את הוד השרון.
נתיב התחבורה הציבורית (מהיר לעיר) הוא נחמד ויפה, שתורם בעצמו עד לרגעים אלו ממש לסבל מתמשך ובלתי נסבל של עמידה "פסיכית" בפקקים, אבל אם ראש העירייה הנבחר חושב ששסיומו של סלילת הנתיב יגרמו להעלמת הפקקים, הוא חי באשליה. דרוש כאן פתרון עומק, רחב שעל ראש העיר לטפל בשעה הראשונה שהוא נכנס ללשכה.

____________

קראו גם:

רב ראשי? לא כאן

בכפר סבא, הרצליה, הוד השרון ורעננה לא מכהנים רבני ערים. היעדר כהונת רב ראשי בעיר יוצרת בעיות רבות בקרב התושבים הצורכים שירותי דת, מכשרות ועד נישואין, וגורמת למשרד הדתות לשלוח ממונים מטעמם המתגוררים בערים אחרות, ומקבלים גם את משכורתם. כך שבפועל, נמצא כי במהלך השנים האחרונות סובלים תושבים רבים הנזקקים לשירותי דת שונים, לרעות בשדות זרים.

18 צפייה בגלריה
הרב אברהם שלוש ז"ל
הרב אברהם שלוש ז"ל
הרב אברהם שלוש ז"ל
(צילום: פרטי)

הוד השרון נמצאת כבר כ־20 שנה ללא רב ראשי מכהן מאז פטירתו של הרב שלום נגר ז"ל, ומאז ועד היום לא מכהן רב ראשי בעיר, דבר שמביא למחסור עצום בשירותי דת, כמו גם לבעיות לוגיוסטיות וביורקרטיות רבות. לא לחינם רבים מתושבי הוד השרון פונים לערים הסמוכות כדי להרשם ולהתחתן.

18 צפייה בגלריה
הרב פרץ
הרב פרץ
הרב פרץ
(צילום: יעקב שאשא)

בכפר סבא ובהרצליה, עם פטירתם של הרב אברהם שלוש והרב יצחק יחיאל יעקובוביץ ז"ל, נותרה העיר במהלך הקדנציה האחרונה ללא סמכות רבנית שנותנת קו אחיד במתן שירותי דת ובהם כשרויות וכדומה. ברבנות הראשית מינו ממונים מטעמם על תחומי הכשרות והנישואים, שבצר להם ובחוסר סמכות קבועה אינם נותנים קו אחיד בענייני כשרות למשל, דבר שגורם לכאוס די רציני מצד בעלי עסקים ומסעדות הנאנקים גם כך תחת עול יוקר המחיה, המבקשים תעודת כשרות ומקבלים מחירים לא אחידים.
ברעננה, פרישתו של הרב יצחק פרץ לאחרונה, עדיין לא גרמה לסחרור במערכת מתן שירותי הדת, אך אם הדבר יימשך כמו בערים השכנות הדבר עלולו להיות מטרד לשומרי הדת הרבים בעיר. כך או כך על ראשי הערים שנבחרו בערים אלו לזרז את הגורמים הרלוונטיים שיקדמו במהרה בחירת רבנים ראשיים.