הבחירות הסתיימו, הרוחות (אולי) כבר נרגעו, וגם אם טרם, הבוחר אמר חלקית את דברו (בהרצליה וכפר סבא עדיין ממתינים לקולות החיילים) וכעת נותר לבחון מהם האתגרים שישנם לראשי הערים הנבחרים כבר כעת בעיקר עם הרכבת הקואליציה.
9 צפייה בגלריה
בחירות 2024
בחירות 2024
בחירות 2024
(צילום: אבי רוקח)
מה שברור לעין כל הוא כי הבחירות בערי השרון התאפיינו בעיקר בהצבעה מסיבית של אנשי המרכז שמאל הליברלי שהפכו בכל הערים לסיעות הגדולות ביותר במועצה, דבר שיקשה על כל ראש עיר להרכיב קואליציה במידה ולא ייענו דרישותיהם במלואן.

הרצליה

אין ספק שהדרמה הגדולה ביותר במערכת הבחירות הנוכחית שייכת לעיר הרצליה שם הפתיע בגדול המועמד יריב פישר מ"יש עתיד" שאיגד את כל הכוחות הליברליים בעיר, וכעת מוביל בחצי אחוז לאחר ספירת מאה אחוז מהקלפיות על ראש העירייה המכהן משה פדלון. בתום ספירת כל 155 הקלפיות בהרצליה יש מהפך ומרוץ צמוד מאוד, כאשר יריב פישר מוביל עם 50.3% מקולות המצביעים בעוד שמשה פדלון עם 49.7% מהקולות. מדובר בכ- 200 קולות הפרש, שאכן יכולות להשתנות עם ההצבעה של החיילים, אך בכל מקרה מדובר בהפתעה גדולה מאוד.

9 צפייה בגלריה
עיריית הרצליה. איתנות כלכלית
עיריית הרצליה. איתנות כלכלית
עיריית הרצליה
(צילום: דוברות העירייה)

כך או כך, תמונת המנדטים הרבה יותר ברורה ומעניקה לגוש הליברלי במועצת העיר הנבחרת את הרוב המכריע. (לפני ספירת המעטפות הכפולות) מסתמן: יש עתיד ליברלי 6 מנדטים, המחנה הממלכתי 5 מנדטים, חוזה חדש 3 מנדטים, מרצ 3 מנדטים, הליכוד 2 מנדטים, ציונות דתית (וייס ועולמי) 1 מנדט, ש"ס 1 מנדט. גשר מפלגתו של אלחעד צדיקוב כנראה לא עברה את אחוז החסימה.

9 צפייה בגלריה
יריב פישר ומשה פדלון
יריב פישר ומשה פדלון
יריב פישר ומשה פדלון
(צילומים: אילן בשור, אלעד מלכא)

מה שאומר באופן חד משמעי, כי גוש הימין - דתיים ספג מפלגה בהרצליה, וכל ראש עיר שייבחר ייצטרך להרכיב קואליציה שתהיה מורכבת ברובה הגדול מתומכי הגוש הליברלי דמוקרטי.

כפר סבא


בכפר סבא מסתמן כי ראש העיר הבא יהיה רפי סער זאת למרות שהוא מוביל בשברי אחוז על המועמדת הדר לביא, וכולם ממתינים למחר (חמישי) לספירת קולות החיילים. נכון להיום על פי תוצאות האמת לאחר ספירה מאה אחוז מהקלפיות ברפי סער עם 46.8% מקולות המצביעים בעוד שעבור לביא הצביעו 45.3% - -600 קולות בלבד הפרש, שבהנתן העובדה שרבים הם החיילים בכפר סבא שהצביעו במעטפות הכפולות התנה בהחלט יכולה להשתנות.

9 צפייה בגלריה
עיריית כפר סבא. חברי מועצה צריכים להבדק
עיריית כפר סבא. חברי מועצה צריכים להבדק
עיריית כפר סבא.
(צילום: אסף פרידמן)

אסנת ספורטה, שהוזהרה הרבה פעמים על פיצול הקולות, ספגה מפלה מביכה כשזכתה ב-7.9% בלבד.
אך בעוד שהמאבק בין סער ללביא צמוד מתמיד, בתמונת הסיעות המצב הפוך לגמרי, שם להדר לביא יש נצחון גדול כשסיעתה כפר סבא מתקדמת קיבלה 25.5% מהקולות (6 מנדטים), הרבה לפני סיעת ממשיכים בעשייה בראשות רפי סער עם 18% מקולות המצביעים (4 מנדטים). אחריהם בסדר יורד: כפר סבא חופשית – מרצ והירוקה – 15.7% (3 מנדטים), תנופה בראשות איתן צנעני 12.3% (3 מנדטים) יש עתיד וצעירי כפר סבא – 10.1% (2 מנדטים), הליכוד בהנהגת אורן כהן – 5.7% (מנדט אחד), כפר סבא 2030 בראשות אסנת ספורטה – 5.1% (מנדט אחד), כפר סבא נטו בראשות ממה שיינפיין – 4.2% (מנדט אחד) ש"ס בראשות שלמה אמשלי – 3.5% (לא נכנס למועצה (חסרים עשרות קולות שייתכן ויגיעו עם ספירת המעטפות הכפולות).

9 צפייה בגלריה
ראש העיר רפי סער עם ח"כ ליברמן - שר הבטחון בני גנץ עם הדר לביא
ראש העיר רפי סער עם ח"כ ליברמן - שר הבטחון בני גנץ עם הדר לביא
ראש העיר רפי סער עם ח"כ ליברמן - שר הבטחון בני גנץ עם הדר לביא
(צילומים: פרטי, עיריית כפר סבא)

תוצאות אלו למועצת העיר מצביעות במובהק על יתרון גדול מאוד לגוש הליברלי שמאל במועצת העיר, כאשר הוא מונה כעת 12 מנדטים (ייתכן 13) המהווים את הרוב במועצת העיר המונה 21 חברים. באם יהיה זה סער שייבחר לראשות העיר הריי שהוא ייצטרך לעבוד מאוד קשה כדי להרכיב קואליציה עם שותפיו המסורתיים.

רעננה


באופן די צפוי ניצח ראש עיריית רעננה חיים ברוידא את הבחירות בסיבוב הראשון, למרות מועצה לעומתית שאיתה התנהל לפחות מחצית מהקדנציה היוצאת. ברוידא הצליח להכניע את יריביו די בגדול וקיבל 44.2%, כאשר אחריו בפער אבי יוסף עם 26.6% שהפתיע מאוד, ניר קריסטל עם 19.3% וענבר הוכברג עם 9.3%.

9 צפייה בגלריה
עיריית רעננה. "האווירה השתנתה"
עיריית רעננה. "האווירה השתנתה"
עיריית רעננה.
(צילום: יוגב עמרני)

אך נצחונו של ברוידא לא שלם היות וסיעתו לא זכתה ברוב המיוחל והטבעי במועצת העיר: כאשר דווקא הסיעה המאוחדת של הרוב הדמוקרטי ברעננה המחנה הממלכתי מרצ יש עתיד חוזה חדש – קיבלה 33.8% (7 מנדטים) כשליש מקולות המצביעים. חיים ברוידא קיבלח שלושה מנדטים בסך הכול, כאשר באמונה הסיעה הדתית המאוחדת בראשות חיים גולדמן – קיבלה 2 מנדטים, ביחד בראשות אבי יוסף – 2 מנדטים, שבת אחים – 2 מנדטים, רעננים בראשות ניר קריסטל מנדט, מאמינים ברעננה בראשות אלי אלוש מנדט וליברלים בראשות ענבר הוכברג מנדט אחד . מי שכנראה לא יהיה במועצה הבאה הוא חבר המועצה אילן כהן שלא עבר את אחוז החסימה. הליכוד בראשות רחלי בן ארי סקעת גם לא עברה את אחוז החסימה.

9 צפייה בגלריה
חיים ברוידא. "רעננה משמשת מודל לסבלנות וסובלנות"
חיים ברוידא. "רעננה משמשת מודל לסבלנות וסובלנות"
חיים ברוידא
(צילום: גיא סידי)

כך או כך מה שברור הוא שהמפלגות השייכות לגוש הימין - דתיים ספגו מפלה בבחירות הללו ברעננה, מה שיכריח את ראש העיר ברוידא להרכיב קואליציה שתורכב מהגוש השמאל ליברלי ברעננה וייצטרך להענות לדרישותיהם המלאות, אחרת ימצא את עצמו שוב במועצה לעומתית.


קראו גם:

הוד השרון


"העיר החופשית בישראל", הצביעה גם כך בבחירות האלו, כאשר אמיר ככוכבי הביס את כלמתחריו וזכה ב56.6% מהקולות, כאשר כל המתודדים נגדו משתרכים אחריו: ערן פרלמן עם 24.9% ונדב דואני עם 18.6%.

9 צפייה בגלריה
מועצת עיריית הוד השרון
מועצת עיריית הוד השרון
מועצת עיריית הוד השרון
(צילום: אריאל ימיני)

תמונת המנדטים דומה גם היא כאשר הגוש ליברל שמאל מככב: סיעתו של ראש העיריה קיבלה 6 מנדטים, אחים לנשק קיבלו 2 מנדטים, ערן פרלמן קיבל 2 מנדטים, נדב דואני קיבל 2 מנדטים גם הוא, סיעתם של מעיין דלל וחלוואני קיבלה מנדט, דוד ביטון (חבר מועצה חדש) קיבל מנדט, חיים שאבי קיבל מנדט, הליכוד קיבל גם מנדט וחברת המועצה כנרת אלישע כהן קיבלה גם היא מנדט. יש לציין בהקשר זה שתוצאות אלו יכולות להשתנות עם ספירות קולות החיילים.

9 צפייה בגלריה
כוכבי. "איפה שאין שוויון וזכויות יש גזענות והדרה ואלימות"
כוכבי. "איפה שאין שוויון וזכויות יש גזענות והדרה ואלימות"
כוכבי
(צילום: פרטי)

בגוש זה יש יתרון ברור ומובהק לגוש הליברלי שמאל בהוד השרון בראשות כוכבי, שלא נראה שום איום מצד גוש הימין - דתיים שיכול לסדוק אותו.