מבדיקת לחץ דם – לצנתור בהול: נחמיה רחמני תושב אזור השרון בן 52, עבר לפני כחצי שנה תאונה קשה ונפצע ברגלו. במסגרת תהליך השיקום הוא מגיע לטיפולי פיזיותרפיה במכבי שירותי בריאות. לפני כחודש אשתו הציעה לו לעבור למרפאת החדשה של מכבי בכפר יונה.
2 צפייה בגלריה
נחמיה רחמני (במרכז), ד"ר אדל והאחות רונית איזנקרפט
נחמיה רחמני (במרכז), ד"ר אדל והאחות רונית איזנקרפט
נחמיה רחמני (במרכז), ד"ר אדל והאחות רונית איזנקרפט
(צילום: דוברות מכבי)
הוא הגיע למרפאה כדי לעבור מספר בדיקות שגרתיות לקראת ניתוח אורטופדי נוסף שנקבע לו. במרפאה הוא פגש את האחות רונית איזנקרפט שביצעה כמה בדיקות, כשראתה את מד לחץ הדם שהצביע על ערכים גבוהים וגילתה שהוא סובל מלחץ דם גבוה כבר כמה שנים, היא הבינה שהיא חייבת להתערב "עוד לפני שנחמיה יצא מהחדר, קבעתי לו בעצמי תור לביקור אצל ד"ר שירי אדל רופאת המשפחה במרפאה, כבר למחרת" מספרת רונית.
נחמיה לא הבין את פשר הדחיפות אבל כבר למחרת הגיע לפגישתו הראשונה עם ד"ר אדל "אני מודה שהגעתי כדי לסמן וי. לא חשבתי שרופאת משפחה יכולה לחדש לי משהו. אבל הגעתי כי רונית אמרה לי" מספר.
במהלך הביקור ד"ר שירי אדל, מומחית ברפואת משפחה שאלה את נחמיה מספר שאלות כדי להכיר אותו יותר לעומק "זה היה מדהים. זה היה הביקור הראשון שלי אצלה וזה הרגיש כאילו היא מכירה אותי שנים. היא קראה והתעמקה בתיק הרפואי שלי ושאלה שאלות מדויקות, הייתי המום".
במהלך הביקור ועל סמך תוצאות בדיקת לחץ הדם וההיסטוריה הרפואית של נחמיה, ד"ר אדל מפנה אותו לבדיקות אצל קרדיולוג "במהלך הביקור היו כמה גורמים שהצטלבו והדליקו לי את כל הנורות האדומות. השילוב בין לחץ דם גבוה למשך שנים, היסטוריה רפואית הכוללת התקפי לב של בני משפחה מקרבה ראשונה ואורח חיים לא ממש בריא – הגבירו אצלי את החשד שנחמיה סובל ממחלת לב".
נחמיה עוד לא הבין את משמעות ההנחיה של ד"ר אדל ולא דמיין כמה היא גורלית עבורו אבל ניגש לביקור אצל קרדיולוג, כפי שהתבקש "הייתי רגוע לגמרי. חשבתי שהיא קצת מגזימה ואולי שולחת אותי לבדיקה הזאת כדי לשלול משהו שולי. הלכתי כי היא ביקשה אבל הרגשתי בריא כמו שור אז הייתי בטוח שאני יוצא משם כמו שנכנסתי".

2 צפייה בגלריה
צנתור לתיקון מסתם בקפלן
צנתור לתיקון מסתם בקפלן
צנתור דחוף
(צילום המחשה: מרכז רפואי קפלן)

אבל מחשבות לחוד – ומציאות לחוד. הוא מגיע לביקור אצל הקרדיולוג פרופסור יהודה אדלר שמעיין באבחנה של ד"ר אדל. תוך כמה דקות הוא מפנה את נחמיה לצנתור דחוף "הביקור אצל הקרדיולוג היה קצר. הוא קרא בעיון את מה שכתבה הרופאה ועל סמך התשובות שלי ובדיקה קצרה הוא מייד הבין את המצב שלי. גם אחרי שקיבלתי את ההפניה לצנתור, לא הבנתי את חומרת המקרה שלי. אבל הלכתי כי הרופא ביקש".
כשנחמיה מגיע לצנתור בבית החולים אסותא הוא מתחיל להבין, לראשונה, עד כמה הייתה מדויקת וחשובה האבחנה של ד"ר אדל "כשראיתי את הצילום שעשו לי לפני כניסה לצנתור – הבנתי שאני ממש פצצה מתקתקת. הקרדיולוג הסביר שהחסימה בעורק הראשי של הלב כל כך מאסיבית, שהוא לא בטוח שיצליח להתקין סטנט כפי שנהוג בפרוצדורה כזאת ויכול להיות שיצטרכו לעשות לי ניתוח מעקפים. באותו רגע, החזקתי את הראש. בכל רגע נתון בשלושה שבועות הקרובים יכולתי לחטוף התקף לב עם נזק בלתי הפיך. ד"ר אדל הצילה לי את החיים בדקה ה90".

קראו גם:

ד"ר שירי אדל עודכנה במצבו של נחמיה והופתעה לגילוי חומרת המצב שהתגלה במהלך הצנתור "הבנתי שהוא כנראה סובל ממחלת לב אבל לא חשבתי שהמצב כל כך קריטי. התפקיד שלי כרופאת משפחה הוא להתייחס באופן הוליסטי למצבו של האדם. נחמיה היה מודאג ממצבו האורתופדי, וזה מובן. אבל התפקיד שלי הוא לחשוב רחב, לומר- רגע. הרגל מטופלת? יופי, מה עם שאר הגוף? הדבר הזה אפשרי רק כשמגיעים לביקור היכרות אצל רופא המשפחה. אם עוד לא עשיתם את זה- עכשיו הזמן לקבוע תור. זה לגמרי יכול להציל חיים".
נחמיה משתקם כיום לאחר הצנטור וחוזר לשגרה בהדרגה "הפסקתי לעשן אחרי 34 שנים, חזרתי לרכב על האופנוע שלי. קיבלתי את החיים שלי במתנה. היום אני יודע שאם הייתי ניגש לניתוח האורטופדי במצב שבו הייתי – הלב שלי לא היה עומד בניתוח".