מחאת קרן הארנונה: המרכז השלטון המקומי הודיע, כי באם לא יוסר הנושא מחוק ההסדרים – תתקיים השבתה כללית של השירותים המוניציפליים, החל ממחר (שני).
5 צפייה בגלריה
משה פדלון ורפי סער בישיבה הוסערת בכנסת
משה פדלון ורפי סער בישיבה הוסערת בכנסת
משה פדלון ורפי סער בישיבה הוסערת בכנסת
(צילום מסך: ערוץ הכנסת)
מאות תושבים הגיעו הבוקר (ראשון) להפגנת מחאה נגד חוק קרן הארנונה שבמסגרתו יחוייבו רשויות חזקות, בראשן ערי השרון, להקצות מכספי הארנונה הנגבית מעסקים לטובת בנייה בערים מוחלשות.



בימים אלה מנהלים ראשי הרשויות בישראל מאבק נגד קרן הארנונה שעתידה להעביר חלק מהכנסת הרשויות, על פי אחוז ההכנסה שלהן, לקרן שבשליטת המדינה ומיועדת לתגמול כספי עבור בנייה בערים מוחלשות.

במהלך ההפגנה התקיימו בוועדת הכספים המשך הדיונים בנושא, כאשר סערה התחוללה שהיו"ר משה גפני ניסה להוציא בכח את ראש עיריית הרצליה משה פדלון.
מוקדם יותר שלח פדלון מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעקבות ההצעה לחוק קרן הארנונה. "לנוכח החוק העומד להיות מאושר הבוקר בוועדת הכספים, שתכליתו נטילת תשלומי ארנונה מערים מבוססות לטובת ערים נחשלות - הנני מזדרז להביע בפניך חשש כבד מפני סירוב המוני של תושבי העיר הרצליה לשלם מעתה את מס הארנונה כל עוד הכספים המשולמים על ידם אינם מתועלים לצרכיהם אלא לצרכי אחרים" כתב פדלון, והוסיף, "החשש הזה עולה משיחות רבות מספור שקיימו עמי ביממות האחרונות תושבים רבים המביעים זעם עצום למראה עיניהם: קבוצות לחץ מצליחות להסיט את הממשלה ולהביאה לאפלייתם ועושק כספם.

5 צפייה בגלריה
ראש העירייה משה פדלון בשטח תע"ש
ראש העירייה משה פדלון בשטח תע"ש
ראש העירייה משה פדלון
(צילום: פרטי)

"חשוב לי להבהיר את המובן מאליו: תיעדוף תקציבי ממשלתי יכול וצריך להינקט באמצעות כספי מס הכנסה. לעומתם, תשלומי ארנונה נועדו אך ורק למס לטובתם של תושבי העיר. והם בלבד.
"הנני מביא לידיעתך כי בדעתי לכנס כינוס חירום של ראשי ערי השרון למאבק שימנע גביית ארנונה שאינה מיועדת טיפול בתושבים אלא לקבוצות לחץ. יחד נטכס עצה ונעשה הכול על מנת להסיר מסדר היום את הפגיעה הישירה בתושבים ובצרכיהם האלמנטריים".
גם ראש עיריית כפר סבא רפי סער הגיב בחומר נגד הכוונה להלאים את הקרן: "בזמן שבכל העולם מחזקים את הרשויות המקומיות, הגעתי יחד עם ראשי רשויות נוספים הבוקר לדיון תשיעי (!) בוועדת כספים להאבק נגד שוד קרן הארנונה. אנחנו מתנגדים לקרן הארנונה, והתנגדנו לכל אורך כל הדרך.
"במילים פשוטות, החוק נועד לקחת לתושבי כפר סבא את המיסים שהם משלמים לעירייה, וכעונש על כך שהעירייה מתנהלת בצורה טובה ותקינה, להעביר את הכסף שלכם לרשויות אחרות. מדובר ברעיון פופוליסטי ושערורייתי - גם בעיני רשויות חזקות וגם בעיני רשויות פחות חזקות כמו אילת. יש כאן נסיון לפגוע בחינוך, ברווחה, בתרבות וביכולת שלנו לספק שירותים מוניציפליים לתושבים שלנו ולהביא לקריסה של הרשויות המקומיות. לא מתפקידנו לדאוג למקורות תקציביים לפתרון משברים לאומיים. החוק הזה נולד בחטא ולא יתרום בשום צורה לפתרון משבר הדיור.

5 צפייה בגלריה
רפי סער
רפי סער
רפי סער
(צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

"במקום לתמרץ את הרשויות המוחלשות לפעול ולהתייעל - בחר השר סמוטריץ' למכור את החינוך של הילדים שלנו ואנחנו לא ניתן לו! אינני יודע אם כפר סבא תעמוד בגזרה הזאת אבל אני מבטיח שלא אוותר ואמשיך להלחם על הכסף שלכם - על איכות החיים של כולנו".
ראש עיריית הוד השרון, אמיר כוכבי: "כבר שבועיים שאני מדבר על קרן הארנונה - קרן שהמדינה מנסה לייצר כבר עשרים שנה ופתאום בחסות ממשלה דורסנית ואלימה - גם הצליחה. הקרן שלכאורה נועדה לעודד בניה למגורים וליצור צדק חלוקתי בפועל תפגע ביכולת של רשויות ליברליות לתת שירות לתושבות והתושבים ותביא לקריסה מלאה של השלטון המקומי ולחיזוק נוסף לממשלה חסרת רסן.
"כל ראש רשות שהתנהלה נכון כלכלית, שתכנן נכון מבחינת עירוב שימושים של מגורים מסר ותעסוקה, ייקנס במיליוני שקלים מהתקציב השוטף לכספים שיועברו לאיו״ש ולרשויות שמקורבות לשלטון. רשויות איו״ש אגב הוחרגו מלתרום לקרן אבל נמצאות ברשימת מקבלות התקציבים מהקרן.
"בלי בקרה, בלי אחריות. רק ״קרן״ כמו קרן הדיור הציבורי שלא בנתה אפילו דירה אחת בדיור הציבורי. כמו קרן הניקיון שלא בנתה עוד מפעל מיחזור אחד. מיליארדי שקלים לתחזוקה פוליטית של ממשלה שלא רואה את התושבות והתושבים אלא רק את השרידות הפוליטית ואת החיזוק של מערכות נצלניות על חשבון היצרניות.

5 צפייה בגלריה
אמיר כוכבי
אמיר כוכבי
אמיר כוכבי
(צילום: גיל לרנר)

"רק שהפעם זה מהבסיס של הבסיס. מהארנונה של כולנו. מהחינוך ומהביטחון ומהניקיון. למה? כי יש להם רוב בכנסת. וכי המרכז לשלטון המקומי נכנע לפשרה ולא יצא להשבתה מלאה בתמורה להפחתת הסכומים וקבל תקן יו״ר הקרן. ממחר ההפיכה המשטרית כוללת גם את כסף שלכם. את העתיד של הילדים שלכם, לא אתן שישתיקו אותי".
קראו גם:
ראש עיריית רעננה חיים ברוידא: "מדובר בניצול ציני של משמעת קואליציונית בכנסת, כדי לגרוף את כספי התושבים לקרן שאיש אינו יודע את מטרותיה ואת ייעדיה. הרשויות המקומיות הן כיום החוסן החברתי של מדינת ישראל. פגיעה כלכלית בהן, באמצעות ניצול כוח השררה, תגרום לכך שגם רשויות מקומיות חזקות, יקרסו ולא יוכלו להמשיך ולהעניק את השירותים לתושבים".

5 צפייה בגלריה
חיים ברוידא ראש עיריית רעננה
חיים ברוידא ראש עיריית רעננה
חיים ברוידא ראש עיריית רעננה
(צילום: גיא סידי)

ממרכז השלטון המקומי נמסר: "על פי החלטת ראשי הרשויות בישיבת החירום שהתקיימה היום, בעקבות הצבעת ועדת הכספים על העברת ״קרן הארנונה״ כחלק מחוק ההסדרים, מודיע השלטון המקומי על השבתה כללית של כלל השירותים המוניציפליים החל ממחר, יום שני, 15.5.2023, אלא אם יוסר חוק קרן הארנונה מחוק ההסדרים.
"אנחנו מתנגדים לקרן הארנונה, והתנגדנו לכל אורך כל הדרך. יש כאן נסיון לפגוע בחינוך, ברווחה, בתרבות וביכולת שלנו לספק שירותים מוניציפליים לתושבים שלנו ולהביא לקריסה של הרשויות המקומיות. לא מתפקידנו לדאוג למקורות תקציביים לפתרון משברים לאומיים.
החוק הזה נולד בחטא ולא יתרום בשום צורה לפתרון משבר הדיור. לצערנו, לאחר שכל ההתנגדויות נתקלו בחומה אטומה, לא נותר לנו אלא להשבית את השירותים המוניציפליים ולהילחם על זכויות התושבים שלנו".