המערך המבצעי של חברת האיתור 'פוינטר' מסכם את פעילותו לרבעון שלישי של שנת 2020 ומצביע על תופעה חדשה ברקע מגפת הקורונה: בעלי מכוניות משתפים פעולה עם גנבי הרכב ומביימים את העלמות המכונית תוך כוונה לגבות כסף מחברות הביטוח בדרכי מרמה.
1 צפייה בגלריה
גנב רכב בפעולה
גנב רכב בפעולה
גנב רכב בפעולה
(צילום המחשה: סרטון אבטחה)
קראו גם >>
במהלך הרבעון החולף חל גידול של 46% בשיטת גניבה זו ביחס לרבעון הקודם והם מהווים כמעט 20% מהיקף הגניבות.
כמו כן, מציין הצוות המבצעי של פוינטר, ה-Powerfleet, כי הסגר בכבישים הביא לשינוי גם בזמני פעילותם של גנבי הרכב, ברבעון האחרון ובכלל מאז פרוץ המגפה. אם לפני כן השעות הפופולריות ביותר היו בלילה, בדרך כלל בין 22:00 ל-5:00 לפנות בוקר, הרי שלאחרונה מגמה זו השתנתה, והגנבים מעדיפים לבצע את זממם לאור יום, עם גידול של 50% במקרי הגניבות שמתרחשות בשעות הצהריים, או אחה"צ המאוחרים.
בפילוח הקבוצות, עולה כי הגנבים ממשיכים לסמן כלי רכב פרטיים, כולל קרוסאוברים, שכן 56% מסך הגניבות היו מקטגוריה זו. במקום השני משאיות עם 17%, במקום השלישי כלי רכב מסחריים עם 15%, כלי רכב היברידיים כ-6% , כלי צמ"ה 3%  וכלי רכב נוספים כ-3% נוספים. האזור הרגיש ביותר לגניבות הוא אזור השרון - 32% מסך הגניבות התרחשו בשטח זה. במרכז חלה ירידה מ-35% ל-27%, באזור השפלה זינוק של 36% בהיקף הגניבות ל-15% מהסך הכולל ושאר האזורים ללא שינוי: ירושלים 10%, צפון ו-דרום 7%.
"המצב הכלכלי הקשה והעליה באחוז המובטלים הביא הרבה אנשים לכדי "מימוש נכסים", אומר אילן גולדשטיין, מנכ"ל חברת פוינטר הישראלית. 
בחברה מסבירים כי שיטת הגניבה המובילה נותרת שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה תוך כדי התחברות למחשב הרכב. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כמחצית מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו התבססו על שיטה זו. השיטה השנייה היא תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב, כרבע מהגניבות בוצעו בשיטה זו.
שיטה השלישית היא פריצה לבית בעלי הרכב כדי לגנוב את מפתחות הרכב. כאן נרשם שינוי מגמה משמעותי, רק 10% מגניבות הרכב ברבעון השלישי נעשו בשיטה זו, לעומת 15% מהגניבות בתקופה המקבילה אשתקד. בשל הסגר, רוב בני הבית נמצאים מה שסביר להניח הרתיע גנבים ופורצים מלנקוט בשיטה זו. שוד וגניבת רכב מונע היוו 2% מסך הגניבות השנה. ללא שינוי ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
יותר מחצי (56%) מהרכבים שנגנבו עם רכבים פרטיים ורכבי שטח. 6% מהגניבות היו של רכבים היברדיים, 15% של רכבים מסחריים, 17% של משאיות, 3% של כלים הנדסיים ו-3% של רכבים מסוגים נוספים.