שלושה ילדים בגילאי 3,4 ו-9 הגיעו בתוך חודש וחצי למחלקת עיניים במרכז הרפואי מאיר עם כוויות חמורות בעיניים כתוצאה מקפסולות כביסה בג'ל, טופלו בטיפול אינטנסיבי וראייתם ניצלה.
קראו גם >>
4 צפייה בגלריה
מימין: הקרנית הפגועה, יובל כרמי בת ה-3
מימין: הקרנית הפגועה, יובל כרמי בת ה-3
מימין: הקרנית הפגועה, יובל כרמי בת ה-3
(צילומים: דוברות בית החולים, פרטי)
מי ששמה לב לריבוי המקרים הייתה ארנה וינשטיין, מנהלת הסיעוד במחלקת עיניים בביה"ח שטיפלה בילדים ויודעת עד כמה המשחק והמגע עם חומרים אלו עלול להסתיים באופן טרגי. "פתאום ראינו שמקרה רודף מקרה ושהצוות מטפל בשלושה מקרים דומים יותר מדי של פגיעות חמורות בעיניים כתוצאה מקפסולות ג'ל כביסה", מספרת וינשטיין ומוסיפה "מדובר במוצר מאוד מגרה לעין ובמיוחד בעבור ילדים. הוא נעים למגע ולא פעם נתפס בעיניי הילדים כמשחק – אולם חשוב להבין כי מדובר בחומר מסוכן ביותר שעלול לגרום לפציעות בלתי הפיכות".
בשלושת המקרים שיחקו הילדים במקרה או מתוך כוונה עם הקפסולה שהתפוצצה ובאחד מהמקרים הפציעה אירעה במהלך משחק ה"סליים" הפופולרי. "מדובר בחומר הגורם לכוויה כימית בקרנית ובלחמית העלול לגרום במקרים הקלים לסימני יובש ובמקרים החמורים יותר יכול להתפתח לבצקת בקרנית, לחצים מוגברים בעין, פגיעה באספקת הדם, עכירות בקרנית המחייבת ניתוח ואף לפגיעות בלתי הפיכות המסתיימות בהשתלת קרנית על מנת להימנע ממצב של עיוורון", מתריעה ד"ר ורוניקה יחזקאלי, רופאת עיניים במחלקת עיניים במרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית, שטיפלה וליוותה את הילדים במחלקה.
4 צפייה בגלריה
כרמי. "הג'ל התפוצץ לתוך עיניה והיא צרחה מכאבים"
כרמי. "הג'ל התפוצץ לתוך עיניה והיא צרחה מכאבים"
כרמי. "הג'ל התפוצץ לתוך עיניה והיא צרחה מכאבים"
(צילום: פרטי)
"לשלושת הילדים בגילאי 3,4 ו-9 בהם טיפלנו לאחרונה נגרמו כוויות בדרגות חומרה בינוניות-קשות בעיניים. חשוב להבין כי מדובר באיזור המעוצבב ביותר בגוף האדם– מה שמוביל לכאבים עזים ועל אחת כמה וכמה בעבור ילדים קטנים", מדגיש ד"ר אסף פרימן, מומחה למחלות קרנית ועין חיצונית במרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית.
יובל כרמי בת ה-3 היתה בין הילדים שהגיעו למרכז הרפואי מאיר עם כוויה קשה בעינה. אמה דיקלה סיפרה שבזמן שיובל שהתה עמה בחדר הכביסה ושיחקה עם הקפסולות היא לחצה עליהן ואלו התפוצצו מעל ראשה: "היא מיד החלה לצרוח מכאבים ובשיחה עם המוקד אמרו לי להתפנות באופן מיידי לבית חולים ועברנו שטיפות עיניים מאסיביות גם במיון ילדים וגם במחלקת עיניים במאיר.
4 צפייה בגלריה
מונת ארכיון המדגימה את הפגיעה בגדולה בשטח העין בקרנית ובלחמית כתוצאה מחשיפה לחומר כימי
מונת ארכיון המדגימה את הפגיעה בגדולה בשטח העין בקרנית ובלחמית כתוצאה מחשיפה לחומר כימי
מונת ארכיון המדגימה את הפגיעה בגדולה בשטח העין בקרנית ובלחמית כתוצאה מחשיפה לחומר כימי
(צילום: בית חולים מאיר)
"בבדיקה הראשונית לא היה נראה שיש לחץ תוך עיני אבל לצערי הקרנית כן נפגעה ונזקקנו בהמשך לאשפוז במחלקת עיניים במשך 10 ימים שם שמו לה עדשה מיוחדת לעזור לשיקום הקרנית. לשמחתי בביקורת האחרונה נמצא כי מבנה העין חזר לקדמותו".
ד"ר פרימן מחדד: "אותם הג'לים הינם חומרים מרוכזים במיוחד שנועדו לנקות בדים מלוכלכים ובאמצעות הרכיבים המצויים בהם הם מצליחים להעלים את הפיגמנט בכתם. ברגע שהם פוגשים בעין האדם הם מבצעים את אותה הפעולה ועלולים לגרום לעיוורון. ככל שהחומר מרוכז יותר ועף לעין בהדף חזק יותר הפגיעה תהיה גדולה יותר. זיכרו - מה שלא עושה שום דבר לעור האדם עלול להרוג עין".

תהליך הפגיעה בעין

"ברגע שהחומר נכנס לעין נוצרת פגיעה מיידית בשכבת האפיתל הבאה לידי ביטוי בכאב בעין. הבעייתיות השנייה נגרמת במצב בו החומר "נתקע" בין העפעף לקרנית וממשיך להתמוסס שם ולגרום לפגיעה ארוכת טווח בתאי הגזע הנמצאים שם שתפקידם למעשה לסייע לתהליך ההחלמה. פגיעה מהותית זו גורמת להארכה משמעותית של ההחלמה על כל הכאב והטיפול המורכב המשתמע מכך במיוחד בעבור ילדים המתקשים לקבל טיפול תרופתי וטיפתי לאורך זמן ובמקרים החמורים יותר הפגיעה עלולה להיות בלתי הפיכה ולהסתיים בהשתלה. מדובר במשחק נגד השעון על מנת לטפל בפגיעה כמה שיותר מהר ובדרכים היעילות ביותר", מסביר ד"ר פרימן.
4 צפייה בגלריה
יובל כרמי. מבנה העין חזר לקדמותו
יובל כרמי. מבנה העין חזר לקדמותו
יובל כרמי. מבנה העין חזר לקדמותו
(צילום: פרטי)

מה לעשות ולא לעשות כשנכנס חומר מסוכן לעין?

"הכלל החשוב ביותר שיכול להציל את העין במקרים בהם חומרים אלו חודרים לשטח העין הוא לבצע שטיפה יסודית תחת זרם מים על מנת לפנות כמה שיותר חומר ולאחריה להתפנות באופן מיידי לטיפול בבית החולים. שימוש בטיפות שונות שאיננו בטוחים מתי נפתחו לראשונה או שאינן מספיק אפקטיביות מבחינת זרם השטיפה אינו מומלץ", מדגישה ד"ר יחזקאלי.
"עם הגעת הילד לבית החולים אנו הופכים מיד את העפעף ומבצעים שטיפות עם ליטרים רבים של מים סטריליים על מנת להוציא את מרבית החומר מהעין ולצמצם את הפגיעה. במקביל אנו מתחילים טיפול אגרסיבי בסטרואידים, טיפול נגד כאב וטיפול אנטיביוטי – שכן שכבת האפיתל שאמורה בימים כתיקונם להוות מנגנון הגנה שלנו בעין, לזהות כל גוף שנכנס פנימה, לאותת לנו ולסלק אותו החוצה – נפגעה בעצמה", מוסיף ד"ר פרימן. לדבריו, הקרנית הינה חלק קדמי החשוף מאוד לפגיעות (חומרים כימיים, טראומה וכו') ואין בה כלי דם. לכן כל תהליך זיהומי או טראומטי יכול להפר מצב זה ולגרום נזק לצמיתות על ידי הופעת צלקת, כלי דם, אובדן שקיפות או שינוי במבנה הקרנית.

חופש גדול – שימו עין!

"אנו נמצאים בימי חופש גדול המשלבים אף מעט "סגר מרצון" בשל מגיפת הקורונה ואנו יודעים כי הרבה משפחות מבלות יותר בבית מאשר בחוץ ואף משלבות בילויי יצירה ומשחק "מקוריים". יחד עם זאת, חשוב זכור כי ישנם חומרים מסוימים דוגמת חומרי ניקוי ובדגש על מסירי שומנים ואקונומיקה העלולים לגרום אפילו בשל אירוע בודד אחד למצבים רפואיים חמורים", מזהירה ארנה ויינשטיין ומדגישה כי יש לסמן את החומרים בצורה ברורה, לנעול אותם בארון ולהרחיקם מהישג ידם של ילדים.
פגיעות אלו לרוב מסתיימות באשפוז שעלול להימשך ימים רבים בהתאם לעוצמת הפגיעה, לצד המשך מעקבים וטיפול תרופתי ממושך. הדבר שאתה בהחלט יכול ליהנות מטיבו בגיל מבוגר הוא השמיעה והראייה – מסביר הצוות במאיר, ולחרוץ את גורל הראייה בגיל כה צעיר בגלל תאונה שניתן למנוע מצער ומסוכן מאוד.