"אני רוצה להודות מכל לבי לאיש האציל הזה על הכוח והעוצמה שהוא החדיר בי". כך אומרת השבוע המחנכת והפעילה החברתית אביבה בן רפאל על הדוכס מאדינבורו, הנסיך פיליפ, שהלך לעולמו בסוף השבוע האחרון.
5 צפייה בגלריה
אביבה עם הנסיך פיליפ ז"ל
אביבה עם הנסיך פיליפ ז"ל
אביבה עם הנסיך פיליפ ז"ל
(צילום: פרטי)
קראו גם >>>
בן רפאל היא האישה היחידה בישראל שקיבלה אות אבירות מהממלכה הבריטית ומידיו של הנסיך פיליפ, שהיא כה כואבת את פטירתו.
5 צפייה בגלריה
אביבה עם הנסיך פיליפ ז"ל
אביבה עם הנסיך פיליפ ז"ל
אביבה עם הנסיך פיליפ ז"ל
(צילום: פרטי)
בן רפאל (60), המחלקת את זמנה בין הרצליה עיר הולדתה לאלפי מנשה עיר מגוריה, ומי שניהלה את תוכנית "אות הנוער הישראלי," קיבלה ב-14.3.11 אות אבירות משגריר בריטניה בשם המלכה אליזבת' השניה ולאחריו, בטקס רב רושם בארמון המלוכה בקינגהאם, מידיו של הדוכס מאדינבורו, בעלה של המלכה. בכך היא היא הפכה לא רק לאחת מקבוצה מצומצמת מאוד של אנשים אשר קיבלו את התואר ואינם בריטים, אלא האישה היחידה בישראל שקיבלה אות אבירות מעולם. עם פטירתו של הדוכס היא משחזרת את המפגש בינו לבינה, מספרת על הפעילות שלה, וגם חושפת איזו מתנה היא החזירה לנסיך פיליפ המנוח בתמורה.

לא מוותרת

בן רפאל נולדה בשכונת שביב (יד התשעה) בהרצליה, בנערותה כשלמדה בבית ספר הרצל בעיר, המורה הזמינה את הוריה לשיחת נזיפה ואמרה להם שלעולם לא יהיה לה בגרות וכדאי להם לשלוח אותה לבית ספר לתפירה. בן רפאל החליטה כנגד כל הסיכויים להוכיח שהיא יכולה, ולימים אחרי לימודיה בסמינר למורים הפכה להיות מחנכת באותו בית ספר ובחט"ב רעות בהרצליה. במקביל, היא הפכה לעמוד בראש עמותת "אות הנוער הישראלי" ועל פועלה זה היא קיבלה לפני כעשור אות אבירות מטעם הממלכה על פועלה למען הנוער בישראל.
5 צפייה בגלריה
אות האבירות מהממלכה
אות האבירות מהממלכה
אות האבירות מהממלכה
(צילום: פרטי)
אות האבירות ניתן לאנשים שתרמו לקהילה ועושים משהו מיוחד עבור החברה. "אביבה היא אדם מיוחד והיא נתנה את הנשמה שלה וחייה לעמותה", אמר השגריר הבריטי בזמנו, מתיו גולד. "אביבה הקדישה אנרגיה, תשוקה, נחישות ואחריות. עבודתה נגעה באלפי ילדים ישראליים מכל הרקעים, יהודים, ערבים, עשירים, עניים. היא מכוחות המפתח של העמותה שלנו בעולם. זה צעד נדיר שמישהו שהוא לא בריטי מקבל את האות, ולכן זה מעיד על חשיבותה יוצאת הדופן של אביבה בן רפאל".
5 צפייה בגלריה
אביבה עם הנסיך פיליפ ז"ל
אביבה עם הנסיך פיליפ ז"ל
אביבה בן רפאל
(צילום: פרטי)
היום, עשור אחרי, היא מסבירה, את הפעילות של העמותה עליה קיבלה את אות האבירות: "'האות הבינלאומי לנוער ולצעירים – ישראל' מאפשר לתלמידים לגלות ולהבין כי יש בהם יותר ממה שהם חושבים – בכוחות עצמם, ובליווי אישי וצמוד. השיטה מבוססת על יצירת חוויות ואתגרים עבורם. לכל אחד ואחת מגיעה הזדמנות והעמותה לכל נער ונערה ישנה 'תשוקה גדולה' כלשהי, ואף שזו לעתים נחבאת וקשה לזיהוי – היא עדיין קיימת תמיד".
5 צפייה בגלריה
אביבה עם מעיין גלילי בביקור הנסיך אדוארד בקבר סבתו
אביבה עם מעיין גלילי בביקור הנסיך אדוארד בקבר סבתו
אביבה עם מעיין גלילי בביקור הנסיך אדוארד בקבר סבתו
(צילום: פרטי)
בנוסף לפעילותה בעמותה ובעידודה המלא של ראש עיריית הרצליה לשעבר, יעל גרמן, הקימה בן רפאל גם את המרכז להצלחה בחטיבות הביניים הרצליה הפעיל עד היום והיא נחשבת לאחת מהפעילות החברתיות המרכזיות באזור השרון המסייעת לתלמידים בכל התחומים: מקמפיינים לגיוס כספים עבור נערים ונערות חולים, עבור ליווי אישי וצמוד של תלמידים מוחלשים בחברה ועד לסיוע לתלמידים לעובדים זרים העומדים בפני גירוש.

"אצילי ונחמד"

"אחד הדברים שזכורים לי במעמד שם בארמון המלוכה", אומרת בן רפאל, "הייתה ההתפעלות העצומה של הנסיך פיליפ מהיכולת שלנו בישראל להכיל רב תרבותיות. הוא מאוד התענין כיצד אנחנו מצליחים לגשר על כל הפערים ולעזור ולשלב ללא הבדל של מין גזע, דת או מוצא, מדרוזים ועד אריתראים, דרך ערבים וחרדים. זה מאוד ריתק אות והרשים אותו".
הוא אמר לך את זה?
"כן, הוא התפעל מזה באופן יוצא דופן. הוא שאל כל הזמן איך עושים את זה. הוא היה אדם אצילי, מקשיב, רך ונחמד, מתעניין, באמת כאב לי לשמוע על פטירתו שמי שבהנהגתו היה לי מורה דרך. באמת איבדתי מנטור לחיים, הוא זה שהעביר לי את 'האני מאמין שלו' ונתן לי כוח ועוצמה לעשות רק טוב ולהימנע מרעשי רקע של מוצא, דת או מגזר. זה משהו שמלווה אותי כל הזמן".
איך היה בארמון?
"נאמתי שם וראיתי את כל בני המלוכה מסביב, ואני צובטת את עצמי עוד פעם ועוד פעם. אביבה משכונת שביב בהרצליה נמצאת בארמון המלוכה ומקבלת אות אבירות? זה חלום או מציאות?".
נפגשת עם המלכה?
"לצערי לא, אבל ריגשתי מאוד את הנסיך אדוארד, הבן שלה ושל הדוכס מאדינבורו, והצלחתי להביא אותו לישראל".
איך?
"עשיתי עבודת מחקר קטנה על הנסיך פיליפ לפני שנסעתי לטקס וגיליתי שאמא של הנסיך פיליפ היא חסידת אומות עולם מיוון הקבורה בישראל ליד 'יד ושם'. אז החלטתי שאני חייבת להעניק לדוכס משהו בתמורה על אות האבירות שהוא נתן לי, ואמרתי לו שאני יודעת איפה היא קבורה ומזמינה אותו לבקר בקברה. הוא מאוד התרגש, ושלח את הנסיך אדוארד לביקור בקברה של סבתא שלו. ליוויתי אותו בביקור, וכמובן הבאתי איתי עוד כמה סיפורי הצלחה של נוער שהיו חניכי העמותה שאבא שלו ייסד, אחת מהן הייתה מעיין גלילי שמאוד ריגשה את המשלחת הבריטית שהייתה בביקור".
פרשת לגמלאות, מה את עושה היום?
"כרגע אני פעילה ומייסדת עמותה חדשה שכבר פועלת בהרצליה ובעוד מקומות, שהיא המשך לאות הנוער הישראלי. מדובר בעמותה ששמה לה למטרה שתלמידים כבר מגיל צעיר יהיהו מעורבים בקהילה ובעיר שבה הם מתגוררים. יכירו את מבנה העיריה, את ההיסטוריה שלה, והכול דרך התנסות חווייתית, וגם יתרמו לקהילה בה הם חיים. הסיבה לכך היא לערב כבר מגיל צעיר את הנוער דרך התחביבים שלהם למוערבות בחיי הקהילה בעיר בה הם מתגוררים, להוציא אותם מהמסכים ולתת להם איזונים של מעורבות בקהילה. בימים אלו אנחנו כבר מציעים את התוכנית לרשויות שונות בהן כפר סבא, רעננה ועוד".