הכלבים של דפנה: דפנה שמש, 61, ייסדה את "בית השמש", בית ייחודי בטבע לאנשים החיים עם דמנציה ברעננה המאכלסת כמאה מטופלים בדרגות דמנטיות שונות, מחולי אלצהיימר ועד למקרים קלים יותר. לאחרונה, הוכנס טיפול רגשי עם כלבי נחייה מיוחדים לטיפול באנשים עם דמנציה וחולי אלצהיימר: "כשמתחילה אצל אנשים עם דמנציה בעיה של התמצאות במרחב", אומרת דפנה, "הם מאבדים לפעמים את היכולת לחזור לביתם, והחשיבות של היציאה למרחב הציבורי היא חשובה מאוד לטיפול ולחוסן הנפשי שלהם, הכלבים הללו פשוט מסייעים להם לחזור למקום ממנו באו בשלום".
1 צפייה בגלריה
דפנה שמש. "נוצר קשר רגשי עז בין הכלב למטופל"
דפנה שמש. "נוצר קשר רגשי עז בין הכלב למטופל"
דפנה שמש. "נוצר קשר רגשי עז בין הכלב למטופל"
(צילום: יובל חן)
קראו גם >>>>
לדברי דפנה, ליציאה למרחב הציבורי עם הכלבים יש חשיבות נוספת מעבר לסיוע בהתמצאות במרחב: "צריך לזכור שאנשים עם דמנציה מרגישים מאוד חרדים ומאוד מבולבלים והם מרגישים ביטחון הרבה יותר עם כלבים מאשר עם אחרים, מעבר לכך, שיציאה עם כלבים מאפשרת גם מגע ואינטראקציה עם הסביבה, דבר שחסר מאוד לאנשים הללו. כשיוצאים עם כלב אז מדברים איתך, שואלים, מתעניינים, נוגעים ומשחקים עם הכלב, זה יוצר אצל המטופלים רוגע נפשי ושלווה שהם עדיין שייכים למשפחה הגדולה של האנושות".
דפנה נולדה וגדלה ברמת גן, סיימה לימודי עבודה סוציאלית בהצטיינות בהתמחות בגריאטריה. לימים, סיימה תואר שני בתרפיה באומנויות, ונחשבת למומחית מספר אחת בארץ לטיפול רגשי בעזרת בעלי חיים. היא מייסדת "בית השמש" שכבר עם פתיחתו במתחם "עמל בשרון" ברעננה נחשב למרכז חשוב לטיפול בחולי דמנציה ואלצהיימר.
"אחת ההתמחויות שלי", אומרת דפנה, "היא תרפיה בתנועה. יש חשיבות רבה למגע עם מטופלים, בטח כאלו שלאט לאט ניטלת מהם היכולת המילולית. אמצעי ההבעה שאינם מילוליים במקרים אלו מקבלים חשיבות רבה, ובעלי חיים, בעיקר כלבים, שגם הם מביעים את עצמם שלא בדרך מילולית מתחברים לזה היטב. אני רואה את המטופלים שלי כיצד הם מגיבים לטיפול באמצעות בעלי החיים, אני רואה את הקשר הרגשי העז, הבלתי ניתן להבנה, בין המטופלים לבעלי החיים. עבורם, זה כל מה יש להם בחייהם. הם מפיגים את בדידותם, הם נותנים להם טעם לחיים, הם לא שיפוטיים, הם מקבלים אותם כמו שהם, ואצל מטופלים שנמצאים במצבים מאוד מורכבים זה דבר ראשון במעלה. הקשר הזה, הוא הדבר היחיד שלשמו הם קמים בבוקר, ולא שוקעים בייאוש שאין ממנו חזרה".
דפנה טוענת כי הקשר החזק הוא דו סטרי: "גם הכלבים נקשרים למטופלים שלהם. יש מחזות קורעי לב שבהם המטופלים נפטרים לפני הכלב שליווה אותם בשנות חייהם הקשות. וצריך לראות איך הכלבים מגיבים לאובדנם, מחפשים אותם בכל מקום, ישנים במיטותיהם הריקות במשך ימים ומסתובבים כל העת בנביחות עצב בחיפושים אחריהם".

יתרונות הטיפול לחולים:

התמצאות במרחב
הפגת הבדידות
שיפור הביטחון העצמי
בניית תקשורת אישית
רוגע ושלווה