העומס במתחמי הבדיקות

גננת שנחשפה להורה מאומת, ילד שנדבק מחבר בחוג וצעיר שבילה בסילבסטר הם חלק מאלפי האנשים שעברו השבוע במתחמי ה-pcr
4 צפייה בגלריה
מתחם הבדיקות סמוך לאיצטדיון בכפר סבא
מתחם הבדיקות סמוך לאיצטדיון בכפר סבא
מתחם הבדיקות סמוך לאיצטדיון בכפר סבא
(צילום: יאיר שגיא)
"לסבתא אין תו ירוק, לא מפחדת מהחוק, לסבתא אין תו ירוק תעזבו אותה בשקט!! חלאס. היא לא עשתה את החיסון סבתא לא תמימה היא לא חלק מהניסוי של קופות חולים והרופאים. גם אם בנט יתקשר ויתעקש - היא לא תזריק". השיר הזה הושמע השבוע במתחם הבדיקות בחניון הספורטק בהרצליה. תושב העיר, רונן מגדל (55), מתנגד חיסונים, השמיע בקול שירים שכתבו וביצעו מתנגדי חיסונים.
במתחם לבדיקות PCR שמנוהל על ידי "טרגט שיבא" פועלים שלושה צוותים משמונה בבוקר עד עשר בלילה וכ-3,000 איש נבדקים שם מדי יום. בגלל התורים הארוכים בתחילת השבוע תוגברו צוות הבודקים.
בין הנבדקים שעברו במתחם ביום שני: בן 52 מהרצליה, אחרי חיסון שלישי, שפיתח תסמינים, עבר בדיקת אנטיגן מהירה ויצא חיובי; סטודנטית שחשה כאבי גרון וחולשה, לאחר שגם בן זוגה פיתח תסמינים; תלמיד כיתה ו' בבית הספר בן צבי שנחשף לחבר מאומת; קצינת צה"ל שנחשפה למאומתת בצוות שלה, ואם שהגיעה עם שני ילדיה לבדיקה שלישית.
מתחם הבדיקת העמוס הבא בשרון הוא באצטדיון כפר סבא, מתחם PCR של הכללית. ביום שני לפנות ערב, השתרכו מאות מכוניות בתור עקלתוני. בין הנבדקים: מאמן בקבוצת כדורסל בנות שנחשף לאחת השחקניות שהתגלתה כמאומתת; גננת שנחשפה לחולה מאומת - אחד האבות שנכח בגן בחגיגת יום ההולדת של בתו; תושב שהבן שלו נכנס לבידוד כתוצאה מחשיפה לתלמיד מאומת; תושבת כפר סבא שחשה ברע ונבדקה יחד עם שלוש בנותיה; תלמיד בכיתה ה' שנחשף למורה מאומתת; תלמיד שנחשף למאומת בחוג משותף.
4 צפייה בגלריה
התור לבדיקות בהרצליה
התור לבדיקות בהרצליה
התור לבדיקות בהרצליה
(צילום: יריב כץ)
תושב תל אביב שהזדמן לכפר סבא והחליט להיבדק שם. "אני מחוסן שלוש פעמים, אין לי תסמינים אבל נחשפתי לחמישה מאומתים בבר תל אביבי שם חגגנו את הסילבסטר", הוא מספר, "אי אפשר לעצור את החיים. הקפדנו על תו ירוק, וכולם הלכו להיבדק. הרוב יצאו שליליים".

מתקפת בידודים

כיתות וגנים שנסגרו, מאות ילדים ואנשי צוות חולים ואלפים בבידוד ‰ "ההנחיות לא ברורות ומאוד מבלבלות", אומרים ההורים
כל ערי השרון היו השבוע אדומות. בבית הספר ברנדייס בהרצליה התגלו בשבוע שעבר כמה אנשי צוות וכמה תלמידים שנדבקו בנגיף. ביום שישי הודיעה המנהלת כי אחת מנשות הצוות שהתגלתה מאומתת נכנסה לרוב הכיתות. "פתחנו חמ"ל ונכנסנו למבצע צבאי", אומרת אפרת קיסוס, יו"ר הנהגת ההורים, "הצלחנו להרגיע את ההורים על רקע התקנות המבלבלות וההנחיות הלא ברורות של משרדי הבריאות והחינוך. ההורים היו אמורים לשלוח לבית הספר את תוצאות הבדיקות וסמכנו עליהם ועל האמינות שלהם".
עוד מהרצליה: לא נפתחו צהרוני סיפנים ולבונה בשל מיעוט ילדים מחוסנים ומחלימים. ‏על פי החלטת העירייה בשיתוף ועד הורים העירוני, צהרון שיוצא לבידוד ייפתח רק לאחר ש-50% מילדי הצהרון רשאים לחזור.
בכפר סבא נרשמו 434 חולים פעילים ו-1,137 מבודדים. בעקבות התחלואה הוקם מתחם בדיקות חדש של מכבי בשיטת "היבדק וסע" בחניון תחנת הרכבת ברחוב נורדאו. בשיתוף כלל קופות החולים הקימה העירייה מתחמי חיסונים לילדים בני 5-12.
ברעננה - 182 תלמידים ואנשי צוות מאומתים, ו-1,268 תלמידים ואנשי צוות מבודדים. כל בתי ספר היו פתוחים וארבעה גנים נכנסו לבידוד.
ברמת השרון 430 חולים פעילים, 740 תושבים שהו 386 בבידוד ביתי, נרשמה עלייה חדה בתחלואה בבתי הספר העל יסודיים ובבית ספר הדר ובוצעו בידודים מקומיים. שישה גנים נכנסו לבידוד.
בהוד השרון התגלו 10 מאומתים בכיתה אחת.
בית החינוך המשותף חוף השרון בשפיים חזר השבוע לשגרה אחרי שלפני שבועיים הייתה התפרצות, תחלואה גדולה וכיתות רבות היו בבידוד. "אחרי שבלמנו את שרשרת ההדבקה, והתחלואה ירדה, חזרנו למצב נורמלי ושפוי, אף כיתה לא נמצאת כיום בבידוד", נמסר, "אנו עושים כל מאמץ שבית הספר יהיה פתוח, ועובדים בקבוצות קטנות. הכי חשוב שהילדים ייצאו מהבית, יהיו עם החברים שלהם - ויחייכו. נקווה שהמצב לא ישתנה בגלל מחסור במורים ועובדים. אנחנו מקפידים על שליחתם לבדיקות אנטיגן במתחם הבדיקות שבכניסה לפארק המים".

המצב בבתי החולים

מחלקת הקורונה טרם נפתחה, אבל הרופאים מודאגים יותר מהשפעת
4 צפייה בגלריה
ד"ר חן יעקב
ד"ר חן יעקב
ד"ר חן יעקב
(צילום: פרטי)
בבית החולים מאיר נכון להיום תפוסת חולי הקורונה נמוכה ומאושפזים מספר חולי קורונה בודדים. אבל לדברי ד"ר יעקב חן, סגן מנהל מרכז רפואי מאיר ואחראי ביה"ח לשעת חירום, "חשוב להדגיש כי לצד ההתמודדות עם מגיפת הקורונה אנו עדים למקרים רבים של תחלואת חורף ובדגש על תחלואה נשימתית קשה הן בקרב ילדים והן בקרב מבוגרים. נכון להיום מאושפזים אצלנו 30 חולי שפעת ובחודש האחרון היו אף מקרים של חולי שפעת מסוג זן A, שהינו הנפוץ בחורף הנוכחי, שהגיעו למצבים מסכני חיים ונזקקו להרדמה והנשמה בעקבות המחלה". ד"ר יעקב חן קרא לציבור להתחסן נגד קורונה ונגד שפעת כדי לעבור את החורף בשלום.
____

מלחמת הישרדות/אודליה שיינדורף

יו"ר הנהגת ההורים ברעננה וסגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית מתריעה: בריאות הילדים היא לא רק קורונה
4 צפייה בגלריה
אודליה שיינדורף. תנו למנהלים לנהל
אודליה שיינדורף. תנו למנהלים לנהל
אודליה שיינדורף
(צילום: אלמוג גבאי)
דווקא כשהיה נראה כי טרלול מערכת החינוך, אחרי שנה כה קשה, נרגע וצחוקם של ילדים נשמע מעבר לכל פינה – שטף גל האומיקרון את השגרה שכל כך ייחלו לה.
מקבלי ההחלטות במדינת ישראל, איך הכנתם בחודש האחרון את מערכת החינוך כדי שלא תטבע בגל? אילו תוכניות חלופיות לסגר הכנתם? אילו מתווים? אילו תקציבים נתתם לבתי הספר ולרשויות? האמת היא, לצערי, שום כלום.
על מה אני נלחמת? על התקווה של הילדים של כולנו. מזה כמה שבועות, חברי הנהגת ההורים הארצית ואנוכי מנהלים מלחמת הישרדות עבור הילדים שלנו. נלחמים שהחינוך יהיה בראש סדר העדיפויות הלאומי, שישפרו את המתווים, שיפעלו בפינצטה, ש"יספרו" את הילדים, שיסתכלו להם "בלבן של העיניים" ויגידו להם שלא ויתרו עליהם, שיודעים מה המחיר שהם כבר שילמו, ועוד ישלמו, על שנה שעברה. אנו נאבקים על כך שמקבלי ההחלטות לא ידלגו עליהם משום שהם לא בעלי קניונים שאיימו במרד. אותם לא צריך לפצות בכסף, אפשר פשוט לסגור אותם בבית. מאות ילדים בבית - זו מכבסת מילים לסגר. אז או שכולנו בסגר, כי ניסינו הכול, או שהחינוך פועל.
יש קורונה ויש הידבקויות, אבל בריאות הנפש והבידוד החברתי הם נזק לא פחות גדול. אסור לשלוח את מערכת החינוך לסגר באופן אוטומטי ושרירותי. צריך לקבל החלטה עבור כל מוסד, כל שכונה, לעצור הדבקות ולסגור לפרקי זמן קצובים, למנוע הדבקות ולהחזיר.
לא יעלה על הדעת שלא יאפשרו לתלמידים ללמוד בבית הספר כי אינם מחוסנים. אנחנו לא יכולים לקבל דרישת רף של התחסנות ביסודי ובעל-יסודי, ואני מקווה שהוא יבוטל בהקדם.
זה הזמן לשאול את השאלות הנוקבות: איך משפיעה הקורונה על מערכת החינוך בטווח הארוך? איך יכול להיות שעברו שנתיים ואנחנו נמצאים בלי שינוי מבני, מערכתי? איך יכול להיות שיום הלמידה נראה בדיוק אותו הדבר?
למזלנו, נקודות האור הם צוותי ההוראה, המנהלים ואגפי החינוך, שעושים לילות כימים למציאת פתרונות ומתן מענים. אני מאמינה, שגם הפעם הם יהיו גלגל ההצלה שלנו ומקווה שנעלה על הגל וגם בימים הקשים שעוד צפויים לנו - נצוף ולא נטבע.