אתמול בבוקר (שבת) הכריז משה פדלון, ראש עיריית הרצליה, על מצב חירום אקולוגי בכל חופי הים של העיר.
2 צפייה בגלריה
מאות מתנדבים מנקים את החופים
מאות מתנדבים מנקים את החופים
מאות מתנדבים מנקים את החופים
(צילום: עיריית הרצליה)
קראו גם >>>
בסיור הערכת מצב שקיים בשעות הבוקר המוקדמות ראש עיריית הרצליה בכל חופי העיר, העריכו ראש העיר וצוותי איכות הסביבה את המצב בחופים כאסון אקולוגי.
כמו כן, אתמול בבוקר הגיעו צוותי הניקיון של העירייה יחד עם מאות מתנדבים לכל חופי הים של העיר בכדי לאסוף את הזפת. ראש העיר הודיע כי היום (ראשון) יגוייסו עובדי העירייה ויגיעו אל החופים לסייע בעבודת איסוף הזפת.
עוד אמר ראש העיר כי יאורגנו הסעות מיוחדות לתלמידים ולחניכי תנועות הנוער שיגיעו לחופים. "מדובר באסון אקולוגי ובמצב חרום של סביבת החוף. אנו זקוקים לעשרות ידיים עובדות ולציוד ייעודי על מנת לאסוף את שאריות הזפת".
2 צפייה בגלריה
ראש העירייה משה פדלון. הוכרז מצב חירום בחופי העיר
ראש העירייה משה פדלון. הוכרז מצב חירום בחופי העיר
ראש העירייה משה פדלון. הוכרז מצב חירום בחופי העיר
(צילום: עיריית הרצליה)
מעבר לפגיעה המיידית בחי ובצומח - החשש הגדול הוא מפני חילחול המזהמים אל מי התהום. כראש רשויות החוף בישראל, פדלון קרא כבר אמש לממשלה להקצות משאבים לכל ערי החוף על מנת להילחם בזיהום ולמנוע אסון גדול עוד יותר".
היחידה הימית של המשרד להגנת הסביבה נמצאת בקשר עם גופים בין-לאומיים מאז תחילת אירוע נחיתת גושי הזפת בחופי ישראל, לשם איתור המקור לזיהום האקולוגי.
במסגרת זו, התקבל מידע ראשוני מהסוכנות האירופית EMSA (סוכנות הבטיחות הימית האירופית) ומ-REMPEC ממלטה (מרכז אזורי לתגובה לזיהומי ים בים התיכון) על אפשרות לזיהוי של כתם שמן שאירע ב-11 בפברואר כתוצאה מפליטה מאונייה, מול אזור אשקלון, במרחק של כ-50 קילומטר מחופי ישראל.
כתם חשוד זה, הנמצא מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל, זוהה באמצעות לוויין, והוא נבדק על-ידי המשרד להגנת הסביבה כמקור אפשרי לזיהום, על-ידי שימוש במודל לחיזוי תנועת ים. תוצאות המודל מראות התאמה טובה למקור, וחיבור שלו לגושי הזפת הנפלטים בימים האחרונים בחופים - הן מבחינת הזמן והן מבחינת המרחב שנפגע.
אנשי היחידה הימית של המשרד להגנת הסביבה נמצאים בקשר עם הגורמים האירופים בניסיון לזהות את כלי השיט שהפליגו בקרבת מיקום הכתם במסגרת הזמן המתאימה, על-מנת לגלות את מקור הזיהום. בשלב זה, בדיקת המשרד להגנת הסביבה מעלה אפשרות לשיוך של לפחות 10 אוניות שחלפו בזמן ובמקום המתאימים להיווצרות כתם השמן.