קורונה על המפה: בזמן שהמדינה שקועה בבהלת הקורונה, יש מי שמנסה לעשות כאן קצת סדר. אורי פדלון, בנו של ראש עיריית הרצליה, הקים יחד עם שותפים: אביה ויצמן, רוני כהן, ויוסי דריי - את אפליקציית Track Virus - המסייעת בניטור המקומות שבהם שהו חולי הקורונה על פי הודעות משרד הבריאות.
2 צפייה בגלריה
מימין: אורי פדלון ומיפוי האפליקציה
מימין: אורי פדלון ומיפוי האפליקציה
מימין: אורי פדלון ומיפוי האפליקציה
(צילומים: פרטי)
השבוע סיפר איך הכל התחיל. "התחתנתי ביום חמישי לפני שבועיים, ובמהלך חופשה ביפו רצינו להשכיר קורקינט חשמלי ועשינו זאת באמצעות אפליקציה. ואז נפל לי האסימון. הבנתי שיש משהו טכנולוגי שאפשר לעשות נגד הקורונה, ומהרגע שבו עלה בי הרעיון רתמתי את השותפים והעלנו את זה לאוויר תוך ארבעה ימים". תוך 24 שעות מהרגע שהאפליקציה עלתה לאוויר היא כבשה את חמש ההורדות הראשונה בחנות האפליקציות של אנדרואיד.
נכון לתחילת השבוע, 34,000 אנשים הורידו את האפליקציה, ובכל יום עולים שני עדכוני גרסה המבקשים לשפר את המוצר שהוקם בלהט השעה. בתוך האווירה הנמרצת והדחיפות סביב ההקמה - עד ליום ראשון השבוע, אפילו לא הספיקו המפתחים להיפגש. כל התהליך, משלב הרעיון ועד שלב התפעול, נעשה באופן טלפוני: "זה משוגע. לא נפגשתי עם אף אחד מהצוות בשמונה ימים האחרונים", מספר אורי.נכון לעכשיו, האפליקציה המותאמת לאפל נמצאת בשלבי אישור. גם משרד הבריאות כבר התקשר - מתוך הבנה כי מדובר במוצר שיכול לסייע בעיכוב ההתפשטות בארץ, ואיתו אנשי עסקים המבקשים להשקיע במוצר המזנק. "יהיה לנו זמן עוד להתעסק בהשקעות - אבל כרגע אנחנו מתעסקים רק בדבר אחד. לעזור ולהילחם במגיפה".
מאיפה המידע שבאפליקציה?
"אנחנו משתמשים אך ורק בהודעות רשמיות של משרד הבריאות. ביום חמישי האחרון פנה אלי במייל אל"מ מהקריה וביקש שנוסיף את המרפאה לאחר שהיה בה חולה, אבל אמרתי לו שיפנה למשרד הבריאות. זה הגוף היחיד שמוסמך לתת מידע, ומאוד חשוב לנו לשמור על רמת אמינות גבוהה גם אם זה יבוא על חשבון זמן ומהירות".
אז מה למעשה האפליקציה עושה?
"הרעיון פשוט וחכם. האפליקציה לוקחת ומתעדת את התנועות שעושה המשתמש מרגע ההורדה, ומפגישה אותן עם המקומות והזמנים שבהם שהו החולים על פי הודעות המשרד הבריאות. "אנחנו לוקחים את הכתובות והמועדים שהם מפרסמים, שמים אותם על גבי מפה ושולחים למכשיר. המכשיר עושה בדיקה בין המסלול של חולה הקורונה, ובין המסלול שהמשתמש עשה", מסביר אורי.
2 צפייה בגלריה
האפליקציה החדשה
האפליקציה החדשה
האפליקציה החדשה
(צילום: מסך)
משרד הבריאות הוציא אפליקציה דומה, העומדת במקום הראשון בהורדות, אבל אורי מספר כי היא מסורבלת בהרבה מהאפליקציה שהוא ושותפיו יזמו.
נתקלתם בפלטפורמה דומה בעולם?
"מספרים שלסינים יש מערכת סגורה שמתקרבת לזה, אבל אני לא ראיתי. אבל כן היו מאות ניסיונות הורדה של האפליקציה שלנו באיראן, אבל לצערנו המשטר האיראני לא מספק מידע".בינתיים מתורגמת האפליקציה לאנגלית ולשפות נוספות, במידה להטמיע אותה במדינות נוספות במהירות אפשרית.בבוא היום שבו הקורונה תדעך, אתה חוזה המשך לאפליקציה?"חד משמעית כן. זה מוצר מדף. היה לנו פעם סארס ושפעת חזירים, וכל כמה שנים יש איזושהי מגפה. זה מוצר שיכול מאוד לעזור במיזעור מגיפות. מי מאיתנו לא מסתובב עם הטלפון שלו? גם אם נרצה וגם אם לא, הטלפון יודע שאנחנו בתזוזה ואפשר להשתמש במכשור הטכנולוגי על מנת לסייע".