נלחמים בעליית הארנונה: כידוע, ממשלת ישראל היא הגורם הקובע מכח חוק את העלאת הארנונה ברשויות המקומיות. השנה, החליטה הממשלה להעלות את צו הארנונה בכ-2% (1.92%) לשנת 2022.
1 צפייה בגלריה
עליית ארנונה בשיעור של כ-2%
עליית ארנונה בשיעור של כ-2%
עליית ארנונה בשיעור של כ-2%
(צילום המחשה: הרצל יוסף)
קראו גם >>>
בשל הקשיים הכלכליים שהביאה עימה תקופת הקורונה בשנת 2021 , הודיע אמש (ראשון) משה פדלון בוועדת הכספים העירונית כי יביא בפני מועצת העיר הצעה להתנגד להעלאה זו.
לדברי משה פדלון: העירייה, המהווה רשות איתנה, יעילה ובעלת דרוג אשראי גבוה, תפנה בבקשה חריגה לממשלה – ותבקש לספוג, כרשות, את מחצית העלייה ובכך לאפשר העלאת הגבייה החדשה ב 0.96% בלבד (מחצית מהעלאה שדורשת הממשלה). פדלון הדגיש כי לאורך "השנים הוכחנו שעיריית הרצליה הינה גוף המתנהל ביעילות כלכלית ובאחריות – אני מקווה שהממשלה תסכים להחרגה ולתת לנו, כעירייה, לשאת יחד עם התושבים את נטל העלאת הארנונה".
בהקשר זה יש לציין כי, שיעור ההעלאה שנקבע מחייב את כל הרשויות במדינה, אבל כל רשות רשאית לבקש בקשה חריגה להעלות או להפחית את הארנונה ביחס לשיעור העדכון. מדי שנה עשרות רשויות מגישות בקשות חריגות שכאלה, אך כאמור רק שרי הפנים רשאים להתיר לרשות מקומית לסטות משיעור העדכון הארצי.
לדברי עו"ד אלכס כץ, ממשרד כץ גבע, איצקוביץ (KGI) משרד הפנים קבע קווים מנחים בבואו לבחון בקשות חריגות: למשל, הפחתה חריגה תאושר לרשות שמוגדרת כיציבה, שאין לה גירעון ושהיא מאוזנת בתקציב השוטף. לעומת זאת, לא תאושר הפחתה חריגה לרשות הנמצאת בתוכנית הבראה או התייעלות".
משרד הפנים מסר בתגובה כי "שיעור העדכון האוטומטי השנתי קבוע בחוק ההסדרים, נסמך על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ואינו נתון לשיקול דעת של שר הפנים. עקב משבר הקורונה, איפשרו שרי הפנים והאוצר לרשויות המקומיות שלא לעדכן את תעריפי הארנונה בהתאם לשיעור העדכון בשנה זו. טרם נקבעו קווים מנחים לשנה הבאה".
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, אמר כי "העלאה זו של הארנונה, בהתבסס על מדד השכר הציבורי, אינה הגיונית ומנותקת מהמציאות הכלכלית חברתית במדינת ישראל. אני קורא לשר הפנים להקפיא העלאה מיותרת זו ולמנוע את עליית יוקר המחייה בישראל".