מורה לפיזיקה בתיכון הנדסאים בהרצליה, תושבת התנחלות בשומרון, מתבלת את שיעוריה באידיאולוגיה ימנית ודתית. כך טוען אחד ההורים, על פי עדותם של תלמידים.
האב, שהוא בעצמו מורה בבית ספר אחר בעיר, הביא כמה ציטוטים מהתבטאויות הפוליטיות של המורה, שלדבריו "בינן לבין פיזיקה אין קשר".
"כשהתחילו ללמוד נוסחאות לחישוב שטח של גרף", הוא מספר, "המורה אמרה: 'שטחים זה נכס אסטרטגי, גם בפיזיקה, לא רק בפוליטיקה'... זו בהחלט אמירה שגרמה לי להרים גבה".
1 צפייה בגלריה
תיכון הנדסאים. "ילדינו הם קהל שבוי", טוענים הורים
תיכון הנדסאים. "ילדינו הם קהל שבוי", טוענים הורים
תיכון הנדסאים. "ילדינו הם קהל שבוי", טוענים הורים
(צילום: אסף פרידמן)
"בשבוע שעבר שמענו התבטאות חדשה: 'איך מציירים גרף?' שאלה המורה והשיבה: 'גרף מציירים כמו שמציירים התנחלות. יש גרף שמאלני קטן — וזה לא טוב, כי אנו רוצים גרף ימני שמשתרע על כל השטח'.
בעניין הסממנים הדתיים שהכניסה המורה לכיתה מספר האב: "המורה מקפידה בכיתה על רישום התאריך העברי על הלוח. אחת לשבוע, כשהשיעור נמשך אל מעבר לשעת השקיעה, היא אפילו מקפידה לשנות את התאריך. שבוע לפני המבחן בפיזיקה, אחת התלמידות אמרה בכיתה שביום המבחן היא תחגוג את יום ההולדת שלה. המורה שאלה אותה אם זה התאריך העברי של יום ההולדת שלה, והתלמידה השיבה: הלועזי, אני לא יודעת מה התאריך העברי". לדברי האב, "המורה אמרה לתלמידים, שכל מי שיידע את התאריך העברי של יום הולדתו — יזכה במבחן הקרוב בבונוס. בערב הבן שלי ביקש ממני לברר מה הוא התאריך העברי כדי שיזכה בבונוס. גם אם המורה רק התבדחה, הציון בפיזיקה לא צריך להיגזר מידע של התאריך העברי".
האב מספר על שני מקרים נוספים: בתחילת השנה המורה העבירה שיעור על צום גדליה והרצח הפוליטי הראשון. "לא מפריע לי שהיא תורמת להשכלה הכללית שלהם, כל עוד יספיקו את החומר בפיזיקה", הוא אומר.
לפני כחודשיים הזכירה המורה את יום י"ד בכסלו, שאותו מציינים חסידי חב"ד ברחבי העולם כ"חג הגאולה", היום שבו השתחרר אחד ממנהיגי חב"ד ממאסרו ברוסיה הצארית.
האב התייעץ עם עמיתיו בבית הספר שבו הוא מלמד. הם חיוו את דעתם, שאי אפשר לעבור על התבטאויות המורה לפיזיקה לסדר היום.
"כולנו רואים כיצד מוסדות החינוך הממלכתיים משמשים כר נרחב לפעולה לשלל ארגונים פוליטיים ודתיים, המנצלים את היות ילדינו קהל שבוי בין כותלי הכיתה כדי להרביץ בהם את תורתם", כתב האב בפורום של תנועת הרצליה חופשית, "ויש גם יחידים שמבצעים את השליחות: מורה בתיכון מוביל בהרצליה מגיעה מיהודה ושומרון כדי ללמד את ילדינו פיזיקה (ועל הדרך להרביץ בהם תורה)".
"הרגשתי צורך להציף את הנושא, אמר האב ל"ידיעות השרון", "ולו רק בשל העובדה שבכיתה י' התלמידים כבר מתחילים לגבש את הזהות הפוליטית שלהם".
יו"ר ועד ההורים, יוסי סימני: "נראה שהדברים נאמרו בבדיחות הדעת או בציניות, עם זאת אין להם מקום להיאמר בשיעורים.
מהעירייה נמסר: "מדובר במורה מצטיינת. משהיוודע דבר התלונה היא זומנה לבירור עם המנהלת והובהר לה שאין מקום לאמירות אלה, גם לא בהלצה".
ממשרד החינוך נמסר: "בעקבות הטענות, זומנה המורה למנהלת בית הספר ונאמר לה באופן חד-משמעי שאין מקום לכל אמירה פוליטית בבית הספר, גם אם הדברים נאמרו מתחילה כבדיחה. מנהלת בית הספר תפעל כדי שלא יישנו אמירות דומות בעתיד, והדברים יובהרו גם לתלמידים". 
פורסם לראשונה: 07:52, 24.01.20