נתונים שהציגה אתמול (שני) תנועת נאמני תורה ועבודה חושפים את הפערים הגדולים שנדרשים לשלם עסקים בערים שונות בעבור תעודת הכשרות.
1 צפייה בגלריה
חומוס מרדכי ממנו הוסרה הכשרות לפני כחצי שנה
חומוס מרדכי ממנו הוסרה הכשרות לפני כחצי שנה
חומוס מרדכי ממנו הוסרה הכשרות לפני כחצי שנה
(צילום: אסף פרידמן)
כך למשל, פיצרייה בתל אביב תשלם 1,000 שקל בחודש על השגחה, ובהרצליה יעמוד התעריף על 1,162 שקל. בעלי מאפייה בבת-ים ישלם 740 שקלים עבור המשגיח ועסק זהה בעיר נדרש לשלם 700 שקלים.
הנתונים פורסמו אתמול בערוץ 7 ומעוררים סערה. הסכומים לא כוללים אגרה שנתית בגין הנפקת תעודת הכשרות, שגם בה נמצאו הבדלים משמעותיים, החל מ- 517 שקל ועד 1,356 שקלים.
גם בצורת התשלום למשגיח ישנם פערים: אם בית עסק מעסיק את המשגיח הוא ישלם כ-1,515 שקל בחודש, העסקה דרך חברת כוח אדם תעלה 1,060 שקל ואילו העסקה דרך המועצה הדתית תעלה כ-800 שקל בחודש בממוצע.
כזכור, לפני כחצי שנה סערה הרצליה בעקבות הודעת הרבנות על הסרת הכשרות מ"חומוס מרדכי" בעיר והובילה לנהירה של עשרות לקוחות חדשים לעסק. גם פעילי ציבור הגיעו לתמוך בבעלים, שמצידו אמר: הכול כשר, אבל אני לא יכול לעמוד בתשלום המוגזם".
מהרבנות הראשית לישראל נמסר בתגובה: "תפקידו של משגיח הכשרות להגיע בכל יום לבית העסק ולבצע פעולות כשרותיות בהתאם לסוג העסק, כמו לברור את החומוס, ניפוי קמח, לשטוף את הירקות העליים ולבדוק אותם מחרקים, להפריש תרומות ומעשרות ולוודא שכל חומרי הגלם הגיעו ממקומות כשרים ע"פ דין עוד. כמו כן על המשגיח מוטלת האחריות להשגיח ולוודא כי המקום פועל בהתאם לנהלים וההלכה.
"עלות כשרות בעסק מורכבת מסכום האגרה השנתי הקבוע בתקנות וכן מעלות שכרו של משגיח הכשרות וממילא מהיקף שעות ההשגחה הנדרשות בבית העסק. עלות שעת השגחה של משגיח הכשרות משתנה בהתאם לעניין, אם הוא עובד דרך חברת כוח אדם, דרך המועצה הדתית או שבעל העסק מעסיקו באופן ישיר. היקף שעות ההשגחה בבית העסק משתנה בין עסק לעסק וייתכנו עסקים דומים אך לא שווים וממילא היקף שעות ההשגחה יכולים להשתנות. מאחר ויש מס' משתנים המרכיבים את עלות ההשגחה כאמור, ייתכנו הפרשים בעלות זו. חשוב להדגיש כי אין עסק אחד שדומה למשנהו, לא בגודל, לא בטעם, לא בתהליכי העבודה והייצור ולא בחומרי הגלם. כאמור, הדבר יכול לגרום להפרשים קטנים בנוגע לתשלום עבודתו של משגיח הכשרות", לשון תגובת הרבנות.