17 חודשים חלפו מאז הבטיחה חברת החשמל לחברת הבנייה "חכמון" מהרצליה שקו המתח העילי ברחוב הבנים 14 פינת רחוב רנ"ק יפורק ויוטמן מתחת לקרקע, עוד בטרם יתחילו עבודות הבנייה במקום במסגרת פרויקט תמ"א 38 (פינוי-בינוי).
1 צפייה בגלריה
מכולת פסולת בסמטת רנ"ק הצרה
מכולת פסולת בסמטת רנ"ק הצרה
מכולת פסולת בסמטת רנ"ק הצרה
(צילום: יצחק דיציאן)
קראו גם >>
לטענת "חכמון", היא נדרשה לבצע את הטמנת קו המתח בחזית הבניין כחלק מהיתר הבנייה. בעת פנייתה לחברת החשמל ציינה חברת "חכמון" את מועד תחילתן של העבודות באתר (אמצע 2019) ואת המועד הנדרש לסיום עבודות ההטמנה (1 באפריל 2019). "חברת החשמל הזינה את תאריכי הביצוע ואת מועד גמר הביצוע", טוענת חברת "חכמון" ומדגישה כי התשלום בעבור ביצוע העבודה שולם לחברת החשמל במלואו (יותר מ־190 אלף שקל) ב־16 במאי 2018.
לאחר כמה חודשים בדקה חברת "חכמון" את סטטוס ההיתר ותכנון הביצוע ונאמר לה כי הפרויקט ממתין לאישור עקרוני של מחלקת התשתיות בעירייה.
"בבדיקה שנעשתה על ידי", כתב נציג החברה אושרי חכמון לחברת החשמל, "העירייה לא קיבלה אף בקשה (בנושא ההטמנה – ב.ק.) וקיבלה רק בקשה לחיבור זמני של חשמל לפרויקט, בקשה שאושרה. מתכנן חברת החשמל מסר כי שלח בדואר ואין לכך תיעוד. התעקשנו לקבל את המסמכים לידינו וניגשתי אישית למחלקת תשתיות למסור את המסמכים".
לאחר שבמשך כמה חודשים נוספים לא נרשמה כל התקדמות בביצוע ההטמנה נפגשו נציגי "חכמון" עם נציגי חברת החשמל והובטח שהעניין יקודם ועבודות הבנייה באתר יוכלו להתחיל בינואר 2020.
"בפברואר 20' הובהר לנו כי העניין הועבר לקבלן ביצוע של חברת החשמל וכי יש פרויקט הטמנה גדול בכל רחוב הבנים ובכל רחוב בן יהודה, והעבודות יתחילו ב־7 ביוני".
לדברי חכמון, ב־4 ביוני נמסר לו כי האחראי על מחלקת הגינון בעירייה התנגד לביצוע הפרויקט (על אף שניתן היתר), שיש דרישה לתכנון מחדש ואין צפי לביצוע. לטענתו, "ההטמנה לא התבצעה בשל מאבק בין חברת החשמל לעירייה".
עוד לטענת חכמון, נגרמו לחברה נזקים רבים מעבר לכספים שכבר הושקעו ב־2018. "תמחור הפרויקט נעשה בהבנה כי קו המתח העילי יפורק עד למועד התחלת העבודות. בשל אי הטמנת הקו אין לנו שטח פריקה וטעינה מסודר בחזית האתר ואנו גם לא יכולים להפעיל שם מנוף. אנו נאלצים להזמין הובלות רבות תוך הוצאת כספים מיותרת, וגם נאלצים להכניס משאיות ומכולות פסולת לסמטת רנ"ק ולגרום לתושביה מטרדים סביבתיים".
מחברת החשמל נמסר: "מדובר בהטמנת רשת מתח גבוה ומתח נמוך לאורך רחוב הבנים ורחוב בן יהודה המקביל, בשל ריבוי פרויקטים של תמ"א. לפיכך, לא מדובר בעבודה נקודתית ברחוב הבנים 14. לשם כך, חברת החשמל נאלצה לתכנן תוכנית מורכבת שכוללת שיפורים לאמינות החשמל במרכז העיר הרצליה, בהתחשב ונוסף על הפרויקטים הנוספים של התמ"אות באזור.
"כמו כן נדרשו אישורים מגורמי חוץ שלקח זמן לתאם/ לקבלם. בתקופת הקורונה חלק מעובדי הקבלן היו בסגר ו/או בבידוד.  נוסף על כך נתקלנו בחסמים לאורך הדרך עם דרישות מהעירייה לבצע קידוחים לצורך הנחות הכבלים ולא חפירות, כמו שדרשנו. בימים אלה, קבלן החפירות מסיים את כל הנחות כבלי המתח הגבוה והמתח הנמוך וההכנות הנדרשות, ובהתאם נוכל להתחיל בביצוע". 
מעיריית הרצליה נמסר: "התלונה הועברה לבירור הגורמים המקצועיים".