פסק דין תקדימי: חברת הביטוח "הראל" חויבה לפצות מבוטחת שחלתה בסרטן במלוא התגמול המגיע לה בפוליסה, על אף שמחלתה אובחנה לפני תום תקופת האכשרה (תקופה המתחילה במועד רכישת פוליסת הביטוח, במהלכה משלם המבוטח את הפרמיה, אך לא זכאי לממש את הביטוח עבור מקרה שאירע באותה תקופה).
1 צפייה בגלריה
אובחנה כחולת לימפומה הודג'קין
אובחנה כחולת לימפומה הודג'קין
אובחנה כחולת לימפומה הודג'קין
(צילום המחשה: שאטרסטוק)
קראו גם >>
בית המשפט קיבל את טענת התובעת שהאבחנה של הרופא המומחה ניתנה למבוטחת לאחר תום תקופת האכשרה.
התביעה הוגשה על ידי עורכי הדין דוד פייל ונדב ליטמן בשמה של תושבת הרצליה, שרכשה פוליסת ביטוח שהבטיחה לה פיצוי כספי במקרה שתתגלה בגופה מחלה קשה, כולל סרטן.
לקראת סוף תקופת האכשרה חשה האישה ברע ופנתה לבית החולים, שם עברה ביופסיה. כשהגיעו תוצאות הבדיקה היא התבשרה כי לקתה בסרטן קשה מסוג לימפומה הודג'קין. תוצאות הביופסיה והאבחנה מהרופא בדבר מחלתה ניתנו לה כמה ימים לאחר תום תקופת האכשרה. התובעת פנתה לחברת הביטוח "הראל" לקבל את הפיצוי שהובטח בפוליסה, אך שם דחו את תביעתה בטענה שהזמן שבו ביצעה את הביופסיה הוא הקובע, וזו ההוכחה שהיא חלתה בסרטן עוד במהלך תקופת האכשרה.
שני הצדדים התנגחו בשאלה מתי אדם נחשב לחולה סרטן – כשיש בגופו תאים סרטניים או כאשר רופא מומחה קובע שלקה במחלה.
השופט עידו רוזין מבית משפט השלום בהרצליה פסק כי "יש לתת משקל רב יותר למועד האבחנה מאשר למועד קינון המחלה". לדבריו, האבחנה איננה עניין פרוצדורלי או שולי אלא תנאי הכרחי למקרה הביטוח, והתאריך שבו אובחנה התובעת כחולת סרטן על ידי רופא מומחה הוא התאריך שבו אירע מקרה הביטוח. השופט הדגיש כי "במידה שהאבחנה הייתה ניתנת לפני תום תקופת האכשרה, הרי שאין ספק כי הנתבעת הייתה דוחה את התביעה".
השופט חייב את חברת הביטוח לשלם לתובעת 50 אלף שקל ולשאת בהוצאות המשפט של התובעת.
חברת הראל בחרה שלא להגיב לכתבה.