לפני מספר ימים נחרדה ד"ר דניה טקגי, האחראית על מיון ילדים בבית החולים מאיר בכפר סבא, לטפל במשפחה - אם וארבעה מילדיה - שהורעלו על ידי מספר פטריות שאותן קטפו ואכלו עת בילו אחר הצהריים באחד הפארקים העירוניים באיזור השרון.
2 צפייה בגלריה
ד"ר דניה טקגי והפטריה הרעילה
ד"ר דניה טקגי והפטריה הרעילה
ד"ר דניה טקגי והפטריה הרעילה
(צילומים: פרטי)
קראו גם >>
"הילדים הגיעו עם כאבי בטן עצים והקאות חוזרות ונשנות", סיפרה ד"ר דניה טקגי, "ההקאות היו רבות שלא ניתן היה להשתלט עליהן. הן הקיאו גם בחדר המיון. חששנו מהרעלה אבל לא ידענו ממה, וכמובן מהתייבשות עקב איבוד נוזלים רב.
"לאחר חקירה של האם התברר כי היא ישבה ביחד עם ילדיה באחד הפארקים באיזור השרון כאשר לצידם היו פטריות שנראו בעיניהם כמו שמפיניון שהן פטריות מאכל כידוע, והחלו לאכול אותם. שאלו אם הן הצליחו לצלם את הפטריות, אך הן טענו שלא, וגם לא נותר כלום שם, כי הם אכלו את כל הפטריות.
2 צפייה בגלריה
פטריית "ירוקת-דפים קיצית"
פטריית "ירוקת-דפים קיצית"
פטריית "ירוקת-דפים קיצית"
(צילום: פרטי)
"שלחנו למרכז לבקרת רעלים את הדיווח ובאמצעות תמונות וצילומים שהם שלחו האם והילדים זיהו כי הפטריות אותן הן אכלו הם מזן 'ירוקת-דפים קיצית' שאינן ראויות למאכל אדם ונפוצלות בדיוק בעונה הזו בכל הגינות והפארקים. מייד ביצענו מספר טיפולים תומכים, ביניהם גם עירוי נוזלים, ולאחר התייצבותם הם שוחררו להשגחה בביתם".

רעילה ומסוכנת

"ירוקת-דפים קיצית" היא פטרייה די שכיחה, גדלה מיוני ועד לנובמבר, בדשא, בשטחים פתוחים, בשדות ובחצרות, לעתים היא יוצרת מעגלים של פטריות נוספות. הפטריה רעילה ומסוכנת גם אחרי בישול, וגורמת להרעלת-קיבה, לסחרחורות, בחילה והקאות, ולהפלות אצל נשים הרות. התסמינים מופיעים 1-3 שעות אחרי אכילת הפטריה, לעתים בעוצמות חזקות.
ד"ר טקגי מוסיפה: "אני מבקשת בכל לשון של בקשה פשוט לא לגעת ולא לאכול שום פטריה הגדלה בטבע. מי שאוהב פטריות - ניתן לקנות אותן בסופרמרקט. רק מומחים לפטריות, ורובנו אינם כאלו, יכולים להבדיל בין פטריות רעילות לפטריות מאכל. פשוט לא לגעת בשום פטריה, לפעמים הדברים האלו יכולים לסכן חיים. במקרה הזה, הצלחנו לייצב את מצב הילדים. במקרים אחרים ובפטריות אחרות הדבר יכול להוביל לסכנת חיים ממשית".