"אל תתחייב לכהונה אחת או שתיים. תוכל להתחייב לזמן שיידרש לך לממש את החזון והתוכניות שלך". זה אחד מ-120 הטיפים שמציע ראש מועצת דרום השרון לשעבר ד"ר מוטי דלג'ו (77) בספרו החדש "טיפים למנהיגות מוצלחת". דלג'ו, שכיהן בתפקידו חמש קדנציות, אומר ש"אחת ההחלטות הכי קשות של ראשי רשויות לאחר כהונה של שתיים-שלוש קדנציות היא מתי לפרוש ולא לרוץ לקדנציה נוספת".
1 צפייה בגלריה
דלג'ו. כל התורה בספר אחד
דלג'ו. כל התורה בספר אחד
דלג'ו. כל התורה בספר אחד
(צילום: פרטי)
קראו גם >>>
מאז פרישתו לפני כשנתיים וחצי ממשיך דלג'ו לכהן בהתנדבות, זו השנה ה-26, כיו"ר תנועת האיחוד החקלאי, ומזה כשנה וחצי משמש כיו"ר מפעל המים של כפר סבא. בספרו הוא חולק עם עמיתיו הצעירים עצות מניסיונו העשיר. "אחריות כבדה מונחת על כתפיהם של ראשי רשויות ומנהלי ארגונים ציבוריים נבחרים", הוא אומר, "הם נדרשים להתנהלות ארגונית, לא רק ערכית וחוקית, אלא גם אתית ושקופה. במהלך כהונתי כראש מועצה ראיתי מנהלים וראשי רשויות כושלים בנושאים שונים מחוסר ידע או מחוסר זהירות. שמעתי אותם אומרים: 'אם הייתי יודע הייתי נוהג אחרת'. יש לי עניין רב להפיץ את 'התורה' הניהולית באמצעות טיפים שיסייעו להם להצליח בתפקידם".
וכדי להקל עליהם את הקריאה, הספר מעוצב בסגנון קליל ונגיש - בכל דף שני טיפים בנוסח "עשה ואל תעשה" המלווים באיור תואם, ועוסקים במגוון תחומי ניהול והתנהלות: "קבל החלטות ככל שניתן בהסכמה רחבה, הקשב למתנגדים ושלב בהחלטה כל רעיון או הצעה טובה שיעלו. כל ההחלטה תהיה מאוזנת וטובה יותר ליישום"; "כשאתה פוגש יזמים וקבלנים פגוש אותם בהשתתפות אנשי המקצוע של הרשות"; "שפר את איכות הניהול של מנהליך גם על ידי דוגמא אישית. לַמֵד אותם ולְמַד מהם";
"בהעסקת עובדים בינוניים תעביר מסר של בינוניות לשאר עובדי הרשות וחברי המועצה. ממדיניות זו תינזק בעיקר אתה"; "דע להעריך את הדברים הטובים שעשו קודמיך בתפקיד. זכור: מכל אחד אפשר ללמוד – גם מקודמך".
"איזה רעיון מדליק היה לד"ר מוטי דלג'ו", מסכם ומחמיא שר הפנים לשעבר אופיר פינס, "מוטי כתב סדרה של עצות נפלאות חכמות ומועילות, שיכולות לחסוך מראשי רשויות חדשים אינסוף טעויות ו'כאבי ראש' מיותרים שעלולים לקצר את חייהם הפוליטיים, וגם לפגוע באיכות מנהיגותם ותהליך קבלת ההחלטות שלהם".