הוועדה לפניות הציבור, בראשות ח"כ יעקב טסלר, קיימה אתמול (ראשון) דיון בפניות שהתקבלו בנושא שימור פארק אהוד מנור בהרצליה בשל עבודות הרכבת הקלה. את הישיבה ניהל ח"כ יוראי להב הרצנו, תושב הרצליה. חברי הכנסת טסלר ולהב הרצנו הביעו שניהם בתחילת הדיון תמיכה רבה בהקמתה של הרכבת הקלה ופתוחה לטובת כלל תושבי ישראל, אך טענו שלאור הפניות שהגיעו לוועדה, נראה כי לא נעשה האיזון הנכון בין הפגיעה בפארק לבין הצורך בפיתוח תוואי הרכבת.
1 צפייה בגלריה
חורשת האקליפטוסים בסכנת כריתה
חורשת האקליפטוסים בסכנת כריתה
חורשת האקליפטוסים בסכנת כריתה
(צילום: אריאלה שטיין, מתוך אתר פיקיויקי)
קראו גם >>>
ח"כ להב-רצנו, תשוב הרצליה: "פארק אהוד מנור וחורשת האקליפטוסים הם ריאה ירוקה חשובה למרקם החיים העירוני ואורחות החיים של תושבי העיר והשכונה. לא השתכנעתי מדברי נת"ע שניתנה לתושבים הזדמנות מספקת להביא את התנגדותם, וחמור מכך, ליבי נשבר מכך שלא נבחנו חלופות לבניית מסילה לוגיסטית שתדרוש עקירה של 45 עצים".
מספר תושבים מהרצליה הגיעו לדיון הוועדה להביע מחאתם הן על עצם ההחלטה של הפגיעה בפארק לטובת הקו הירוק של הרכבת הקלה, והן על אופן פרסום התכנית, שלא אפשרה הגשת התנגדויות לה.
דניאל סירקין, סיפר כי הפארק גובל בביתו, ומהווה ריאה ירוקה בשל עצי האקליפטוס בני 40-100 שנים שגדלים במקום. סירקין גילה על התכנית רק משלטים של נת"ע שהופיעו בלב הפארק לאחרונה.
גלילה יבין, הוסיפה כי הפארק מהווה חיץ הכרחי בין שכונת המגורים לבין אזור התעשייה והמסחר הסמוך.
שרון אליהו סיפר כי ראה פרסום בעיתון ב-2017, שהכיל מלל בלבד, שהניע אותו להתקשר לחברת נת"ע ולברר לגבי התכנית. מנת"ע נמסר לו כי הרכבת תיעצר ברחוב אבא אבן, ועל כן לא חשש לפארק אשר ממוקם צפונית לו. אליהו הוסיף "פניתי גם בלי שרטוטים או תרשימים, רק להיות זהיר. פתאום לפני חודש ראינו שלטים של 20 ס"מ בפארק, ותוך חודש כבר התארגנו משפטית 500 תושבים וגם הצלחנו להגיע לדיון בכנסת. תארו לכם איזו התנגדות היינו מקימים אם הייתה נמסרת לי התשובה כי התכנית עומדת לפגוע בפארק עוד ב-2017, או שהיינו מקבלים את כל הכרוזים שנת"ע טוענים שחילקו לתושבים".
עם התושבים הגיע גם עמירם סטרולוב, מומחה לאופטימיזציה של מערכות תחבורה, שחיבר חוות דעת לגבי חלופות אפשריות, ללא פגיעה בשטח הפארק. סטרולוב הסביר כי הרכבת אכן מגיעה עד תחנה ברחוב אבא אבן, אך הרכבת דורשת עוד מסילת דיור - מקטע כפול בו תוכל להסתובב, ולחזור בכיוון ההפוך, וחלק זה מתרחש ברחוב נעמי שמר ופוגע בפארק. סטרולוב הוסיף כי בינתיים גם נקבע כי קו 3 של ה"מטרו" יגיע לצומת זה, והציג לוועדה חלופה בו מסילת הדיור תנוע על רחוב אבא אבן לכיוון מערב, וכך לא תדרש כריתת של אף עץ, ותחנת נוסעי הרכבת הקלה תהיה קרובה יותר לתחנת המטרו.
ח"כ להב הרצנו אמר כי אם הריאה הירוקה תיהרס שלא לצורך ויעקרו בו 45 מתוך 78 העצים שבו, תהיה זו בכייה לדורות, וביקש לשמוע מגופי הממשלה אילו חלופות הם שקלו בטרם ההחלטה על התכנית, וכיצד הם מגיבים לטענות התושבים שלא ניתנה להם זכות התנגדות ראויה.
רקפת תיבי, מנהלת אגף הקו הירוק בחברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) התייחסה לכריתת 45 העצים ואמרה כי יינטעו 50 עצים חדשים במקומם לאחר העבודות, וכי התכנון המפורט הושלם רק לאחר סקר עצים, ולא כל 78 העצים הם מקשה אחת מבחינת הרגישות ונעשה מאמץ לשמור על כמה שיותר מהם, והפגיעה בפארק היא בהחלט מידתית.
ח"כ להב הרצנו שאל אילו חלופות נבחנו לגבי מסילת הדיור בשנת 2017, ומדוע שלא ייבחנו כעת החלופות השונות המוצעות ע"י התושבים? תיבי השיבה כי אין בידיה את המידע אילו חלופות נבחנו בשלב ההוא, אך המועד לבחינת חלופות עבר בטרם הושלם התכנון המפורט, ומשמעות בחינת חלופות כעת היא חזרה של כמה שלבים אחורה ועיכוב משמעותי בלוחות הזמנים.
עו"ד אהוד לזר, סמנכ"ל פרויקטים בעיריית הרצליה: "אנחנו כן הסתייגנו מתכנית זו עוד ב-2017, ובכלל אין מספיק שיתוף של הרשויות המקומיות בתכניות כמו הרכבת הקלה והמטרו. בג"ץ כבר קבע את סמכויות ההפקעה של המדינה בנושא, ומדיניות גופי הממשלה גוברת על הרשויות המקומיות".
לנושא אישור כריתת העצים התבקשו להתייחס נציגי משרד החקלאות, ארז ברקאי, פקיד היערות המשלתי, וענבר אשכנזי חלפון, ראש תחום תכנון ומידע. ברקאי אמר כי הקונפליקט בין שימור עצים לבין פיתוח הרכבת הקלה מתבטא במקומות רבים בארץ ולא רק במקרה זה, וכי זה ימשיך לקרות כי מקימים תוואים בתוך ערים קיימות. במקרה זה, להם הוצגה רק חלופה אחת, זו שאושרה בתכנון הסטטוטורי. אשכנזי חלפון אמרה גם היא כי קיבלו מצב סטטוטורי חלוט, אבל תחילה ההצעה הייתה לכריתת 64 עצים והדבר לא נראה לי סביר ובמהלך 2020 ביקשה מספר פעמים שינויים, עד אשר הגיעו למצב שיכרתו 45 עצים".
עו"ד ענת בירן, שמייצגת את התושבים: "ראשית, כל נושא פרסום התכנית אולי נעשה בהתאם לספר, אבל מבחינת המהות ,היה מטעה באופן שאף תושב לא היה יכול להבין לאן זה הולך, שכן נוסח הפרסום דיבר על עצירה ברחוב אבא אבן, ואדם סביר יתקשה למצוא את ההוראות והתשריט הרלוונטיים בתכנית של תוואי רכבת שלם. אי אפשר לצפות מאדם נורמטיבי להבין ולהתנגד, ולכן התכנית אושרה בחטא. אני גם לא זוכרת שקראתי במסמכי התכנית שנבחנו חלופות, והעובדה שגם נציגת נת"ע לא זוכרת מראה שכנראה לא נבדקו".
ח"כ להב הרצנו סיכם את הדיון: "פארק אהוד מנור וחורשת האקליפטוסים הם ריאה ירוקה חשובה למרקם החיים העירוני ואורחות החיים של תושבי העיר והשכונה. אני לא השתכנעתי מדברי נת"ע שניתנה לתושבים הזדמנות מספקת להביא את התנגדותם, וחמור מכך, ליבי נשבר מכך שהתרשמתי שלא נבחנו חלופות לבניית מסילה לוגיסטית שתדרוש עקירה של 45 עצים".
מעיריית הרצליה נמסר: "התנגדויותיה של עיריית הרצליה בנושא פארק אהוד מנור הן ברורות ונחרצות. העירייה תפעל בכל הכלים העומדים לרשותה על מנת לשמר את העצים במקום. יש לציין כי ראש העירייה משה פדלון, מתנגד למהלך של נת"ע - וחתם באופן אישי על עצומה שכתבו התושבים כנגד מהלכי הכריתה".
מחברת נת"ע נמסר: "נת"ע מצרה על כך שקבוצת תושבים בהרצליה, מעדיפה שדרת עצים סמוכה לביתם, על פני שתי תחנות באזור תעסוקה גדול העתיד להסיע אלפי נוסעים מדי יום. יש לזכור כי מדובר בפרויקט לאומי ועל אנטרס הכלל לגבור, גם בסוגייה ירוקה זו . תוואי הקו הירוק אושר במסגרת הוות"ל כבר ב 2017, בתום דיונים ארוכים בהם לקחה חלק פעיל גם עיריית הרצליה, ולאחר פרסום נרחב בתקשורת ובאופן פרטני לתושבים. לכן תמוהה טענת התושבים בעת הזו. יחד עם זאת, ערה נת"ע לרגישות הציבור בכל הקשור לפגיעה בערכי סביבה וטבע, ועושה את המירב למזער פגיעה זו. בכפוף לאישור פקיד היערות הארצי, יבוצע במקום פיתוח ויכרתו מס עצים מתוך השדרה, אך ינטעו 50 עצים חדשים לרווחת הציבור".