המרכז הבינתחומי הרצליה יפתח את שנת הלימודים תשפ"א ביום ראשון, 25 באוקטובר, עם כ-8,300 סטודנטים – עלייה בהשוואה לכ-8,000 סטודנטים בשנת הלימודים אשתקד. כ-3,200 סטודנטים חדשים לתארים ראשון, שני ושלישי, יחלו את לימודיהם ב-18 באוקטובר, בשבוע ההיכרות המסורתי והייחודי של הבינתחומי. השנה מתקיים שבוע ההיכרות במתכונת מיוחדת ומורחבת ובמסגרתה ביקרו בקמפוס במהלך חודשי הקיץ הסטודנטים החדשים, מחולקים לקפסולות ותוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות.
1 צפייה בגלריה
המרכז הבינתחומי הרצליה
המרכז הבינתחומי הרצליה
המרכז הבינתחומי הרצליה
(צילום: עמית גירון)
קראו גם >>
מיום הקמתו, פעל הבינתחומי מתוך תפיסה יזמית, עדכנית ומתפתחת, המביטה אל העתיד ושואפת להיות גורם חדשני ופורץ דרך באקדמיה הישראלית. התפיסה הזו הכינה את הקרקע להתמודדות עם המציאות הנוכחית. מפרוץ הקורונה עסקו הנהלת וסגל המוסד באופן אינטנסיבי בהיערכות אל המצב החדש. הקמנו צוותי היגוי וחשיבה מיוחדים, שבהם לקחו הסטודנטים חלק משמעותי. הצוותים גיבשו תכנית לימודים שכוללת את התכנים האקדמיים המצוינים והחדשניים ביותר, לצד העשרה חוץ-אקדמית, חוויה חברתית מגוונת והעצמה אישית ומקצועית.
לימודים אקדמיים בשגרת הקורונה:
המרכז הבינתחומי מוכן לכל תרחיש אפשרי של פעילות הוראה אקדמית תחת מגבלות הקורונה, וערוך ללמד באמצעות טכנולוגיות מתקדמות באופן היברידי, המשלב מפגשים פרונטליים בקמפוס עם למידה מרחוק. זאת, בהתאם ובכפוף להנחיות הממשלה בנושא.
הלימודים בסמסטר א' השנה יחולקו לארבע קטגוריות של שיטות הוראה:
הוראה מרחוק ברמה גבוהה: צוות מומחים מיוחד שפעל בקמפוס להפקת לקחים ואיסוף תובנות ממוסדות מובילים בעולם, גיבש והגדיר את שיטות ההוראה המקוונת הטובות ביותר, לחוויית לימודים אופטימלית מרחוק. חברי סגל המרצים עברו בחודשים האחרונים הכשרה ייעודית, כדי לשפר את יכולת ההוראה שלהם בהוראה מרחוק ולתת מענה מיטבי לסטודנטים.
הוראה משולבת: קורסים המשלבים בו זמנית בין נוכחות פיזית בכיתת הלימוד בקמפוס של חלק מהסטודנטים, בהתאם למגבלות התו הסגול, לבין השתתפות סטודנטים בשיעור מהבית, באמצעות מערכת הזום. בכיתות הלימוד המשולבות הותקנו מצלמות ורמקולים איכותיים, שמשדרגים את חווית הלמידה המקוונת - מאפשרים צילום איכותי של המרצה כך שלסטודנטים בבית יש יכולת לשמוע את המתרחש בכיתה בצורה ברורה, לשאול שאלות ולהשתתף בדיונים במהלך השיעור. את חווית הלמידה המשופרת משלימים מקרנים משוכללים ולוח שהנכתב עליו מוקרן ישירות למסכים האישיים של הסטודנטים שלומדים בבתיהם.
הוראה היברידית: קורסים שבמסגרתם הוכנו סרטונים איכותיים לצפייה עצמאית של הסטודנטים, ושעל בסיסם יתקיימו מפגשי דיון ולימוד.
הוראה בשיטה של "אוֹצְרות": בשיטה זו אנו משתמשים ביתרון של הלמידה המקוונת – היעדר מגבלות זמן ומקום. קורסים אלה "נתפרו" במיוחד על ידי סגל המרצים, שכל אחת ואחד מהם ליקטו את מיטב התכנים בנושאי הקורסים שהם מעבירים, מטובי המרצים המלמדים במוסדות המובילים בעולם. בשיטה זו יקבלו הסטודנטים קורס מרחיב אופקים בפרספקטיבה גלובלית.
הוראה בשילוב מציאות מדומה: השימוש בטכנולוגיית מציאות מדומה מסייע להתגבר על הריחוק הפיזי באמצעות יצירת עניין רב ובהמחשה תלת ממדית של אירועים ותרחישים שונים. סטודנטים למנהל עסקים משפטים, פסיכולוגיה וקיימות בבינתחומי יהיו מהראשונים בעולם שיתמודדו עם אתגרים הנובעים ממשבר הקורונה בשיטה של "חקר מקרה" (Case Studies), בשיעורים שינוהלו באמצעות סרטוני מציאות מדומה. הוראה מסוג זה היא פרי יוזמה של המרכז לחדשנות בבינתחומי. את הסרטונים, מפתח צוות רב-תחומי הפועל במסגרת הבינתחומי ובית ספר סמי עופר לתקשורת, בשיתוף חברי סגל מבתי הספר השונים בבינתחומי. אנשי פיתוח תוכן, צוות הפקה וסטודנטים המהווים קבוצת מיקוד, מסייעים בבניית המקרים. בהמשך ישולבו סרטוני מציאות מדומה גם בבתי ספר נוספים בבינתחומי.
חווית הלימודים בעידן הקורונה
גם בימים אלה הבינתחומי ערוך להמשיך ולהעניק לסטודנטים את חווית הלימודים הייחודית שלו. לצד ההיערכות האקדמית גובש לוח כנסים ופעילויות חוץ-אקדמיות וחברתיות, שיתקיימו לאורך שנת הלימודים, הן מרחוק והן בקמפוס – ככל שיתאפשר. הפעילות החוץ-האקדמית, הפעילות החברתית ופעילות אגודת הסטודנטים, הכוללות את פעילות מועדוני הסטודנטים הענפה, סדנאות, חונכויות אישיות ופעילויות מעורבות חברתית, הותאמו למגבלות הקורונה ותתקיימנה לאורך השנה. בימים אלה במיוחד, הבינתחומי ממשיך לשים דגש על מחויבות ותרומה לקהילה ואלפי סטודנטים ימשיכו לקחת חלק בתוכניות החברתיות ובפעילות התנדבותית.
תוכניות העשרה מיוחדות ומותאמות לתקופה
בהתאם לחזון המוסד מיום הקמתו, אשר מעמיד את הסטודנט במרכז, מעניק הבינתחומי לסטודנטים שלו תוכניות העשרה וליווי מגוונות. במהלך הקיץ פעל במוסד צוות ייעודי, שבו השתתפו סטודנטים ובוגרים של הבינתחומי, שעסק בגיבוש הפעילויות השונות ובהתאמתן למגבלות הקורונה, מתוך מחשבה מיוחדת על הסטודנטים החדשים, אשר נדרשים להיכנס לשגרה אקדמית לא מוכרת. להלן מספר דוגמאות לפעילות הזו:
תוכניות ליווי של מנטורים אקדמיים – "מיני אוקספורד": מודל המנטורים האקדמיים נהוג באוניברסיטת אוקספורד ואומץ בבינתחומי כדי להעניק לסטודנטים בשנת הלימודים הראשונה מעגל תמיכה רחב בקליטתם במוסד ובעולם האקדמיה. לכל קבוצה של כ-20 סטודנטים בשנה א' מוצמד אחד מחברי הסגל של בית הספר שבו הם לומדים, ומלווה אותם לאורך השנה. המנטור האקדמי ישמש כתובת לפניות בכל נושא – אקדמי או אחר.
קורס "ללמוד איך ללמוד": הלימודים מרחוק ולבד בבית, בנפרד מהחברים, מהווים עבור חלק מהסטודנטים אתגר. המרכז לנגישות וטיפוח כישורי למידה ע"ש לאה ונפתלי בן יהודה בבינתחומי פיתח קורס ייעודי במטרה לעזור לסטודנטים לתואר ראשון לפתח מיומנויות למידה וניהול עצמי נכונות, שיסייעו להם בשגרה האקדמית. הקורס כולל הרצאות מצולמות ומידע רב ומפורט.
תוכנית IDC Tools: על מנת לסייע לסטודנטים לתואר ראשון להתמודד עם אתגרי השעה, משיק הבינתחומי את תוכנית IDC Tools, שנולדה כהשלמה לתפיסה האקדמית של הבינתחומיות החדשה, להכשיר את מנהיגות העתיד להתמודדות עם אתגרי המחר ולהכין את הסטודנטים בצורה המיטבית לשוק התעסוקה המשתנה. התוכנית היא חלק מהפעילות החוץ-אקדמית ומתקיימת בשיתוף פעולה עם החברות המובילות במשק הישראלי. כל קורס יהיה מורכב מ-3 מפגשים בני 3 שעות אקדמיות כל אחד, ויעסוק בתחומי ידע רחבים ומעשירים שאינם בהכרח קשורים למסלול הלימודים האקדמי של הסטודנטים. כך, לדוגמה, יתקיימו קורסים בניהול פרויקטים – בשיתוף MONDAY ; מבוא למחשוב ענן - בשיתוף מיקרוסופט; בניית אתרים - בשיתוף WIX ; Startup Marketing בשיתוף WORKIZ ; שיווק דיגיטלי בשיתוף DIGISTAGE ; ניהול ופילוח Big DATA בשיתוף OK simple ; יזמות נדל"ן בשיתוף אזימוט ; מבוא לשוק ההון בשיתוף בנק הפועלים ועוד. בסיום כל קורס יהיו זכאים המשתתפים לתעודת גמר אשר תסייע להם בבואם לחפש עבודה.
לצד הקורסים הללו הורחבה השנה פעילות מועדוני הסטודנטים של הבינתחומי המציעים שפע של הזדמנויות להעשיר את הידע ולפגוש דמויות מרכזיות בעולמות תוכן שונים.
סיוע כלכלי לסטודנטים:
מאז פרוץ הקורונה מעניק הבינתחומי סיוע כלכלי לסטודנטים שהם או אחד מהוריהם נקלעו למצוקה כלכלית. מוצעת לסטודנטים אפשרות לקבל הלוואה לסיוע בתשלום שכר לימוד, שהריבית עליה מסובסדת על ידי הבינתחומי. עבור סטודנטים ממשיכים (שנים ב'-ד') שנקלעו לקשיים ניכרים – הוקמו קרנות חירום לסיוע. כמו כן, כל הסטודנטים המצויים בקשיים יכולים לקבל פריסה גמישה ונוחה של תשלומי שכר הלימוד.
נוסף לכך, מעמיד הבינתחומי לרשות כלל הסטודנטים מרכז קריירה, לצורך סיוע במציאת עבודה והתמודדות עם אתגרי איוש משרות במציאות הנוכחית, וכן רותם את קהילת הבינתחומי כולה - בוגרים, ידידים ושותפים - כדי לסייע להם במציאת עבודה וכדי לגייס תרומות נוספות לטובת הסטודנטים.
מתן שירות אונליין זמין ומהיר:
כל השירותים לסטודנטים מונגשים וזמינים באופן מקוון, בהם: שירות הייעוץ הפסיכולוגי, שירותי מרכז הנגישות וטיפוח כישורי למידה, מנהלי הסטודנטים, הספרייה, מרכז הקריירה ודיקנאט הסטודנטים.
מחקר ייחודי ופורץ דרך: הבינתחומיות החדשה ומרכז החדשנות
הבינתחומי היה המוסד האקדמי הראשון שהכניס לאקדמיה הישראלית את הגישה הבינתחומית, שמשלבת בין דיסציפלינות שונות בתוך מדעי החברה, ובעקבותיו הלכו מוסדות מובילים נוספים. בשנים האחרונות מקדם הבינתחומי את גישת “הבינתחומיות החדשה” - מחקר ולימוד המשלבים אל תוך מדעי החברה את תחומי הטכנולוגיה, מדעי המחשב, מדעי המוח והביולוגיה. כחלק מתפיסה זו, הוקם בשנה החולפת בקמפוס מרכז חדשנות ייחודי וראשון מסוגו בישראל.
מרכז החדשנות של הבינתחומי מוביל מחקר בגישת "הבינתחומיות החדשה", מפגיש בחלל מחקר ולמידה משותף חוקרים מובילים ומומחים מתחומי ידע שונים ומהווה כר פורה ליצירתיות ייחודית. מטרתו של מרכז החדשנות היא ייזום מחקר משולב כמענה לאתגרים חברתיים וכלכליים והוא פועל בשיתוף עם התעשייה ועם שותפים בממשלה ובסקטור הציבורי, במיזמים יישומיים. במרכז לחדשנות משתפות פעולה מעבדות שונות מבתי הספר השונים בבינתחומי ויחד מקדמות מחקר רב-תחומי עדכני.
מחקר מתקדם של המוח
בשנים האחרונות משקיע הבינתחומי משאבים ניכרים בעיבוי המחקר והלימוד בתחומי חקר המוח, בדגש על שיתופי פעולה בינתחומיים, בין מדעי החברה השונים למדעי המחשב. בשלוש השנים האחרונות פועלת בבינתחומי המעבדה לחקר המוח והתפתחות האדם בראשותה של פרופ' רות פלדמן, כלת פרס א.מ.ת לשנת 2020. השנה הוקם מכון ברוך איבצ'ר למוח, קוגניציה וטכנולוגיה, שבראשו עומד פרופ' אמיר עמדי, אשר עוסק במיפוי המוח, בשיקומו ובגמישותו. פרופ' עמדי וצוותו עוסקים במחקר מתקדם של מרכזי החושים במוח ובשאלות כמו האם ניתן ליצור חושים חדשים ולשקם חושים פגועים. זאת, בגישה בינתחומית המשלבת פסיכולוגיה, מדעי הקוגניציה, נוירולוגיה ומדעי המחשב ותוך שיתוף פעולה עם חוקרים מבתי ספר נוספים בבינתחומי.
פרופ' עמדי גם מוביל את הקמתו של מרכז ההדמיה ע"ש רות ומאיר רוזנטל, שמוקם בימים אלה במסגרת מרכז החדשנות של הבינתחומי, במטרה ליצור שיתופי פעולה עם חברות הייטק וביג-דאטה בתחומי הדימות הרפואי (Medical Imaging).
תוכניות חדשות לדוקטורט - PhD
הבינתחומי מרחיב השנה את תוכניות המחקר המתקדם לתואר שלישי ופותח שתי תוכניות חדשות ללימודים לדוקטורט (PhD) במדעי המחשב ובפסיכולוגיה. פתיחת התוכניות התאפשרה לאחר שהמועצה להשכלה גבוהה קיבלה ואישרה את המלצתן של וועדות מומחים מאוניברסיטאות מובילות בעולם, ששיבחו את רמתו האקדמית של הבינתחומי כמוסד מחקרי והמליצו על אישור התוכניות. יו"ר הוועדה העליונה ללימודי דוקטורט בבינתחומי הוא פרופ' אהרן ברק, נשיא בית המשפט העליון בדימוס.