למרות מבצע החיסונים המוצלח נגד הקורונה, והתקווה שאת ליל הסדר נוכל לעשות כמעט כמו פעם, גיל עמרם (48) מנהל מלון פרימה מילניום ברעננה, מלון העסקים המפואר שנבנה לפני שלוש שנים, לא ממש אופטימי לגבי בית המלון שלו: "בניגוד לרבים שאומרים שאנחנו אוטוטו יוצאים מזה, אני לא רואה את הסוף של המשבר הזה", הוא אומר. "נפגענו הכי קשה ונמשיך להיפגע הכי קשה מכולם".
4 צפייה בגלריה
קו החוף בהרצליה
קו החוף בהרצליה
קו החוף בהרצליה
(צילום: יאיר שגיא)
קראו גם >>>
עמרם מתאר בעצב את מצבם של מלונות רבים באזור. התיירות נפגעה קשות במהלך המגיפה והעתיד – לא נראה מבטיח. מלונות רבים הוציאו עובדים לחל"ת וספגו הפסדים כבדים. גם אלה שהצליחו למצוא מקורות הכנסה – מדובר בהכנסות נמוכות ולא מפצות על הבור הגדול שנפער.

עזרה מהמדינה?

מלון "פרימה מילניום" שייך לרשת פרימה בבעלות משפחת מוסקוביץ'. המלון ממוקם בלב מרכז העסקים של רעננה ומציע פתרון לשוהים באזור למטרות עסקים ולמען הקהילה המקומית. המלון הוקם בהשקעה של מעל ל־280 מיליון שקלים ובו 140 חדרים.
4 צפייה בגלריה
גיל עמרם, "פרימה מילניום". "אני לא רואה את הסוף"
גיל עמרם, "פרימה מילניום". "אני לא רואה את הסוף"
גיל עמרם, "פרימה מילניום". "אני לא רואה את הסוף"
(צילום: יפית פז)
לעמרם, תושב השכונה הירוקה בכפר סבא, כואב על המשפחות הרבות שהוא מפרנס והוצאו לחל"ת: "100 אחוז מעובדי המלון והצוות יצאו לחל"ת. גם אני, המנהל, נמצא כרגע בחל"ת. המלון כמעט שומם מאדם להוציא מספר אורחים בודדים על בסיס לינה לתקופה ארוכה כפי שמאפשרות התקנות. אנשים שהוצאו לחל"ת בוכים לי על הכתף, רבים מהם הרי שייכים למגזר המוחלש בחברה, הם לא הייטקיסטים ואין להם משכורות שמנות, וכרגע עם ההוצאה לחל"ת הם הגיעו לקו העוני. זה כאב לב".
עמרם ממשיך: "יש כאלו שאומרים 'לבעלי המלונות יש בשר, יש עתודות של כספים, הם יכולים לעבור את המשבר הזה עם מכה קלה בכנף', זו שטות גמורה. עד עכשיו אנחנו אפילו לא קרובים להחזיר חצי מההשקעה על המלון, ומאז הקורונה בכל חודש שעובר אנחנו מפסידים מיליון שקל. עשרות משפחות איבדו את פרנסתן. אנחנו בהישרדות כל כך קשה שכמו שאמרתי אני לא רואה עדיין את סופה".
המדינה לא עוזרת?
"אל תצחיק אותי, עזוב. המדינה עשתה רק נזק וממשיכה לעשות נזק. הם הורו לנו לפתוח מיוני עד אמצע ספטמבר, נערכנו, עשינו תפריטים חדשים, הכשרנו צוות מיומן, גייסנו עוד כוח אדם. מלון זה לא חנות לכלי כתיבה שרק כשמאפשרים הוא פותח את הדלת".

קשיים ביורוקרטיים

במלון השרון בהרצליה מצאו פתרון חלקי בזמן המגיפה. בבית המלון החלו להשכיר כבר בתחילת המשבר את החדרים כדירות לטווח ארוך יותר, כדי למצות את הפוטנציאל הכלכלי של המקום. "אנחנו די מהתחלה הגענו למסקנה שזו הדרך שאנחנו יכולים להביא קצת כסף למערכת", אומר גרי קומינס, מנכ"ל המלון בעשרים השנים האחרונות, "יש ביקוש, לא ביקוש היסטרי, אבל יש בהחלט ביקוש. אנחנו מקווים שעם פעולות השיווק שאנחנו עושים בזמן האחרון, זה יגדל משמעותית. אנחנו כרגע עם צוות של עשרים עובדים. רוב העובדים פוטרו, היינו בין מאה למאה עשרים עובדים לפני הקורונה".
יש עזרה מהמדינה?
"יש מעט עזרה מהמדינה, וזה מגיע לאט. אני חושב היו יכולים לעשות יותר ולעזור יותר, אם המענקים שמדברים עליהם היו מגיעים, אז המצב היה פחות גרוע, אבל הם פשוט לא מגיעים, מה שמבטיחים זה לא מה שרואים. ויש כמובן הקשיים בירוקרטיים לאורך כל הדרך".
יש יתרונות בכך שהמלון לא נמצא בתפוסה מלאה?
"יש תכנון לשיפוץ נרחב שקיים כבר כמה שנים, זה משהו שתמיד רצו לעשות אותו, ושני הדברים ביחד השתלבו. אז אנחנו מתכננים שיפוץ מאוד גדול במלון בתקופה הקרובה, עם השקעה מאוד גדולה של הבעלים, זה משהו שהוא תמיד רצה לעשות, להחזיר את המלון לימי קדם והזוהר שלו".

פעילות חלקית

קו החוף בהרצליה מאכלס שורה של מלונות מבוקשים בימי שגרה. אחד מהם הוא מלון דניאל. ב-20 במרץ אמור המלון לפתוח את שעריו. "כך על פי תוכנית העבודה שלנו, ובהתאם להנחיות משרד הבריאות, בתקווה שהמדיניות הגמישה של הממשלה לא תשנה את המועד", אומר מנהל המלון שאדי נאסיר (45), הנכנס בימים אלה לתפקידו.
4 צפייה בגלריה
שאדי נאסיר, מלון דניאל. "חלק מהעובדים התפטרו"
שאדי נאסיר, מלון דניאל. "חלק מהעובדים התפטרו"
שאדי נאסיר, מלון דניאל. "חלק מהעובדים התפטרו"
(צילום: פרטי)
כדי להכשיר את המלון לפתיחתו מחדש תידרש עבודה רבה שתימשך כחודש. "בכל מלון רגיל שהיה סגור הרמטית במהלך החודשים האחרונים - יהיה צורך בחודש וחצי כדי להחזיר את כל המערכות לפעולה", מסביר נאסיר, "אנחנו נזדקק לתקופה קצרה יותר כיוון שהמלון שלנו פעיל חלקית".
מלון דניאל כולל 200 דירות פרטיות שמקבלות מהמלון שירותי תחזוקה וניקיון קבועים. עוד מציע המלון 220 חדרי אירוח לנופשים ולאנשי עסקים. בימים כתיקונם תפוסת המלון עומדת על 72% בממוצע; מגיפת הקורונה העמידה אותה על 10 אחוזים. 20 חדרים הושכרו לתקופות ארוכות (מחודש ומעלה).
בימים כתיקונם מועסקים במלון 250 עובדים (כ-300 בחודשי הקיץ). כיום עובדים במלון רק 22 עובדים וכל השאר הוצאו לחל"ת. "כבר ידוע לי על 15 עובדים שהתפטרו כי מצאו מקום עבודה אחר", אומר נאסיר, "ויש להניח שכאשר נקרא לכל האחרים לחזור לעבודה לקראת חידוש פעולתו של המלון – יהיו עוד כמה שיעדיפו לא לחזור".
מי שמתקשר כיום למלון מקבל הודעה מוקלטת שהמלון סגור עד להודעה חדשה על פי הנחיות משרד הבריאות. "אנחנו עם הפנים לעתיד", אומר מנהל המלון שאדי נאסיר, "קיבלנו כבר 20 הזמנות, כולן מישראלים, והחל מעוד שבועיים נתחיל לקבל הזמנות לפסח, כולל לליל הסדר".
גרי קומינס, מנכ"ל מלון השרון, משוכנע שהמגיפה תשפיע עמוקות על מלונות הרצליה. "אני מאמין שיהיו מלונות שלא ייפתחו אחרי הקורונה", הוא אומר. "אני חושב שייקח הרבה זמן עד שהדברים יחזרו לשגרה, כי כל המלונות תלויים בתיירות נכנסת. התיירות של הישראלים היא טובה אמנם, אבל לא מספיקה".
עמרם מקווה שאת המלון שלו ברעננה יזניק הלופט המחודש שייפתח בקרוב: "הוא מתאים ל-400 אורחים. על פי ההערכה האירועים יחזרו בעוד כחודשיים, יהיה לזה ביקוש רב, ואנחנו בימים אלו ממש נערכים לפתיחה. זו נחמה, כי סוף סוף נתעסק קצת בשמחות של אנשים, במקום כל השנה השחורה הזו".

"הערפל מאוד כבד"

יו"ר התאחדות המלונות, אמיר חייק: "בעוד שאנחנו כאן עסוקים במערכות בחירות, העולם כבר מכין את התשתית להילחם על כל תייר, אחרי הקורונה"
4 צפייה בגלריה
יו"ר התאחדות המלונות, אמיר חייק
יו"ר התאחדות המלונות, אמיר חייק
יו"ר התאחדות המלונות, אמיר חייק
(צילום: סמדר כפרי)
"הערפל בתחום שלנו הוא מאוד כבד", אומר אמיר חייק, יו"ר התאחדות המלונות, "לצערי, זה הענף שנפגע ראשון, וייצא מהפגיעה אחרון, ובאמצע עוד צפינו בעיניים משתאות באבסורדים מטורפים, כשהממשלה שלנו, שלחה את האזרחים שלנו למלונות בכל העולם ללא פיקוח, כשהמלונות שלנו היו סגורים. היום אנחנו משלמים על זה בעוד סגר. בסוף הקורונה, אני מקווה מאוד שלא ייסגרו מלונות, כי הם התשתית התיירותית של מדינת ישראל. אבל אני רוצה להאמין שנראה כמה שיותר מהר תיירות חוץ שחוזרת לכאן. כי בעוד שאנחנו כאן עסוקים במערכות בחירות, כל העולם כבר מכין את התשתית להילחם על כל תייר, יום אחרי הקורונה. לצערי, אנחנו כמדינה עדיין לא עושים את זה, וזה יכול להיות גורם מכריע, ביכולת השרידות של כל אנשי התיירות".