כמו הרבה עסקים אחרים, גם מכבסת "קלרה" שלה סניפים בהרצליה ובקניון "רננים" ברעננה נקלעה למצוקה בתקופת הקורונה, ועלולה לעמוד בקרוב בפני סגירה. אלא ש"קלרה" היא לא עוד עסק אלא מפעל חברתי קטן שבראשו עומד ארנון גלבוע, בן 40 ואב לשלושה ילדים, שלקח על עצמו לספק תעסוקה, סיוע ותמיכה למתמודדי נפש, להלומי קרב ולאנשים עם מוגבלות קוגנטיבית.
1 צפייה בגלריה
ארנון גלבוע במכבסה. "קשה לי לבקש עזרה"
ארנון גלבוע במכבסה. "קשה לי לבקש עזרה"
ארנון גלבוע במכבסה. "קשה לי לבקש עזרה"
(צילום: פרטי)
קראו גם >>
"תמיד ראיתי את זה כזכות וכאחריות גדולה", סיפר השבוע ל"מיינט הרצליה". "המכבסה קיימת משנת 2010 בקניון 'רננים' ומאז ועד היום אני מעסיק אנשים עם מוגבלות דרך עמותות כמו 'אלווין', 'צ'יימס' ו'סיפור שכולו טוב'. יש בזה סיפוק אישי מאוד גדול".
את ההשראה, אגב, שאב גלבוע מרשת ניקוי יבש שפועלת באנגליה ומעסיקה על בסיס קבוע אסירים משוחררים ואנשים המצויים בנקודות שפל ויכולים לצאת נשכרים מהושטת היד הזאת. בישראל, מיזמים מהסוג הזה נדירים יותר. בשנת 2019, מספר גלבוע, הוא פיתח תוכנית שבמסגרתה תכנן לקחת צעד קדימה את הליווי לעובדים ולסייע להם בהקניית מיומנויות להתמודדויות יומיומיות. כחלק מזה הוא ליווה את עובדיו בסיטואציות כמו הליכה לבנק והתנהלות מול בעל הדירה. "גיליתי שכמעסיק, התמיכה שאני יכול לתת היא מעל ומעבר למה ששיערתי", הוא אומר, "לא כי אני חייב, אלא כי אני רוצה".
בתקופה האחרונה העסק נקלע כאמור לקשיים. "כל עולם המכבסות ספג מכה משוגעת, כי כשאין אירועים, טיסות ומסעדות וכשאנשים עובדים מהבית ופחות נדרשים לבגדים ייצוגיים, מן הסתם יש הרבה פחות עבודה", הוא אומר. "כמות המכבסות שהולכת ונסגרת היא אדירה, במיוחד אלה שבתוך הקניונים. אנחנו, למשל, ספגנו ירידה של כתשעים אחוז בהכנסה. אמנם קשה לי לבקש עזרה אבל חבל לי על התוכנית הזאת, היא ממש תקדימית".
מי שפנה ושיתף במצוקה של המקום בפוסט ברשת החברתית הוא אריה תמים, בן 24, מתמודד נפש שמתגורר כיום בהוסטל ברעננה. לעבודה במכבסה הוא הגיע לפני כשנה, דרך מתאמת תעסוקה. "אחרי הרבה ניסיונות בשוק החופשי הגעתי למכבסה. ארנון, הבעלים, קיבל אותי בזרועות פתוחות. זכיתי ליחס אישי, יחס חם ואוהב. למדתי לא לוותר לעצמי ועל עצמי", סיפר השבוע ל'ידיעות השרון', אם הרגשתי לא טוב ולא רציתי לקום מהמיטה הוא היה מתקשר, תומך, נותן לי מוטיבציה. קיבלתי הרגשה שאני שווה בין שווים ויכול להתקדם. מבחינתי זאת הצלחה. העסק הזה הוא עבורי גם משפחה. חס וחלילה שייסגר. הבעלים הוא אדם שרוצה לתת. לא משנה כמה קשיים היו לו, תמיד היינו עם הראש למעלה".