"הסוכרת דפקה לי בדלת. אין שום דבר שיכול להכין אותך לבשורה כזאת": ליאת ברנט מהוד השרון עובדת כדיאטנית המתמחה בסוכרת במכבי שירותי בריאות ומטפלת כבר 20 שנה באלפי אנשים הסובלים מהמחלה. חייה האישיים והמקצועיים השתנו לחלוטין ביום בו גילתה שלבת שלה יש סוכרת נעורים "היא הפכה להשראה לאלפי חולים. אני מספרת למטופלים שלי עליה ואומרת להם- אם היא יכולה- גם אתם יכולים".
1 צפייה בגלריה
ליאת ברנט ובתה יהלי
ליאת ברנט ובתה יהלי
ליאת ברנט ובתה יהלי
(צילום: דוברות מכבי)
קראו גם >>>
ליאת ברנט (44) היא דיאטנית המתמחה בטיפול בסוכרת במכבי שירותי בריאות במחוז השרון. מזה כ- 20 שנה היא מדריכה קבוצות של ירידה במשקל וקבוצות לאיזון חולי סוכרת; "מדובר בתחום מאוד רחב שבכל יום אני לומדת בו משהו חדש. ברבות השנים העמקתי את ההתמחות שלי בתחום. זה מאוד מאתגר לעזור למישהו עם סוכרת לאזן את המדדים שלו אבל כשזה קורה - אין סיפוק גדול מזה" היא מספרת.
"במהלך השנים ליוותה ליאת אלפי מטופלים שהגיעו לקבוצה עם סוכרת או במצב של טרום סוכרת. בקבוצות ההדרכה והתמיכה היא מסייעת להם לבנות תפריט תזונה נכון ומותאם ובעיקר להתמודד עם האתגרים והקשיים של הסוכרת ולנהל אותה באופן מושכל.
לפני חמש שנים התדפקה מחלת הסוכרת על דלתה של ליאת; "הבת הקטנה שלי, יהלי סבלה מכאבי בטן תקופה ארוכה ולא הצלחנו להבין ממה זה נובע. לרגע לא חשדתי שיש לה סוכרת כי לא היה לה אפילו סימפטום אחד של המחלה. במסגרת אחד הביקורים אצל רופאת הילדים היא המליצה ללכת לעשות בדיקת שתן. גילינו שיש לה 1000 מיליגרם סוכר לדציליטר נוזל. הסטנדרט הוא בין 0 ל10. באותו רגע, לפני אבחנה, לפני בדיקת סוכר, הבנתי מיד שיש לה סוכרת. זה היה שוק . שום דבר לא מכין אותך לבשורה כזאת אפילו לא שנים של ניסיון בטיפול באנשים עם סוכרת", מספרת ליאת.
את בדיקת הסוכר הראשונה של יהלי עשתה ליאת, הפעם כאמא, עם מכשיר מד סוכר שנמצא בקליניקה שלה. במקביל נסעה איתה לבית החולים כדי לבצע בדיקה מסודרת ולקבל טיפול ראשוני "אנחנו נוסעות לבית החולים ואני לא מצליחה לעכל בכלל את הבשורה. היא הייתה קטנטנה, בסה"כ בכיתה א'. איך מתמודדים עם זה בכלל? היו לי המון מחשבות בראש ובעיקר הבנתי שהחיים שלנו עומדים להשתנות".
לאחר שאובחנה עם סוכרת נעורים, יהלי קבלה טיפול וליווי צמוד באמצעות כל הצוות הרפואי במכון הסוכרת ברעננה. על אף השנים הרבות והניסיון של ליאת בתחום היא מתארת התמודדות חדשה ומאתגרת: "פתאום הסוכרת נחתה אצלי בבית. ההתמודדות הייתה לא קלה. שינוי הרגלים ותזונה, אחריות מאוד גדולה, חשיפה לעולמות חדשים בתחום. הרגשתי שההתמודדות האישית שלי הפכה אותי גם למטפלת טובה יותר, שחיה ונושמת את הסוכרת בפועל, כל יום".
כיום יהלי מטופלת בעזרת טכנולוגיות שעוזרות לנטר את רמות הסוכר שלה בדם בכל רגע נתון ולטפל בהן בהתאם. "היום יהלי בת 12, היא עדיין מאוד צעירה אבל עברה תהליך משמעותי והיא מגלה הרבה אחריות למצב שלה, ועדיין זה קשה ומאתגר בכל יום מחדש".
מאז הגילוי האישי, מעידה ליאת שהיא הפכה למטפלת אחרת: "הסיפור האישי שלי נכנס לכל סדנה ומפגש עם מטופלים. אני מספרת להם על הבת שלי, שהייתה רק בת 6 כשאובחנה עם סוכרת נעורים. אני מסבירה להם שהתחום הזה קרוב ללבי תרתי משמע ואני אומרת להם שאם היא יכולה להתמודד עם זה- גם הם יכולים. היא אפילו לא יודעת לכמה אנשים היא נותנת כוח והשראה בסיפור האישי, מבלי שפגשו אותה אפילו פעם אחת".