בית המשפט המחוזי קיבל את עמדת המדינה וחייב בעל נחלה ביישוב הסמוך לעיר בסכום של למעלה משלושה מיליון שקלים בגין שימוש חורג בנחלה. זאת, לאחר שאחיו גידל בשטחו למעלה משלושה טון קנאביס, בשווי מוערך של מעל ל־180 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
סמים בשווי 180 מיליון שקל
סמים בשווי 180 מיליון שקל
סמים בשווי 180 מיליון שקל
(צילום המחשה: שאטרסטוק)
קראו גם >>>
רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הגישה תביעה נגד בעל הזכויות הרשום בנחלה זאת בשל היותו אחראי לכל הפעולות המבוצעות בשטחה. הסכם השימוש שנחתם מול רמ"י כולל הוראות מפורשות וברורות בדבר ניצול הקרקע למטרות חקלאיות וחובת המגורים של בעלי הנחלה בתחומה. טרם הגשת התביעה התנהל הליך פלילי נגד אחיו של בעל השטח והורשע על פי הודאתו בשימוש בלתי חוקי בשטח הנחלה – הקים שתי חממות, על פני שטח של כ־3.8 דונם, בהן גידל סם מסוג קנאביס בכמות כוללת של 3.4 טון נטו, ובשווי שוק מוערך של 180 מיליון ש"ח.
מהמצוין בכתב התביעה, עולה כי הפעילות האסורה התנהלה בשטח הנחלה של הנתבע תחת עינו הפקוחה וללא התנגדות מצדו. לפיכך, עם סיום ההליך הפלילי נגד אחיו, פתחה רמ"י בהליך אזרחי נגדו תוך כוונה להשיב כספי ציבור המגיעים לה ממנו. זאת כיוון שהפיק רווחים שלא כדין תוך שימוש בלתי חוקי במקרקעי ציבור, תוך הפרת הסכם החכירה. לצורך חישוב גובה דמי השימוש אותם נדרש הנתבע לשלם, נערכה שומה במסגרתה נאמד שווי השימוש בקרקע שגודלו בה צמחי הקנאביס, וכן שווי השימוש והרווחים שהופקו שלא כדין מהמקרקעין כתוצאה מהשימוש החורג.
התביעה ביקשה לקבל סעדים בגין שימוש בלתי חוקי במקרקעי ישראל – גידול והפקת קנאביס בכמות ששוויה מוערך בלמעלה מ־180 מיליון שקל, וכן בגין שימושים מסחריים חורגים. אחיו של הנתבע, המתגורר בנחלה, אשר ביצע את האמור ואף הואשם בשל כך בפלילים, לא נכלל בתביעה הכספית זאת לאחר שנודע כי הינו פושט רגל.