קרוב לסוכה: לצפון אי אפשר להגיע, ואת פינות הטבע שבשרון אסור לפספס בטח לא בתקופה זו של סוכות. לקראת סוף השבוע הארוך שלפנינו, הנה 6 טיולים שאסור לכם לפספס.
8 צפייה בגלריה
הפארק האקולוגי בהוד השרון
הפארק האקולוגי בהוד השרון
הפארק האקולוגי בהוד השרון
(צילום: עיריית הוד השרון)

מצפור ויקר עמק חפר

תצפית מסודרת ופינות פיקניק של קק"ל. מה שמיוחד הוא הגעה בזריחה, להשכים ולראות את שדות עמק חפר והמאגרים מתעוררים ליום חדש. בעונת הסתיו (מתאים לסוכות), תוכלו ליהנות משפע ציפורים במאגר משמר השרון ובסביבה – לעיתים גם מתבצעת האכלה יזומה ואז זו בכלל חגיגה. במידה ויש לכם משקפת לציפורים שווה מאוד להביא, כנ"ל לגבי מגדיר ציפורים. החוויה הרבה יותר משמעותית ומלמדת, עם האופציה לבחון את הציפור במעופה, לנסות לזהות אותה ולקרוא לה בשמה. כך תזכו לא רק להשכמה מוקדמת, אלא גם לחוויה לימודית ומרתקת לילדים ולכל מי שמתעניין.

8 צפייה בגלריה
מצפור ויקר
מצפור ויקר
מצפור ויקר
(צילום: אבי הירשפילד, ארכיון הצילומים של קק"ל)

קראו גם:

יער אילנות

הגן הבוטני היערני באילנות פתח את שעריו של מרכז מבקרים חדש, המציג בצורה חווייתית ובאמצעים חדשניים את סודותיהם הנסתרים של העצים. ביקור במרכז מעצים את חוויית הסיור בשבילי הגן בין מיני עצים שנאספו מרחבי העולם כולו.
מרכז המבקרים בנוי משני חללים. בחלל הגדול המבקרים עוברים באופן חופשי בין ארבעה אזורי פעילות. החלל הקטן יותר משמש אודיטוריום ובו מוקרן מיצג ונערך חידון טריוויה קבוצתי. אבי בן-שמואל, המדריך הראשי במרכז המבקרים, מקבל את פני הבאים ומנחה אותם בעת הביקור ולעתים מסייעים לו במלאכה מתנדבים.

8 צפייה בגלריה
יער אילנות
יער אילנות
יער אילנות
(צילום: אריאל אריכא)

"זהו מרכז המבקרים הראשון של קק"ל", אומר ד"ר חיים מסינג, מנהל מרחב מרכז של קק"ל. "יתר על כן, זהו גם מרכז מבקרים ייחודי בעולם בתחום הייעור. המרכז מביא לידי ביטוי לא רק תכנים מקצועיים אלא גם מחבר את המבקרים רגשית לנושא של האדמה ושל העצים. התצוגה במרכז פועלת בטכנולוגיות החדשניות והעדכניות ביותר בתחום מרכזי המבקרים וכאשר לצד המרכז נמצא הגן הבוטני היערני אילנות, נוצר שילוב ייחודי ומעניין מאין כמוהו. מרכז המבקרים מצעיד את קק"ל צעד גדול מאוד קדימה בתחום הייעור, ואין לי ספק שהמקום יהיה ספינת הדגל של קק"ל בשנים הקרובות".
יער אילנות שוכן בצדו המזרחי של כביש תל-אביב–חיפה "הישן" (כביש 4), בין צומת דרור לצומת השרון (צומת בית ליד). הכניסה לגן לבאים מכיוון דרום בלבד.
בתום הביקור במרכז המבקרים אתם מוזמנים לסייר בגן הבוטני היערני (הביקור ללא תשלום). זוהי חוויה לאוהבי טבע ומקום נפלא לעריכת היכרות עם עצים זרים, מוזרים ומופלאים, בעלי מראה אקזוטי מרתק. קק"ל סללה בגן כ-2.5 ק"מ של שבילים.

יער קדימה

יער קדימה הוא פינת חמד בלב השרון. היער ממלא חלל בן כ-250 דונם בין שני היישובים, שהתאגדו לרשות מוניציפלית אחת, ומעניק להם ולתושבי השרון פינה יפה לבילוי בחיק הטבע. במסלול זה נבקר בשלוש פינות: יער קדימה, שמורת אלוני קדימה וחלקת היער שליד עין שריד.

8 צפייה בגלריה
יער קדימה
יער קדימה
יער קדימה
(צילום: מרים בן דב)

איך מגיעים? בצומת בני דרור (כביש 4) פונים מזרחה ונוסעים בכביש 553 כ-2.5 ק"מ. מיד אחרי הפנייה ימינה לתל מונד פונים שמאלה. לאחר כ-1.5 ק"מ מגיעים למעגל התנועה המפריד בין כביש הגישה לעין שריד (ימינה) וקדימה (שמאלה). ממשיכים היישר לפנים עוד 1.4 ק"מ, למקום שבו הכביש מתחיל להתעקל ימינה ופונים בזהירות רבה שמאלה, לכביש הגישה ליער.

יער חורשים

יער קהילתי בשולי השומרון ובו חניוני נופש, דרכים לרכב ותצפיות של השומרון והשרון.
איך מגיעים? גישה לשער הראשי: ממחלף חורשים יוצאים מזרחה בכביש 5233 ונוסעים עד שער קיבוץ חורשים. לפני השער פונים צפונה (שמאלה) ונוסעים 750 מ' לכניסה הראשית ליער (ווייז: יער חורשים).

8 צפייה בגלריה
יער חורשים
יער חורשים
יער חורשים
(צילום: קק"ל)

מהכניסה הראשית ליער נוסעים בדרך כבושה, סלולה בחלקה, המסומנת בסימון שבילים כחול. מימין מלווה אותנו מדרון ובו יער מעורב בצמחייה טבעית. משמאל, מעבר לערוץ נחל קנה, צומח מטע אבוקדו. לאחר כ-600 מ' מגיעים לצומת. מצפון לצומת (משמאל), בצל עצי אקליפטוס, נמצא חניון הסוסים ובו שולחנות פיקניק ומעגל גדול למדורה.
המשך הדרך מלווה את ערוץ נחל קנה. כ-300 מ' מחניון הסוסים נמצא חניון מול האבוקדו, השוכן גם הוא בצל עצי אקליפטוס. בחניון יש שולחנות פיקניק ומעגל למדורה. ערוץ נחל קנה רדוד כאן מאוד ואפשר לחצות אותו ברכב פרטי ולהגיע עד שולחנות הפיקניק.

גן לאומי חוף השרון

גן לאומי חוף השרון נמצא באזור שפיים/ארסוף על מצוק כורכר שנישא לגובה של כמה עשרות מטרים ועובר בסמוך לחוף הים. הקרבה של השמורה לים וגובה המצוק יחד מספקים טיול יפהפה עם נוף מושלם. במקום יש מספר שבילי טיול שמאפשרים לנו לצאת ולטייל על המצוק: שביל האירוסים, שביל הצבאים ושביל המצוק. שביל המצוק הוא מסלול קלאסי למשפחות שמתאים מאוד לימים יפים ונעימים. חשוב לציין כי המסלול כולו חשוף לשמש ואין כמעט נקודות צל. שביל טיול נוסף נמצא דרומית לכאן במצוק ארסוף קדם.

8 צפייה בגלריה
גן לאומי חוף השרון
גן לאומי חוף השרון
גן לאומי חוף השרון
(צילום: רשות הטבע והגנים)

בגן ישנו מצפור חוף השרון שהוקם לזכרם של 8 הנספים בתאונה שקרתה בבוליביה ב “דרך המוות” בדצמבר 1999. כדי להגיע תוכלו לרשום בוויז: “גן לאומי חוף השרון שפיים”. החניה מהכניסה הדרומית היא אחרי שעוברים את שפיים ואת פארק המים.

הפארק האקולוגי

בשטח של כ 1,400 דונמים, בלב העיר הוד השרון, נמצא האגם האקולוגי הגדול במדינה. מסביב לאגם הוקם פארק עירוני מתוך חזון לשלב את ערכי הטבע והסביבה במרכז העיר. בפארק שולבו אזורי עניין וביניהם טיילת הליכה נגישה, פינות ישיבה מסודרות, מרחבי דשא, נקודות תצפית על עופות נודדים ועוד. כיום מהווה הפארק ריאה ירוקה ופתרון נהדר למי שמחפש מקום לבלות בו עם הילדים או לצאת לטיול קליל וליהנות מהנוף.

8 צפייה בגלריה
הפארק האקולוגי
הפארק האקולוגי
הפארק האקולוגי
(צילום: ניצן ינקו)

ביקור בפארק הינו חווית טבע ייחודית ומהנה לכל המשפחה ומסביב לפארק ניתן ליהנות מסיור במגוון אתרים נוספים כמו: גבעת הכלניות, הר הזבל, האגנים הירוקים (אחו-לח), האתר הארכיאולוגי תל קנה, תוואי נחל הדר המשוקם ועוד. הנחל מהווה בית גידול ואף משחזר את החיים שהיו קיימים כאן באזור בעבר. בנחל ניתן לראות ברווזים, ברבורים ועוד מיני עופות בעיקר בעונת הנדידה. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז פארק אקולוגי הוד השרון.

המפל הנסתר

בלב אזור השרון נדיר מאוד למצוא מקורות מים שראויים לרחצה, אך כאן תוכלו למצוא את החלק האחרון של מקורות הירקון שראוי לרחצה – המפל הנסתר או בשמו השני מפל שרונים. באזור תוכלו למצוא פינות ישיבה נחמדות לצד המים ובריכות רדודות אליהן נשפכים מפלוני מים קטנים.

8 צפייה בגלריה
המפל הנסתר
המפל הנסתר
המפל הנסתר
(צילום: דימה מושקו)

הפינה המאוד מפתיעה הזו נמצאת ממש מאחורי קניון שרונים שבפאתי העיר הוד השרון, שם תגלו בריכת מים יחסית גדולה תחת עצי האקליפטוס. הבריכה נמצאת מעל נקודת המפגש של הירקון עם נחל קנה המזוהם, ולכן ניתן לרחוץ רק באזור שלפני מפגש שני הנחלים.