אדוארד דוקס, מתורגמן, מורה דרך ועיתונאי ‎מרעננה, שסיקר עשרות שנים את האירועים באוקראינה ובחודשים האחרונים את המלחמה שם, תרגם את ספר הפתגמים של רבי נחמן לאוקראינית והציג את יצירתו ביריד הספרים שהתקיים בעיר לאחר שהוא הוציא לאור גירסה בעברית ובאוקראינית.
1 צפייה בגלריה
אדוארד דוקס, וחייל בחזית עם ספר הפתגמים
אדוארד דוקס, וחייל בחזית עם ספר הפתגמים
אדוארד דוקס, וחייל בחזית עם ספר הפתגמים
(צילומים: פרטי)
קראו גם >>>>
זו ההוצאה הראשונה של דברי החוכמה של רבי נחמן בשפה האוקראינית עם הטקסטים המקבילים בעברית.
הספר, שמכיל כ־100 ציטטות של הרבי מברסלב, יצא בעיצוב מהודר עם קישוטים מסוגננים, והוא מאויר בתמונות של הצייר הישראלי־אוקראיני המוכשר, אלברט אליעזר פלדמן. תמונותיו על ההווי היהודי בעיירות יכולות לשמש כמצפן הזמן בעת קריאת הספר, ולכן אהדתם הרבה של חיילי הצבא האוקראיני לספר.
את הפתגמים תרגם דוקס, על רקע החיכוכים בין האזרחים המקומיים לחסידים שזכו לפרסום נרחב בתקשורת הבינלאומית בראש השנה לפני כשנתיים: "הרעיון להזכיר לקוראים את דברי החוכמה של רבי נחמן נולד אצלי בשנת 2020, כאשר בעקבות הגבלות הכניסה לאוקראינה בשל הקורונה חסידי ברסלב היו חודש בכותרות", אומר דוקס השבוע. "הספר נמכר בהצלחה רבה ואף הגיע לספריה של הרווארד. לא יכולתי לדמיין אז שמגבלות הקורונה זה ממש משחק ילדים לעומת הצרות שתכין לנו שנת 2022. לפני המלחמה הספקתי לרכוש עוד מאה ספרים מבית ההוצאה לאור, והצלחתי לחלץ כמה עשרות מהם לישראל לפני שבועות אחדים".
דוקס אומר כי גם במאה ה־21 דברי רבי נחמן שומרים על האקטואליות, מעודדים להכרה עצמית, שלמות רוחנית ומסייעים להבנה בין העמים.
"בתור מורה דרך, שבמהלך עשרות שנים לוקח תיירים חילוניים לאומן, מזמן רציתי להוציא ספר על המקום הבלתי רגיל הזה", הוא מספר. "כשתרגמתי את הספר חשתי שכתב את הדברים אדם בן זמננו, שקורא לנו לא להתייאש ממגבלות הקורונה או מצרות אחרות שיש לנו היום".
אתה אומר שגם בצבא האוקראיני אוהבים את הספר?
"כן, זה מדהים. הם מתחברים לזה ממש. קח למשל את הציטוט 'הימנע בכל מחיר מלשקוע בדיכאון, הוא שורש לכל מחלה ומכאוב', או, 'זכור: דברים יכולים להשתנות מן הגרוע ביותר אל הטוב ביותר כהרף עין'. בשביל האוקראינים מדובר ברב שגדל אצלם, שהוא חלק מהתרבות האוקראינית, הם רואים בו אחד משלהם וזה נותן להם כוח במצב בו הם שרויים".
הספר טרם הגיע לחנויות, אבל לדברי דוקס כבר עתה יש מספר גדול של הזמנות. "אני משוכנע שיהיה לו ביקוש רב, מכיוון שגם ללא קשר למלחמה, נושא העלייה לרגל לאומן מעורר סקרנות רבה בקרב הציבור האוקראיני, וכעת הקוראים יוכלו להכיר את המקורות של התופעה".