זה התחיל כמו מקרה רגיל שמגיע לחדר המיון של בית החולים שניידר בפתח תקוה. ילד בן שלוש הגיע עם הוריו בגלל תסמינים של חום ופריחה בכפות הידיים, ובהמשך התברר שמדובר במקרה נדיר ומסוכן.
2 צפייה בגלריה
"הם מציעים לנו מסגרת שלא תתרום לו כלום"
"הם מציעים לנו מסגרת שלא תתרום לו כלום"
ילד
(המחשה: shutterstock)

האבחנה הייתה כי מדובר בקדחת הבהרות, שנקראת גם קדחת הכתמים. הילד בן השלוש הגיע כאמור לשניידר, התאשפז ולאחר מספר ימים שוחרר לביתו.
בעקבות המקרה ד"ר ריאד בדראן, רופא וטרינר ראשי ומנכ"ל איגוד ערים וטרינרי שומרון ערך בדיקה בסמוך למקום מגוריו של הילד בעיר אור עקיבא, ביקש מהעירייה לערוך הדברה נגד קרציות ופרסם מידע הנחיות לציבור אודות הקדחת ודרכי הימנעות.
עיריית אור עקיבא תבצע בימים הקרובים הדברה בשטח. כמו כן נמסר מהעירייה כי מדובר במקרה בודד ולא נמצא מקור ההדבקה. "העירייה מקפידה על ביצוע כל ההנחיות בתחום הווטרינרי ובכלל זה ההנחיות הנוגעות לקדחת הבהרות למען בריאות הציבור", הדגישו בעירייה.
קדחת הבהרות היא מחלה שנגרמת על ידי חיידק בשם "ריקציה קונורי" ומועברת על ידי קרצית הכלב החומה. הידבקות בקדחת אופיינית לחודשי הקיץ. בעונה זו בני אדם מבלים יותר מחוץ לבית והקרציות פעילות. המחלה מועברת לבני אדם על ידי עקיצת קרציה נגועה, שכמעט ואינה מורגשת. ההדבקות עלולה להתרחש בבית, בחצר, בפארקים ובגינות ציבוריות, בפינות חי וגם בטבע. המחלה מופיעה בדרגות חומרה שונות כמו חום גבוה, צמרמורות, כאבי שרירים ועצמות, חולשה כללית. בשלבים מתקדמים, תופענה גם בהרות בצידן הפנימי של כפות הידיים והרגליים. במקרים נדירים, המחלה עלולה להסתיים במוות.
חמישה עד שבעה ימים חולפים מרגע העקיצה ועד להתפתחות תסמיני המחלה. עם גילוי המחלה יש לפנות מיד לקבלת טיפול רפואי, למניעת החמרה, העלולה, כאמור, להסתיים במוות.
יו"ר האיגוד אילן שדה: אנו קוראים לציבור לגלות עירונות ולפעול בהתאם להנחיות על מנת שלא להידבק במחלה, ולשמור על בריאותו".

2 צפייה בגלריה
המרכז הרפואי שניידר פתח תקוה - תמונת פייסבוק
המרכז הרפואי שניידר פתח תקוה - תמונת פייסבוק
המרכז הרפואי שניידר פתח תקוה
(צילום ארכיון להמחשה: ריאן)

קראו גם:

סכנת קדחת הבהרות: הנחיות מניעה וטיפול


מהי קדחת הבהרות?
קדחת הבהרות נגרמת על ידי חיידק הריקציה קונורי המועבר על ידי קרציה העלולה להמצא על כלבים, מעלי גירה ומכרסמים. מדובר במחלה - שבמידה ואינה מטופלת בזמן, עלולה להיות קטלנית ואף להסתיים במוות.
כיצד ניתן לצמצם את הסיכון לחלות בקדחת?
לאור הסכנות במחלה זו יש חשיבות רבה לטיפול ואיבוק כנגד קרציות על הכלב. שימו לב, ישנם מקומות מסתור של קרציות על הכלב: מסביב לעיניים, מסביב ובתוך האוזניים, מתחת לקולר, מתחת לרגליים הקדמיות ובין הרגליים האחוריות, מסביב לזנב, בין האצבעות.
כמו כן מומלץ לבצע טיפול ואיבוק סביבתי במלונת הכלב או במקומות המרבץ שלו. במידה והתגלתה קרצייה, יש להקפיד לשלוף אותה במלואה באמצעות פינצטה ולא למעוך אותה עם האצבעות על הגוף. ישנה חשיבות רבה לשליפת הקרצייה במלואה מהגוף, במידה ונשארים חלקים של הקרציה, נשאר גם החיידק. אחרי שליפת הקרצייה יש לכבס היטב את הבגדים.
כיצד נדבקים בקדחת הבהרות?
המחלה מועברת לבני אדם על ידי עקיצת קרציה נגועה, שכמעט ואינה מורגשת.
ההידבקות מתרחשת בעיקר בחודשים החמים, כאשר הקרציות פעילות ובני אדם נוטים לבלות מחוץ לבית. חשיפה להידבקות עלולה להתרחש בבית, בחצר, בגינות ציבוריות, בפינות חי וגם בטבע.
מהם הסימפטומים של קדחת הבהרות?
המחלה באדם מופיעה בדרגות חומרה שונות כמו חום, כאבי ראש ופריחה, לרבות כפות ידיים ורגליים.
מהן הסכנות?
התקופה שחולפת מרגע העקיצה ועד להתפתחות סימני המחלה היא לרוב חמישה עד שבעה ימים. במידה ולא ניתן טיפול תרופתי המחלה אף עלולה להיות קטלנית ולהסתיים במוות.
מה עושים במידה ומופיעים סימפטומים?
במידה והורגשה עקיצה על ידי קרציה או שמופיעים סימפטומים יש לפנות באופן מיידי לקבלת טיפול רפואי.