במשך שנתיים סבלה פטרישה (80) מכאבים ברגלה ורק אז אובחנה עם סרטן נדיר ומסוכן. בעקבות ניתוח מיוחד ב'הדסה' לא רק שחייה ניצלו אלא שהיא גם יכולה כעת לחזור ללכת.
1 צפייה בגלריה
פטרישה ורופאים שהצילו את חייה
פטרישה ורופאים שהצילו את חייה
פטרישה ורופאים שהצילו את חייה
(צילום: דוברות הדסה)

"מאוד נבהלתי"


תקופה ארוכה סבלה פטרישה קאנה מכאבים חזקים ברגלה. היא עברה מרופא לרופא וכולם אבחנו את הכאבים כדלקת, עד שהיא הבחינה בגוש שהופיע לה בירך. בבית החולים הדסה עין כרם אבחנו כי מדובר בסרטן עצמות אגרסיבי. "זהו גידול שהטיפול המוכח בו הוא ניתוח אגרסיבי, שבו מוציאים את כל הגידול בשלמותו על מנת שלא יחזור ובכך עושים כל מאמץ להציל את חייה של המטופלת", מסביר ד"ר עומר אור, מנהל היחידה לאורתופדיה אונקולוגית ומחלות עצם מטבוליות.

קראו גם:
"כאשר ביצענו לפטרישה בדיקת MRI, ראינו שהגידול מתפרס על פני שטח רחב וכולל את כל עצם הירך ולא רק חלק ממנה. נותרנו עם שתי ברירות - להוריד את הגפה או לבצע ניתוח מיוחד ומסובך שבו אנו מוציאים את כל עצם הירך יחד עם הגידול ומשחזרים את הירך עם משתל אונקולוגי מיוחד שיאפשר לה להמשיך לתפקד בצורה עצמאית. זהו ניתוח מאוד נדיר, ונדרש צוות מיומן ומקצועי מאוד על מנת לתת את התוצאה הטובה ביותר".

סימנים מחשידים אשר מחייבים בירור רפואי:

גוש שניתן להרגיש במישוש
גוש שניתן לראות בעין
ירידה לא ברורה במשקל
חום בלתי מוסבר

"עקרונות החיתוך האונקולוגי דורשים מומחיות גבוהה על מנת שהאבחנה והכריתה ייעשו בצורה נכונה ויבטיחו שהניתוח יאפשר להציל את הרגל", מוסיף ואומר ד"ר אולשינקה, מנתח בכיר ביחידה לאורתופדיה אונקולוגית. "הושלם ניתוח ארוך ומדויק שבו החלפנו לפטרישה את כל עצם הירך במשתל מיוחד. לשמחתנו הניתוח עבר בהצלחה רבה, והיא עוברת עכשיו תהליך שיקומי איכותי שלאחריו תחזור לתפקוד מלא".
"מאוד נבהלתי כאשר שמעתי את האבחנה", מספרת פטרישה. "כשהרופאים שטיפלו בי סיפרו לי על הניתוח, למרות שהוא חדשני וייחודי - מייד הסכמתי. יש עוד דרך לפניי, אבל לפחות אני יודעת שעם עבודה קשה מהר מאוד אחזור לעצמי ולשגרת חיי".
"מאחר שפטרישה הסתובבה ללא אבחנה זמן רב, המחלה התפשטה בגופה וכמעט גרמה לקטיעה של הרגל", מדגיש ד"ר אור. "התסמינים שמהם היא סבלה שכיחים, וזה יוצר לפעמים בלבול. אם יש כאבים שנמשכים לאורך זמן ואף מעירים בלילה, אם מופיע גוש שניתן להרגיש במישוש או שנראה לעין, אם יש ירידה לא ברורה במשקל וחום בלתי מוסבר, אלה חלק מהסממנים שלעיתים עלולים להעיד על תהליך סרטני. יש לערוך בדיקות מקיפות ומעמיקות ולא להניח לדברים".