מרפאת קדמה של כללית נמצאת בלוקיישן פסטורלי במיוחד - בלב שכונת מורשה ברמת השרון, מוקפת בבתים פרטיים, צמחייה ירוקה וציוץ ציפורים. המרפאה הוותיקה מספקת שירות לתושבים מאז הקמת השכונה אי שם בשנות ה- 50 של המאה הקודמת. לאחרונה, המרפאה עברה שינוי משמעותי עם פרישתה של ד"ר אורלי כהן, רופאת המשפחה הוותיקה והמוערכת, והעברת שרביט הניהול לד"ר איילת דיאמנט. סיפורן של שתי הרופאות הללו משקף את מהותה של רפואת המשפחה ואת חשיבותה של מרפאה קהילתית בחיי התושבים.
4 צפייה בגלריה
מימין: ד"ר איילת דיאמנט וד"ר אורלי כהן
מימין: ד"ר איילת דיאמנט וד"ר אורלי כהן
מימין: ד"ר איילת דיאמנט וד"ר אורלי כהן
(צילום: דוברות כללית)

ד"ר אורלי כהן: חזון של רפואה קהילתית


ד"ר אורלי כהן, מומחית ברפואת משפחה, החלה את דרכה במרפאת קדמה לפני 29 שנים, ובשנת 2000, החלה לנהל את המרפאה. "אתגר אותי לנהל מרפאה בשכונה בעלת אוכלוסייה משכבות סוציאליות שונות" היא מספרת. "שכונת מורשה לפני 30 שנה ענתה על החזון שלי לתת מענה לתושבים עם מאפיינים מורכבים יותר ועם דגש על שילוב בתוך הקהילה".
לאורך השנים, ד"ר כהן ראתה את המרפאה כ"בית קטן בערבה", מקום בעל אופי שכונתי וקהילתי, שבו כולם מכירים את כולם. היא הצליחה ליצור קשר עמוק עם המטופלים, מעבר לתיק הרפואי שלהם. "בהרבה אופנים זה כאילו אני חלק מסיפור החיים שלהם." היא מתארת בחיוך.

4 צפייה בגלריה
צוות המרפאה
צוות המרפאה
צוות המרפאה
(צילום\: דוברות כללית)

החזון של ד"ר כהן בטיפול התמקד בשמירה על רמה מקצועית גבוהה ורצף שירותי, תוך הבנה עמוקה של תפקיד שלה כרופאת משפחה. "כיום, כשיש מורכבות בתוך מערכת הטיפולים, יש לרופא משפחה מקום של מי שמראה את הדרך בתוך העולם הזה" היא מסבירה. "בסופו של דבר רפואת המשפחה היא זו שרואה את התמונה המורחבת, מרכזת ומחברת בין הצוות והכל לטובת ורווחת המטופל".

שנתיים לקח לתכנן את העזיבה


4 צפייה בגלריה
ד"ר אורלי כהן
ד"ר אורלי כהן
ד"ר אורלי כהן
(צילום: דוברות כללית)

תהליך הפרידה של ד"ר כהן מהמרפאה היה מורכב במיוחד ולווה כצפוי בהרבה רגשות, הן מצידה והן מצד המטופלים שקיבלו בקושי רב את הבשורה שהרופאה האהובה שלהם עוזבת. "קרוב לשנתיים התלבטתי והתחלתי לחשוב על תהליכי הפרישה שלי, כשאני דוחה מדי פעם את תאריך היעד לפרישתי, ידעתי שיהיה לי קשה מאוד להיפרד מהמטופלים".
כיצד הם הגיבו ששמעו שאת עוזבת?
"כשהתחלתי לספר למטופלים שאני עוזבת בקרוב, קיבלתי תגובות מאוד מרגשות וגם עצובות".
המטופלים הביעו את הערכתם העמוקה לד"ר כהן כשהם מדגישים את נוכחותה המשמעותית בחייהם. "אנשים אמרו לי שהייתי שותפה בכל כך הרבה נקודות בחיים שלהם, שמחות ועצובות. אני מבינה עד כמה אני נקשרתי לאנשים וכמה הם אלי," היא מספרת בהתרגשות.
כחלק מתהליך הפרידה, ד"ר כהן אף כתבה מכתב אישי לכל אחד ממטופליה. "כתבתי לכולם מכתב פרידה והודיתי למטופלים. אני מרגישה שהייתה לי זכות ללמוד מהם," היא מסכמת בחיוך.

ד"ר איילת דיאמנט: המשך המסורת עם מבט לעתיד


4 צפייה בגלריה
ד"ר איילת דיאמנט
ד"ר איילת דיאמנט
ד"ר איילת דיאמנט
(צילום: דוברות כללית)

בשנת 2023, ד"ר איילת דיאמנט הצטרפה למרפאת קדמה, ועם קבלת המומחיות שלה היא מונתה למנהלת המרפאה, והיא מחליפה את ד"ר כהן. היא בת 36, אם לשלושה ילדים ותושבת רמת השרון, ד"ר דיאמנט מביאה איתה אנרגיה חדשה ורעננה למרפאה ולדבריה היא התחברה מאוד לכל הצוות הקיים והמקצועי.
"בחרתי ברפואת משפחה כי אני מאוד אוהבת ההזדמנות ללוות מטופלים בהמון שלבים ולהיות נגישה עבורם בלי חומות" היא מסבירה. "יש ברפואת משפחה שילוב של המון דברים, גם תחומי בריאות שונים, גם ראייה של הנפש של האדם, גם קידום בריאות וגם ניהול הפן הרפואי של המטופל".
החזון של ד"ר דיאמנט ממשיך את דרכה של ד"ר כהן, עם דגש על עבודת צוות ושירות איכותי. "החזון שלי הוא לעבוד פה בצוות בצורה חברית ומגובשת, להיות דלת פתוחה לצוות וגם למטופלים, ולתת שירות רפואי מעולה" היא אומרת. "יש לי מוטיבציה להכניס חדשנות למרפאה, פרויקטים חדשים, ופעילות לקידום בריאות לכל המשפחה".

מרפאת קדמה: עבר, הווה ועתיד


מרפאת קדמה, הקיימת כבר למעלה מ-50 שנה, דואגת כיום לכ-6,000 מטופלים. המרפאה מציעה שירותי רפואת משפחה, רפואת ילדים, טיפת חלב, דיאטניות, פיזיותרפיה, בית מרקחת, עובדת סוציאלית ומאמנת חוסן.
השכונה עצמה עוברת שינויים, עם כניסתם של משפחות צעירות לצד האוכלוסייה הוותיקה. ד"ר דיאמנט מציינת: "אנחנו עושים מהלכים של התאמת השירות לאוכלוסייה המשתנה וחשוב לנו כל הזמן לעדכן בהתאים לצרכים המשתנים".

"לראות את התמונה הגדולה"


המעבר מד"ר כהן לד"ר דיאמנט מסמל את השילוב בין מסורת לחדשנות ברפואה הקהילתית.
ד"ר כהן מעבירה טיפ זהב לד"ר דיאמנט: "עבודה בקהילה היא מאוד מתגמלת. צריך לראות את המשמעות שלנו בחיים של המטופלים ועד כמה הם מעריכים אותנו. התפקיד שלנו זה לראות את התמונה הגדולה אצל המטופלים."
ד"ר דיאמנט, מדגישה את חשיבות המניעה ואורח החיים הבריא ומעבירה את המסר לכלל המטופלים: "חשוב להקפיד על בדיקות שגרה לפי הגיל ולשמור על אורח חיים בריא - פעילות גופנית, מניעת עישון, תזונה נכונה והתמדה בנטילת תרופות לפי ההוראות הרפואיות".
מרפאת קדמה ברמת השרון היא דוגמה שממחישה היטב את חשיבותה של רפואה קהילתית איכותית. עם המעבר מד"ר כהן לד"ר דיאמנט, המרפאה ממשיכה להתפתח ולהתאים את עצמה לצרכי הקהילה המשתנים, תוך שמירה על טיפול אישי ומקצועי. זהו סיפור של המשכיות, חדשנות, ומסירות לבריאות הקהילה - ערכים שעומדים בלב ליבה של רפואת המשפחה המודרנית.

מרפאת קדמה כללית

מיקום: רמת השרון שכונת מורשה
ותק: המרפאה קיימת למעלה מ- 50 שנה 6,000 מטופלים
השירותים במרפאה: שירותי משרד, שירותי בית מרקחת, שירותי דיאטה ותזונה, רפואת משפחה, רפואת ילדים, טיפת חלב, פיזיותרפיה, עובדת סוציאלית ומאמנת חוסן.

בשיתוף כללית מחוז שרון שומרון
פורסם לראשונה: 13:25, 23.07.24