אחוז המתבגרים המתמודדים עם הפרעות אכילה בישראל זינק בעשורים האחרונים, בייחוד לאחר מגפת הקורונה. גיל ההתבגרות (שמתחיל כיום סביב גיל 10-11), כולל מטבעו רגישות מוגברת לציפיות חברתיות, לחץ חברתי וסביבתי בנוגע למראה החיצוני ודימוי הגוף באופן שמשפיע בין היתר על תפיסת העצמי, התנהגות האכילה, והפעילות הגופנית.
2 צפייה בגלריה
 הפרעות אכילה
 הפרעות אכילה
הפרעות אכילה
(צילום המחשה: shutterstock)
הפרעות האכילה, שהנפוצות בהן הן אנורקסיה נרבוזה ובולימיה נרבוזה, מתבטאות בהתנהגויות אכילה קיצוניות ואכילה שאינה סדירה, בין אם אכילה של כמויות גדולות במהירות ובין אם צמצום ניכר של כמות המזון, ובתפיסות מעוותות של דימוי גוף הפוגעות בהערכה העצמית ובאיזון הרגשי.
קיימות מספר גישות טיפוליות לבני ובנות נוער עם הפרעות אכילה. לצד אשפוז במחלקות ייעודיות (מחלקות סגורות) וטיפול במסגרות של מכונים ואשפוז יום, מוצעת כיום אפשרות של טיפול בבית, כחלופה לאשפוז או כהמשך טיפול לאחר אשפוז.
בצבר רפואה, מערך אשפוז הבית המוביל בישראל, אנו מאמינים כי יש צורך בגישה טיפולית שתאפשר למתבגרים להתמודד עם הלחצים הללו בסביבתם הטבעית - הבית. סיוע למתבגר ולמשפחתו ליצור ערוצי תקשורת פתוחים, ושימור המתבגר בחיק משפחתו, הם בעלי חשיבות בטיפול בהפרעות אכילה בבני נוער.
צבר רפואה מציעה שירות ייחודי ופורץ דרך של טיפול ואשפוז למתבגרים עם הפרעות אכילה, בסביבתם הטבעית – הבית.
שירות חלוצי זה של צבר רפואה מיועד למתבגרות ומתבגרים בגילאי 11-18 המתמודדים עם אנורקסיה, בולימיה, אכילת בולמוס או אנורקסיה לא טיפוסית. תכנית הטיפול מותאמת להתמודדות עם האתגרים הייחודיים שמציבות הפרעות האכילה, ומשקפת מחויבות לטיפול מקיף ומותאם אישית. גישת השירות מתמקדת בצרכים וברגישויות המובהקות של קבוצת גיל זו, ומספקת מסגרת המכירה בטבעם המורכב של מצבים אלה. שירות זה ניתן באופן פרטי בלבד.
טיפול ואשפוז ביתי בהפרעות אכילה במתבגרים הוא שירות חדשני שמייצג שינוי דרמטי בגישה ובטיפול במחלות אלה בקרב בני הנוער במטרה להעניק פתרון כוללני המגשר על הפער בין ההתערבות הרפואית לשמירה על תחושת נורמליות בחיי המתבגרים.
מחלקת טיפול ואשפוז בית למתבגרים עם הפרעות אכילה הינה חלופה אשפוזית המאפשרת טיפול על ידי צוות רב מקצועי אינטגרלי בביתו של המתבגר. "שירות זה מהווה חלופה לאשפוז ולכן מתאים למתבגרות ומתבגרים המתמודדים עם הפרעות אכילה ונדרשים לטיפול אינטנסיבי," מסבירה ד"ר טל שניר, מנהלת מחלקת הפרעות אכילה במתבגרים בצבר רפואה.

2 צפייה בגלריה
ד"ר טל שניר, מנהלת מחלקת הפרעות אכילה, צבר רפואה
ד"ר טל שניר, מנהלת מחלקת הפרעות אכילה, צבר רפואה
ד"ר טל שניר, מנהלת מחלקת הפרעות אכילה במתבגרים, צבר רפואה
(צילום: צבר רפואה)

לדבריה, "השירות מתאים למצבים בהם המטופל או המטופלת נמצאים במעקב מרפאה או מעקב חלקי במסגרת פרטית וישנה התדרדרות במצב או החמרה של הסימפטומים המצריכה אשפוז. בנוסף, במקרה שקיים צורך באשפוז במחלקה ייעודית לאחר אשפוז במחלקת ילדים לצורך הזנה מחדש (Refeeding)," מוסיפה ד"ר שניר, רופאת מתבגרים ומומחית ברפואת ילדים. "במידה שמתאפשר מבחינה רפואית ישנה עדיפות לטיפול בסביבה הטבעית והמכילה של המתבגר או המתבגרת".
בתחום הפרעות האכילה, החיבור לסביבה המוכרת הוא משמעותי ביותר, והטיפול הביתי מציע מסגרת אישית ותומכת. הטיפול ניתן על ידי צוות רב מקצועי של צבר רפואה, הכולל רופא מתבגרים, מטפל משפחתי, חונך ודיאטנית (ועל פי צורך גם פסיכיאטר ילדים ופסיכולוג ילדים).
תוכנית האשפוז הביתי מותאמת אישית לצרכיו ושגרת חייו של המתבגר, ומסייעת בטיפוח תחושת ביטחון, המשכיות ותמיכה. הטיפול במסגרת הבית מאפשר למתבגר להמשיך ללכת לבית הספר, לחוגים ולמפגשים חברתיים, ככל שמצבו הרפואי מאפשר. השהות בחיק המשפחה גם היא משפיעה משמעותית על האווירה המרגיעה והמכילה.
"ישנם יתרונות חשובים רבים להענקת הטיפול במסגרת הבית", מדגישה ד"ר שניר, שמנהלת מזה כעשור את מרפאת המתבגרים בביה"ח דנה דואק לילדים. "ראשית מתוך ההבנה של תפקיד המשפחה וחשיבותה להחלמה. המשפחה היא הגורם המטפל העיקרי ומקבלת כלים כדי להתמודד עם המחלה כבר מהיום הראשון לטיפול. ככל שהמצב הרפואי מאפשר, המתבגר לא מתנתק משגרת החיים, יכול ללכת לבית הספר ולפגוש חברים".
"בנוסף, הטיפול מותאם באופן פרטני, המתבגר לא נמצא בסביבת חולים אחרים (שיכולים להוות מקור הזדהות חיובית אבל גם שלילית). וזהו יתרון חשוב. סימפטומים של הפרעת אכילה יכולים להיות מדבקים, העובדה שאין עוד חולים בסביבה מפחיתה את הסיכוי ל'הדבקה'".
  • למידע על השירות ניתן לפנות לצבר רפואה בטלפון 2590*

מוגש מטעם צבר רפואה