תינוקת בת 8 חודשים מהרצליה הגיעה למיון הילדים במרכז הרפואי מאיר לפני כשבוע וחצי במצב קשה עם שינוי במצב ההכרה, חום ומרפס בולט – סימנים המחשידים לדלקת קרום המוח. באופן מיידי היא החלה לקבל טיפול אנטיביוטי וטופלה בסטרואידים ובוצע לה ניקור מותני שאישש את האבחנה כי היא סובלת מדלקת חיידקית בקרום המוח (מנינגיטיס) על רקע חיידק המופילוס אינפלאונזה b, והועברה להמשך ניטור וטיפול ביחידת טיפול נמרץ ילדים במרכז הרפואי.
2 צפייה בגלריה
נלחמים על חיי התינוקות
נלחמים על חיי התינוקות
נלחמים על חיי התינוקות
(צילום המחשה: שאטרסטוק)
בצירוף מקרים מטריד אושפז ביחידת טיפול נמרץ ילדים במרכז שניידר לרפואת ילדים תינוק בן 7 חודשים מבני ברק בשל אותה הדלקת. גם הוא לא חוסן בחיסוני השגרה וזאת בשל החשש להגיע לטיפת חלב בימי הקורונה והוא סובל מנזקים בלתי הפיכים בעקבות הדלקת. לאחרונה הוא הועבר מהיחידה לטיפול נמרץ ילדים למחלקת ילדים ג׳, שם הוא מקבל טיפול אנטיביוטי ממושך כמו גם טיפול תומך בנזקים שנגרמו לו.
"התינוקת הגיעה אלינו במצב מסכן חיים עם חום גבוה, אפטיות, הקאות מרובות וישנוניות יתר", מסבירה ד"ר דגנית אדם כהן, מנהלת יחידת טיפול נמרץ ילדים במרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית. "בבדיקות שערכנו לה התברר כי היא סובלת מדלקת חיידקית שבעבר נחשבה לדלקת קרום המוח השכיחה ביותר בקרב ילדים. אולם, מאז 1994 כשהחל להינתן חיסון בשגרה אליה החל מגיל חודשיים, אנו כמעט לא רואים מקרי הידבקות בחיידק. בניגוד למי שעסק ברפואה לפני כ-30 שנה שנהג לטפל במאות מקרים קשים כאלו בשנה, לשמחתי ובמהלך 15 שנות עבודתי לא נתקלתי עד היום בדלקת חמורה כזו כתוצאה מחיידק זה. נכון להיום מצבה של התינוקת התייצב והיא מגיבה טוב לטיפול ולשמחתי שוחררה אתמול לביתה", היא מוסיפה.
"העובדה כי בימים אלו אנו שומעים על שני תינוקות באותו הגיל, שלא היו מחוסנים לחיידק ונמצאים במצב קשה מדגישה את החשיבות האדירה להעלות מודעות לחיסונים בקרב ההורים", מתריעה ד"ר אדם כהן "כשהילד שלך שוכב בטיפול נמרץ, מחובר למכשירים שונים וצוותים מסורים נאבקים על חייו, חוסר הודאות משתלט עליך וזה לגמרי 100% שלך ואין דרך לחזור אחורה. קולות המתנגדים לחיסונים או החלטות לא רלוונטיות המשפיעות על הורים דוגמת חיסון חלקי לפי בחירה, עלולים לצערנו להוביל אותנו למצבים מסכני החיים הללו של הילדים", היא מוסיפה.
2 צפייה בגלריה
חיסון לתינוק
חיסון לתינוק
חיסון לתינוק
(אילוסטרציה: shutterstock)
"חיסון לזן זה ניתן לתינוקות במסגרת חיסוני השגרה בטיפת חלב, בגילאי חודשיים, 4 חודשים, 6 חודשים ושנה. החיסון יעיל מאוד כנגד חיידק זה, ושכיחות הופעת זיהום חיידקי כה חמור בתינוקות, יורד משמעותית כבר אחרי קבלת שתי מנות החיסון הראשונות", מסביר פרופ׳ אפי בילבסקי, רופא בכיר במחלקת ילדים ג׳ ומומחה למחלות זיהומיות במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת הכללית. "לצערנו הרב, התינוק לא חוסן בחיסוני השגרה ונלחם כעת בדלקת קרום המוח. הוא סובל מפגיעה בלתי הפיכה בשמיעה וכן מנזק נוירולוגי. מחלה סוערת זו, על נזקיה, יכולה הייתה להימנע לו התינוק היה מקבל במועד את החיסון. אנו ערים לחששות ההורים מביקור במרפאות בתקופה זו, אך אנו קוראים להורים לשמור על ילדיהם ולהקפיד על מתן חיסוני השגרה במועד ובכך למנוע מחלות קשות בקרב התינוקות. יתרה מזאת, בעוד שהקורונה לא פגעה באופן ישיר בילדים רבים, שהרי זוהי עדות לנזק לא ישיר שנגרם בגלל הפחד ממנה", מדגיש פרופ' בילבסקי.
"זוהי תקופה מסוכנת למתנגדי החיסונים שמאז ומתמיד נהנו מחסינות העדר. כעת כשגם הורים שברוטינה מקפידים על חיסוני השגרה נמנעו מלחסן, ישנם חיידקים ווירוסים מסוכנים שחזרו לסירקולציה והילדים הלא מחוסנים עלולים להידבק. אני קורא להורים שלא חיסנו בגלל הקורונה לחזור ולהתחסן. במקביל קורא למתנגדי חיסונים להתפכח ולחסן, שאחרת המקרה הבא יהיה בלתי נמנע", מדגיש פרופ׳ אפי בילבסקי.