הסיפור של הילד מאור יעקב בן 6.5 מכפר סבא, התחיל לפני כשבועיים ונראה כעוד שפעת, אחת מיני רבות שהופיעו עם בוא מזג האוויר החורפי. הוא סבל מחום גבוה, שיעול וחולשה. אימו, שרית, חששה שמדובר בשפעת ולכן לקחה אותו לבדיקה שגרתית אצל ד"ר אווה אולמן מומחית ברפואת ילדים במכבי שירותי בריאות בשכונת הדרים בכפר סבא.
1 צפייה בגלריה
ד"ר אווה אולמן האמא שרית והילד מאור
ד"ר אווה אולמן האמא שרית והילד מאור
ד"ר אווה אולמן האמא שרית והילד מאור
(צילום: דוברות בית החולים)
הרופאה, המכירה את מאור מאז שנולד ומטפלת בכל ארבעת הילדים למשפחת יעקב, ביצעה בדיקה שגרתית ובקשה שיקפיד על מנוחה רבה ונטילת משככי כאבים כדי להתאושש, להתחזק ולהחלים. לאחר שבעה ימי מנוחה בבית, חזר מאור לבית הספר. במשך שלושה ימים הרגישה אימו שהוא לא במיטבו "הרגשתי שהוא לא חזר לעצמו. לא אוכל כמו שצריך, חלש, עייף, לא חיוני. יום אחד הוא חזר מבית הספר כולו רועד מקור. נתתי לו אקמול ועדיין החום לא ירד. לקראת הערב הוא התלונן על כאבים מוזרים בכתף ולא הצליח להרים את היד מעל הראש. התלונה הזאת הדליקה לי נורה אדומה ולכן החלטתי לקחת אותו מייד לד"ר אולמן" מספרת שרית.
שרית הגיעה עם בנה למרפאתה של ד"ר אולמן, בשעת בוקר מוקדמת, עוד לפני שהחלה לתשאל את מאור לגבי מצבו, הבחינה שהוא חיוור ותשוש ובקשה ממנו לשכב מייד על המיטה בחדרה. שרית תיארה בפני הרופאה את הכאבים עליהם התלונן מאור ומצבו הירוד ביממה האחרונה. ד"ר אולמן ניגשה לבדיקה ובדקה גם את הריאות שלו "בדקתי את הריאות והן נשמעו נקיות לגמרי. מצד שני כאשר בדקתי האם יש לו כאבי שרירים שזה תסמין מאוד נפוץ בקרב מי שחולה בשפעת, הוא לא הביע שום תלונה. הכאב היחיד שעליו התלונן היה כאב מסתורי, מוזר ולא מוסבר בכתף. באותו רגע הבנתי שאני חייבת לשלוח אותו באופן מיידי לצילום ריאות".
ד"ר אולמן חששה שכאבי הכתף עליהם מתלונן מאור הם רק תסמין למשהו קריטי יותר ממנו סובל מאור- דלקת ריאות סמויה "לרוב, במקרים של דלקת ריאות סמויה, הכאבים מופיעים באזור החזה או הצלעות אבל בגלל שהכאבים שלו בכתף נראו לי מוזרים מידי יחד עם החום והתחושה הכללית, העדפתי שיגשו למוקד לרפואה דחופה של מכבי ויעשו שם צילום ריאות" מסבירה ד"ר אולמן.
שרית ובנה הגיעו למוקד מכבי ברמת השרון שם ביצע מאור צילום ריאות. לאחר קבלת פענוח הצילום, התברר האבחון של ד"ר אולמן כמדויק ונדיר "רופא הילדים שטיפל בנו במוקד לא הפסיק להתפעל ולשבח את ד"ר אולמן. הוא אמר שמדובר בתסמינים מאוד מתעתעים שיכולים להיראות כמו שפעת רגילה. העובדה שהיא מייד חשבה על דלקת ריאות ושלחה אותנו לצילום, מוכיח עד כמה היא מקצועית, מסורה ובעלת ניסיון רב. האבחון המהיר והמדויק מנע סיבוכים אפשריים של דלקת ריאות שעלולים להיות קטלניים. ד"ר אולמן מטפלת בילדיי כבר 19 שנים וגם הפעם הוכיחה שהיא יחידה במינה" אומרת שרית.
מאור החל מייד בטיפול אנטיביוטי בעירוי ומצבו השתפר לאט לאט. ד"ר אולמן שמרה על קשר כל הזמן עם שרית כדי להתעדכן במצבו של מאור "הייתי מודאגת, רציתי לדעת האם ההשערה שלי הייתה נכונה. המקרה של מאור נדיר מאוד. במשך 35 שנותי כרופאה מעולם לא נתקלתי בכאבי כתפיים שמצביעים על דלקת ריאות סמויה. אני שמחה שהאבחנה הייתה מדויקת ושמאור החל בטיפול מהיר שמנע סיבוכים והבטיח התאוששות והחלמה מהירה".