ילדה בת 6 הגיעה עם הוריה המודאגים אל המוקד לרפואה דחופה של מאוחדת בחדרה עם חום גבוה וכאבי בטן קשים. כשהצוות במקום ערך לה בדיקות הוא הבין שעליה להגיע בדחיפות לבית החולים הלל יפה וכך ניצלו חייה.
2 צפייה בגלריה
רופא
רופא
רופא
(צילום המחשה: shutterstock)

הילדה הגיעה ביום שישי למלר"ד במצב פיזי ירוד במיוחד, עם הגעתה נלקחו ממנה בדיקות דם בהן התגלה כי רמת הסוכר בדמה הייתה גבוהה מהמדדים הרצויים וזוהתה סוכרת מסוג 1 שהסתבכה למצב קריטי. הילדה פונתה מיידית לבית החולים הלל יפה, אושפזה בטיפול נמרץ ילדים ובהמשך הועברה לרמב"ם להמשך טיפול.
ההורים פנו למלר"ד עם הילדה לאחר מספר ימים של הדרדרות משמעותית במצבה הבריאותי שכללה חום גבוה, כאבי בטן קשים, צמא מוגבר לצד הקאות וירידה מהירה במשקל. ד"ר אמין מסרי, מומחה ברפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה בקופת חולים מאוחדת מחוז צפון ורופא בכיר במכון האנדוקריני – הקריה הרפואית רמב"ם, מסביר על המקרה ומה ניתן ללמוד מכך.
מהי סוכרת נעורים?
"סוכרת נעורים (Type 1 Diabetes Mellitus)היא מחלה אוטו-אימונית כרונית הנובעת מהרס התאים בלבלב (תאי בתא) המייצרים אינסולין. כתוצאה מחסר אינסולין, הסוכר אינו יכול להיכנס אל תאי הגוף, והוא מצטבר בדם. בין 5% ל-15% מכלל חולי הסוכרת חולים בסוג 1. הטיפול בסוכרת כולל מתן אינסולין בין אם בזריקות או על ידי משאבת אינסולין וניטור תמידי. בשנים האחרונות פותחו טכנולוגיות חדשות לניטור סוכרת ומשאבות אינסולין חכמות, המדליפות אינסולין לגוף במקום זריקות אינסולין הכוללות יכולת להפסיק את הזלפת האינסולין ובחלקן המערכת מתאימה אוטומטית ובאופן רציף את מתן האינסולין הנדרש למטופל (מערכת סגורה)". כיום ישנם חיישנים המוחדרים אל השכבה התת-עורית, ומאפשרים מדידה רציפה של סוכר בדם ללא צורך בבדיקות דם עצמיות שמצריכות דקירה.. חשוב לציין כי המחלה אינה ניתנת לריפוי ולכן צריך ללמוד לחיות עימה".
האם סוכרת נעורים מסוכנת?
"סוכרת נעורים אינה נחשבת למחלה מסכנת חיים אם היא מטופלת כראוי. חולים שאינם מאוזנים עלולים לסבול מסיבוכים רבים ורציניים בטווח הארוך, ביניהם: טרשת עורקים, פגיעה בראייה ונזק לרשתית עד כדי עיוורון, פגיעה בכליות, פגיעה במערכת העצבים ועוד".

2 צפייה בגלריה
הפסל החדש בכניסה להלל יפה
הפסל החדש בכניסה להלל יפה
בית החולים הלל יפה
(צילום: המרכז הרפואי הלל יפה)


קראו גם:

לדברי ד"ר מסרי "במקרה שלפנינו מדובר בילדה צעירה מאוד שסבלה מסוכרת מסוג 1 שלא אובחנה, והגיעה למצב כה חמור עד שרמת הגלוקוז בדמה הייתה גבוהה במידה שהיא השפיעה גם על מידת החומציות בדם. אחד הסיבוכים מסכני החיים היכולים להיגרם מכך, הוא חמצת קטוטית סוכרתית (DKA) הנחשבת למצב מסכן חיים, כפי שראינו במקרה זה אשר למרבה המזל ניצלה ממש ברגע האחרון".
כיצד נוכל לזהות תסמינים של סוכרת אצל ילדים?
"קודם כל חשוב לדעת שתסמינים של סוכרת אצל ילדים עלולים להופיע באופן פתאומי גם אם הילד בריא בדרך כלל. תסמינים מסוימים שמופיעים מצריכים לפנות מיידית להתייעצות רפואית גם אם יש חשד בלבד. בין התסמינים: צמא, מתן שתן תכוף, עייפות, ירידה במשקל, שינויים פתאומיים בראייה, סוכר בשתן, כאבי בטן ונשימה כבדה".
"בזכות ערנות הרופא בקהילה ורופאי המלר"ד ניצלו חייה של הילדה בת ה-6. היא שוחררה לאחר מספר ימים מבית החולים ומטופלת כיום במרפאת מאוחדת במקום מגוריה, מלווה על ידי צוות מקצועי המדריך אותה ואת משפחתה כיצד אפשר לחיות חיים מלאים לצד המחלה", מסכם ד"ר מסרי.