התוצאות של בדיקות אלה היא חיונית עבור הורים לעתיד, שכן הם עשויים להצביע על הצורך בהערכות מיוחד, החלטות כבדות משקל או התערבויות רפואיות.
כיצד מתבצעת הבדיקה?
בדיקת מי שפיר היא הליך אבחוני המבוצע בעדינות על ידי דיקור הרחם ושאיבה ממי השפיר, כדי להעריך את בריאותו של העובר. ההכנה לבחינה כוללת ייעוץ מפורט לגבי סיכונים ותועלות פוטנציאליים, ולאחר מכן הסכמה מדעת. יולדות מצפות מישראל יכולות לבחור לעבור את ההליך במתקנים רפואיים המתמחים באבחון טרום לידתי.
התהליך עצמו מתחיל בחיטוי מוקפד ויסודי של אזור הבטן כדי למנוע זיהומים בעקבות הבדיקה הפולשנית. באמצעות הדמיית אולטרסאונד, הרופא יחדיר בזהירות מחט דקה וחלולה דרך דופן הבטן, לתוך הרחם ולתוך שק מי השפיר כדי למשוך דגימה קטנה של מי שפיר. זה עניין של דיוק ומומחיות, ולרוב הבדיקה אינה כרוכה בכאב ומסתיימת תוך מספר דקות.

1 צפייה בגלריה
בדיקת מי שפיר
בדיקת מי שפיר
בדיקת מי שפיר
(צילום: freepik)

לאחר ביצוע דיקור מי שפיר , הסימנים החיוניים של האם כדי לוודא שאין סיבוכים מיידיים. כמו כן, צריך לנוח ולהימנע מפעילות מאומצת במשך יום או יומיים לאחר ההליך. ההוראות כוללות מעקב אחר סימנים לסיבוכים, כגון חום או דליפה באתר הניקוב, ולפנות לעזרה רפואית במידת הצורך.
מדוע חשוב לעבור בדיקת מי שפיר?
בדיקת מי השפיר היא יותר מחשובה עבור אימהות לעתיד המבקשות שקט נפשי בנוגע לבריאות תינוקן. הבדיקה היא חיונית באיתור מומים גנטיים כמו תסמונת דאון, הפרעות כרומוזומליות מסוימות ומומים בתעלה העצבית.
יתר על כן, הבדיקה ממלאת תפקיד מכריע בהערכת בשלות ריאות העובר, שהיא חיונית במיוחד אם קיים סיכון ללידה מוקדמת. זה הולך צעד אחד קדימה על ידי זיהוי זיהומים עובריים שעשויים לא להיות מאובחנים, באמצעות בדיקות טרום לידתי אחרות. במקרים בהם יש חשש למומים מולדים, גילוי מוקדם באמצעות בדיקת מי שפיר יכול להכין את ההורים לטיפול וטיפול נאותים מיד לאחר הלידה, להקל על סיבוכים ארוכי טווח ולהבטיח תוכנית לכל הצרכים המיוחדים שילדם עשוי להזדקק להם.
יתרונות וחסרונות
אחד היתרונות הבולטים של בדיקת מי השפיר הוא התוצאות המדויקות והאמינות שהיא מספקת. באמצעות הליך זה, ניתן לאשר או לשלול חריגות גנטיות חשודות, ולעתים קרובות לספק להורים לעתיד שקט נפשי במהלך תקופה מלחיצה. כמו כן, יש לציין כי לא ניתן להפריז בחשיבות איתור מומים מולדים פוטנציאליים בשלב מוקדם, שכן הדבר מאפשר היערכות וניהול טיפול טובים יותר.
עם זאת, משום שמדובר בבדיקה פולשנית לרחם במהלך ההריון, קיים סיכון קטן לסיבוכים, כגון הפלה, אשר, למרות נדיר, היא אפשרות שמכבידה מאוד על ההחלטה להמשיך עם הבדיקה. יתר על כן, ההשפעה הרגשית והפסיכולוגית על ההורים עקב תוצאות חיוביות כוזבות או שליליות כוזבות עלולה לעיתים קרובות לגרום למצוקה. אף על פי כן מדובר בבדיקה חשובה מאוד שאין לה תחליף מספק כיום.
מוגש מטעם: פרופ' הוארד כרפ