הרשתית הינה שכבת תאים דקים בחלקו האחורי של גלגל העין. תפקידה הוא להמיר את האור לאותות עצביים המועברים אל המוח, אשר מעבד אותם לכדי תמונה. הרשתית מכילה קולטני אור בשם רצפטורים, ותאים אחרים בעלי תפקיד בעיבוד הראשוני של הקלט בעין. כלומר, היא יוצרת תפיסה חזותית של ממש וככזו, נחשבת לאיבר עצבי לכל דבר.
הכל על מומחה רשתית
מומחה לרשתית בעין, הוא איש מקצוע שסיים בהצלחה לימודי רפואה ובחר להתמחות ברפואת עיניים – אופתלמולוגיה. בנוסף לכך, עבר התמחות נוספת תוך התמקדות במחלות רשתית, לרוב במרכזים רפואיים מובילים בחו"ל. בסופו של דבר, הכשרתו של מומחה רשתית נמשכת לא פחות מ-15 שנים!

1 צפייה בגלריה
מומחה רשתית
מומחה רשתית
מומחה רשתית
(צילום: pixabay)

לרשותו, עומדים מספר כלים המאפשרים לו לבצע אבחון:
• בדיקת חדות הראייה בעזרת לוח מספרים.
• בדיקת לחץ תוך-עיני באמצעות מכשיר מדידה מיוחד.
• בדיקת מבצע המקטע הקדמי של העין בעזרת מנורת סדק.
• בדיקת 'פונדוס' לקרקעית העין, שמטרתה לאתר שינויים מבניים שמקורם במחלת הסכרת, דימומים, ניוון רשתית ועוד.
לאחר האבחון, המומחה יגבש תוכנית טיפול המותאמת למצבו של המטופל, הנעה בין טיפול בלייזר ועד הליכים כירורגיים מורכבים יותר כמו ויטרקטומיה, לתיקון היפרדות רשתית.
באילו מקרים יש לפנות למומחה רשתית?
בכל הקשור לעיניים, ההמלצה הטובה ביותר היא לשים לב לחדות הראייה. כך למשל, אם צצים לפתע הבזקי אור או שנוצר מעין מסך כהה מעל שדה הראייה, הדבר מעיד על מצב חירום הדורש פנייה למומחה רשתית מיד. בנוסף, כל מצב שבו שיבוש הראייה או היחלשותה פוגע באיכות החיים, מחייב פנייה אל מומחה רשתית על מנת לבחון את העין ולוודא שלא מדובר במצב מסכן חיים ואף ניתן לטיפול. נוסף על כך חשוב לציין כי מחלת הסוכרת פוגעת בכלי הדם ברשתית, דבר שעלול להוביל לאובדן ראייה. כך, אם הנכם סובלים מסכרת יש להקפיד על בדיקות עיניים קבועות.
לראות את העולם חד וברור
הבעיה הגדולה ביותר כאשר הראייה נחלשת, היא שלא תמיד שמים לב לכך, כמה מצמוצים והיא מתחדדת שוב. הנטייה הטבעית שלנו היא לחשוב שכך כולם סביבנו רואים את העולם. עם זאת, חשוב להקפיד על תשומת הלב המרבית וגם כאשר עולה חשד קטן בלבד, ליצור קשר עם מומחה רשתית ולהגיע לבדיקת אבחון, רק ליתר בטחון. מי יודע, אולי תגלו לשמחתכם שבסך הכל, אתם זקוקים למשקפיים חדשים?
למידע נוסף לחצו כאן ובואו להבטיח לעצמכם ראייה מושלמת, חדה וברורה לאורך זמן.

מוגש מטעם dr-alik-rosenfeld